Browsing Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge MASBU by Title
Now showing items 69-88 of 114
-
Kva behandlingsformer kan nyttast ved samanfallande eteforstyrringar og rusmiddelmisbruk, og korleis bevare pasienten sin posisjon som subjekt i ein behandlingssituasjon?
(Master thesis, 2015-11-18)Denne masteroppgåva handlar om å finne eigna behandlingsformer for samanfallande rusmiddelmisbruk og eteforstyrringar. I seinare tid har det vorte føreteke mange studiar på koplingar mellom desse lidingane. Til tross for ... -
En kvalitativ studie: ”Foreldre og fagfolks tanker og erfaringer om den tverrfaglige samhandlingen rundt gravide, foreldre og barn 0-2år i Vestre Toten kommune.»
(Master thesis, 2013)Vestre Toten kommune prøver ut et tverrfaglig tilbud for gravide, foreldre og barn. Tilbudet er plassert på helsestasjonen, og kalles «Trygghet og trivsel for småbarnsfamilien». Hensikten med tilbudet er å finne fram til ... -
«… la meg se hva hun sier…»
(Master thesis, 2012) -
Leve med en kropp i stadig forandring : leve med den progredierende sykdom ataxia telangiectasia : hva betyr det for barnet og for fysioterapeuten?
(Master thesis, 2008)Problemstilling: Jeg belyser to problemstillinger: Hvordan er utviklingen hos barn med den neurodegenerative sykdommen Ataxia Telangiectasia (AT) sett fra fysioterapeutens perspektiv? Hva er barnets perspektiv på å leve ... -
"Mamma, er det sant at pappaen til Casper har blitt sau?" : barn som pårørende av ryggmargsskadde
(Master thesis, 2014)Bakgrunn: Mange barn opplever å være pårørende en eller flere ganger i løpet av sin oppvekst. Studier viser at når en mor eller far rammes av alvorlig sykdom vil dette prege alle i familien, og situasjonen de pårørende ... -
Mellom ordene : betydning av emosjonell tilgjengelighet i en kunstanalog holdning i kunst- og uttrykksterapi
(Master thesis, 2010)All kommunikasjon baserer seg på et menneske – og verdisyn. For å kunne virkelig favne flyktningungdom i KUT betyr dette at terapeuter må være i stand til kritisk refleksjon over tradisjoner og holdninger som preger dette ... -
Mellom to verdener : om enslige mindreårige gutter fra Afghanistan : relasjons- og identitetsbygging
(Master thesis, 2011)For å gi oppgaven et godt grunnlag har jeg arbeidet ut i fra denne problemstillingen: Hvilke relasjoner oppleves som viktige for enslige mindreårige i deres hverdag og hvordan påvirker dette deres identitet/tilhørighet? ... -
Miljøterapeutenes opplevelse ved bruken av hesteassistert psykoterapi hos barn og unge
(Master thesis, 2022)Hesteassistert psykoterapi (EAP) omfatter bruken av hest i psykoterapien for å fremme bedre mental helse hos brukeren, og benyttes for samme problematikk som standard psykoterapeutiske tilnærminger. EAP er ett relativt ... -
Miljøterapeutisk behandling av ungdom som selvskader : En undersøkelse av miljøterapeutisk behandling på akuttpsykiatriske avdelinger
(Master thesis, 2009)Målsettingen for denne oppgaven har vært å beskrive miljøterapeutisk behandling av selvskadende ungdom på akuttpsykiatriske avdelinger, hva som kjennetegner de miljøterapeutiske intervensjonene i behandlingen og hvordan ... -
NAV-veiledere i møte med unge som får diagnosen lett psykisk utviklingshemming.
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgavens tema er NAV-veilederes arbeid med unge som får diagnosen lett psykisk utviklingshemming. Innfallsvinkelen til temaet er at jeg har tatt utgangspunkt i perspektivene til NAV-veiledere som har arbeidet ... -
"Når man virkelig trenger det ... " : ungdoms erfaringer med BUP, når foreldrene også strever
(Master thesis, 2016)Studiens hovedmål er å frembringe mer kunnskap om ungdom i en dobbel rolle, de som strever psykisk og som samtidig har foreldre med rus/psykisk lidelse. Vi ønsket å få ungdom til å fortelle om det de var opptatt av rundt ... -
"Når mor eller far drar i krig" : En kvalitativ studie om barn og unges erfaringer og opplevelser relatert til at foreldre deltar i militære operasjoner i utlandet
(Master thesis, 2015)Denne studien fokuserer på barn og unge som opplever at en forelder forlater familien over lengre perioder for å gjøre militære innsatser i krig- og konfliktområder. Studiens problemstilling er; hvilke erfaringer og ... -
”Og jeg har jo klart videregående skole, det er det verste” : Bo- og omsorgsituasjoner og nettverks betydning for at enslige flyktningungdommer fullfører videregående skole
(Master thesis, 2012)Undersøkelsen har som målsetting å sette fokus på skolegangen for enslige flyktningungdommer og noen forhold i deres livssituasjon som kan fremme en utvikling som leder frem til at de gjennomfører og tilslutt fullfører ... -
Om å bry seg på verkeleg : ein studie av tidlegare rusavhengige si oppleving av hjelpsam hjelp
(Master thesis, 2009)Denne oppgåva er meint som eit bidrag til diskusjonen om kva som er hjelpsam hjelp i behandling av menneske med rusvanskar. Eg tar utgangspunkt i kvalitative intervju eg har gjennomført med fem unge menneske mellom 23 ... -
Om å passe inn i en skoleklasse- et feltarbeid i en grunnskole
(Master thesis, 2015)Temaet i denne oppgaven er lærere, elevers og deres foreldres opplevelse av et læringsmiljø. Læringsmiljøet forstås med de miljømessige faktorene i skolen som har innflytelse på elevenes sosiale og faglige læring samt ... -
Oppfølging av foreldre med barn plassert i fosterhjem – På hvilken måte kan oppfølgingen komme barnet til gode? : En kvalitativ studie av barnevernsarbeideres refleksjoner over egen praksis
(Master thesis, 2018)Dette er en studie som fokuserer på barneverntjenestens oppfølging av foreldre med barn plassert i fosterhjem. Studiens hovedproblemstilling er på hvilken måte oppfølging av foreldre kan komme det plasserte barnet til ... -
Overgangsgrupper som forebyggende metode
(Master thesis, 2011)Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i et pilotprosjekt som har fått navnet Overgangsgrupper. Prosjektet handler om en forebyggende metode, der målet er at deltakerne skal utvikle bedre sosial kompetanse for å mestre ... -
Relasjonens betydning for ungdom med psykiske lidelser i samtaler med Nav
(Master thesis, 2018)I denne oppgaven handler det om relasjonens betydning for ungdom med psykiske lidelser i samtaler med Nav-koordinator. Oppgava setter fokus på viktigheten av koordinators relasjonskompetanse i møte med disse ungdommene. ... -
Samarbeid mellom hjem og skole : hvordan kan barnevernpedagogens kompetanse være et bidrag til å utvikle et bedre samarbeid mellom hjem og skole i tråd med idealet om tilpasset opplæring i en inkluderende skole?
(Master thesis, 2008)Idealet om tilpasset opplæring i en inkluderende skole stiller økte krav til skolens struktur, innhold og kompetanse. Samarbeid mellom hjem og skole blir et stadig viktigere moment som trengs ytterligere styrking dersom ... -
Samtaler med barn i barnevernets undersøkelser : hvordan syv saksbehandlere i kommunal barneverntjeneste opplever det å samtale med barn i undersøkelser
(Master thesis, 2010)Temaet for denne oppgaven er samtaler med barn i barnevernets undersøkelser, og oppgaven er skrevet ut i fra følgende problemstilling: Del 1. ”I hvilken grad, og hvordan, samtaler saksbehandlere i kommunal barneverntjeneste ...