Browsing Innlandet Oppdragsrapport / Commissioned report (ISSN: 2535-4140) by Title
Now showing items 13-32 of 39
-
God opplæring for alle. Kvalitetsutvikling i Ytre Helgeland. Sluttrapport 2018-2023.
(Oppdragsrapport;6/2024, Research report, 2024)Høsten 2018 inngikk Senter for praksisrettet utdanningsforskning, SePU, et samarbeid med kommunene Alstahaug, Leirfjord, Lurøy og Træna om forsknings- og forbedringsprosjektet God opplæring for alle. Samarbeidet om dette ... -
Gränsöverskridande älgförvaltning - Ekologiska förutsättningar
(Oppdragsrapport;11/2023, Research report, 2023)Gjensidige påvirkninger mellom rovdyr og byttedyr formes av flere ulike faktorer inklusive type landskap de lever i og rovdyrenes jaktmetode. I landskap påvirket av mennesker kan disse interaksjonene endres av aktiviteter ... -
GrenseFORUM. Forslag til samarbeidsplattform for en grenseoverskridende viltforvaltning i grenseområdet mellom Innlandet fylke i Norge og Värmlands og Dalarnas län i Sverige
(Oppdragsrapport;10/2023, Research report, 2023)GRENSEVILT 2 er et samarbeidsprosjekt mellom Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), Høgskolen i Innlandet (INN), Länsstyrelsen Värmland, Länsstyrelsen Dalarna, Trysil kommune, Våler kommune og Åsnes kommune. Prosjektet er ... -
GrenseFORUM. Förslag till samarbetsplattform för en gränsöverskridande viltförvaltning i gränsområdet mellan Värmlands och Dalarnas län i Sverige och Innlandet fylke i Norge
(Oppdragsrapport;9/2023, Research report, 2023)GRENSEVILT 2 är ett samarbetsprojekt mellan Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), Høgskolen i Innlandet (INN), Länsstyrelsen Värmland, Länsstyrelsen Dalarna, Trysil kommune, Våler kommune och Åsnes kommune. Projektet är ... -
GRENSEVILT 2 - Sluttrapport til Interreg Sverige-Norge
(Commissioned report;8/2023, Research report, 2023)Indre Skandinavia kjennetegnes av et sammenhengende barskogområde med store viltbestander (naturarv) som preger regionens skogbruk og jakt (kulturarv). Til tross for at naturressursene er grenseoverskridende, forvaltes og ... -
Helsekompetansevennlige helsetjenester : Pilotering av et kartleggingsvektøy for organisatorisk helsekompetanse ved fem helseinstitusjoner i Norge
(Oppdragsrapport;20/2023, Research report, 2023)De mange ulike definisjonene av helsekompetanse viser typisk til personers kunnskaper og ferdigheter, men ferdighetene må ses i sammenheng med omgivelsene (kontekstuelle krav) og situasjonen en befinner seg i (situasjonell ... -
«Jeg og du og vi to!» En kvalitativ studie av lærernes tilstedeværelse og elevenes opplevde læringsutbytte ved innledning og avslutning av Sikkerhetskurs på øvingsbane, førerkortklasse B
(Oppdragsrapport;17/2023, Research report, 2023)Tema for studien er hvilken betydning trafikklæreres tilstedeværelse kan ha for elevaktiviteten og elevenes opplevde læringsutbytte i de innledende og avsluttende delene av sikkerhetskurs på øvingsbane førerkortklasse B. ... -
Kartlegging av idrettens betydning i Innlandet
(Oppdragsrapport;3/2024, Research report, 2024)Formålet med denne kartleggingen er å gi en omfattende oversikt over idrettens betydning i Innlandet ved å sammenstille informasjon fra allerede eksisterende datakilder. Dette notatet bygger på tilgjengelige offentlige ... -
Kompetansepakken for Fagfornyelsen LK20 : Evalueringsrapport II
(Oppdragsrapport;1/2023, Research report, 2023)Denne evalueringsrapporten (Evalueringsrapport II) sammen med Evalueringsrapport I er en del av prosjektet Kompetansepakke Innføring av nytt læreplanverk (fagfornyelsen), heretter forkortet til kompetansepakken, som Høgskolen ... -
Kompetente karriereveiledere i skole: En undersøkelse av kompetanseutvikling gjennom videreutdanninger i karriereveiledning
(Oppdragsrapport;23/2023, Research report, 2023)Bakgrunn Når kompetansebehov og kvaliteten på karriereveilendingsrelevante undervisningstilbud legges under lupen, utgjør studentene sentrale respondenter. I dette tilleggsoppdraget til hovedprosjektet Profesjonell ... -
Kultur for læring i barnehagen: Resultater fra kartleggingsundersøkelser T1
(Oppdragsrapport;2/2018, Research report, 2018)Dette er den første rapporten i FoU-prosjektet «Kultur for læring» i alle barnehager i Hedmark fylke. 4 og 5 åringer har gjennom en elektronisk spørreundersøkelse gitt uttrykk for hvordan de opplever ulike sider ved ... -
Kultur for læring i barnehager: Resultater fra T1, T2 og T3 2017 - 2022
(Oppdragsrapport;21/2023, Research report, 2023)I denne rapporten presenteres arbeidet i Kultur for læring - barnehagen 2017-2021. Denne rapporten vil sammen med rapporten fra T1 (Sunnevåg, Nordahl og Nordahl 2018) og rapporten fra T2 (Sunnevåg og Nordahl 2020) vise ... -
Kultur for læring i skolen: Hedmark: Rapport fra kartleggingsundersøkelsen T1
(Oppdragsrapport;6/2018, Research report, 2018)I denne kartleggingsundersøkelsen i alle grunnskoler og kommuner i Hedmark har elever, foreldre, lærere og skoleledere vært informanter. Svarprosenten er gjennomgående svært høy, så vi kan med høy grad av sikkerhet si at ... -
Kvalifisering til førstelektor - en analyse av søkeres og komiteers forståelse og praktisering av opprykkskriteriene
(Oppdragsrapport;14/2023, Research report, 2023)Denne rapporten er resultatet av et felles forskningsprosjekt mellom Høgskolen i Innlandet og NTNU. Formålet med prosjektet var å avdekke bredden i søkeres og komiteers forståelse og praktisering av opprykkskriteriene ved ... -
Når ambisjon møter tradisjon: En nasjonal kartleggingsstudie av kroppsøvingsfaget i grunnskolen (5.–10. trinn)
(Oppdragsrapport;1/2018, Research report, 2018)Studien er basert på en surveyundersøkelse i Norge som omfatter elever (N=3226), lærere (N=139) og skoleledere (N=46) og deres opplevelse av, og meninger om kroppsøvingsfaget. Studien viser at de fleste elevene liker seg ... -
Pilot arealstrategi: Utvikling og evaluering av arealstrategiarbeid i åtte distriktskommunar. Sluttrapport
(Oppdragsrapport;15/2023, Research report, 2023)Denne rapporten markerar avsluttinga på eit pilotprosjekt om arealstrategiarbeid i 8 distriktskommunar, finansiert av KDD Kommunal- og distriktsdepartmentet i samarbeid med Distriktssenteret. Prosjektoppstart var mai 2021, ... -
Positive avvik som innovasjonstilnærming i innsatsen mot ungt utenforskap
(Oppdragsrapport;5/2024, Research report, 2024)Norsk: Denne rapporten er basert på følgeforskning i prosjektet Ung inkludering i Kongsvingerregionen, som ble planlagt i 2020 og varte ut år 2023. Prosjektets hovedmål var rettet mot å forebygge og redusere utenforskap ... -
Profesjonell karriereveiledning i skolen: Undersøkelse av utdanningstilbudet innen karriereveiledning
(Oppdragsrapport;7/2023, Research report, 2023)Denne rapporten belyser tre sentrale tema i utvikling av en profesjonell karriereveiledningstjeneste, med et særlig fokus på karriereveiledning i skolen: - oversikt over utdannings- og videreutdanningstilbud innen ... -
Prøvefiske Lomnessjøen: 14.–16. august 2017
(Oppdragsrapport;4/2018, Research report, 2018)Lomnessjøen ble prøvefisket 14.-16. august 2017 med 16 garnnetter med bunngarn og 4 garnnetter med flytegarn. Garnene var av typen Nordiske oversiktsgarn. Totalt ble det fanget 7 arter og til sammen 453 fisk, mort (n=290), ... -
Sammenveving : Barnevernspedagogutdanningen som arena for utvikling av profesjonell identitet og kompetanse
(Oppdragsrapport;1/2024, Research report, 2024)Vårt såkornsprosjekt har handlet om organisering av læringsprosesser i profesjonsutdanningen av kommende barnevernspedagoger. Som lærere på denne utdanningen er vi opptatt av hvordan studentene kan utvikle profesjonell ...