Browsing Innlandet Oppdragsrapport / Commissioned report (ISSN: 2535-4140) by Title
Now showing items 20-39 of 40
-
«Jeg og du og vi to!» En kvalitativ studie av lærernes tilstedeværelse og elevenes opplevde læringsutbytte ved innledning og avslutning av Sikkerhetskurs på øvingsbane, førerkortklasse B
(Oppdragsrapport;17/2023, Research report, 2023)Tema for studien er hvilken betydning trafikklæreres tilstedeværelse kan ha for elevaktiviteten og elevenes opplevde læringsutbytte i de innledende og avsluttende delene av sikkerhetskurs på øvingsbane førerkortklasse B. ... -
Kartlegging av idrettens betydning i Innlandet
(Oppdragsrapport;3/2024, Research report, 2024)Formålet med denne kartleggingen er å gi en omfattende oversikt over idrettens betydning i Innlandet ved å sammenstille informasjon fra allerede eksisterende datakilder. Dette notatet bygger på tilgjengelige offentlige ... -
Kompetansepakken for Fagfornyelsen LK20 : Evalueringsrapport II
(Oppdragsrapport;1/2023, Research report, 2023)Denne evalueringsrapporten (Evalueringsrapport II) sammen med Evalueringsrapport I er en del av prosjektet Kompetansepakke Innføring av nytt læreplanverk (fagfornyelsen), heretter forkortet til kompetansepakken, som Høgskolen ... -
Kompetente karriereveiledere i skole: En undersøkelse av kompetanseutvikling gjennom videreutdanninger i karriereveiledning
(Oppdragsrapport;23/2023, Research report, 2023)Bakgrunn Når kompetansebehov og kvaliteten på karriereveilendingsrelevante undervisningstilbud legges under lupen, utgjør studentene sentrale respondenter. I dette tilleggsoppdraget til hovedprosjektet Profesjonell ... -
Kultur for læring i barnehagen: Resultater fra kartleggingsundersøkelser T1
(Oppdragsrapport;2/2018, Research report, 2018)Dette er den første rapporten i FoU-prosjektet «Kultur for læring» i alle barnehager i Hedmark fylke. 4 og 5 åringer har gjennom en elektronisk spørreundersøkelse gitt uttrykk for hvordan de opplever ulike sider ved ... -
Kultur for læring i barnehager: Resultater fra T1, T2 og T3 2017 - 2022
(Oppdragsrapport;21/2023, Research report, 2023)I denne rapporten presenteres arbeidet i Kultur for læring - barnehagen 2017-2021. Denne rapporten vil sammen med rapporten fra T1 (Sunnevåg, Nordahl og Nordahl 2018) og rapporten fra T2 (Sunnevåg og Nordahl 2020) vise ... -
Kultur for læring i skolen: Hedmark: Rapport fra kartleggingsundersøkelsen T1
(Oppdragsrapport;6/2018, Research report, 2018)I denne kartleggingsundersøkelsen i alle grunnskoler og kommuner i Hedmark har elever, foreldre, lærere og skoleledere vært informanter. Svarprosenten er gjennomgående svært høy, så vi kan med høy grad av sikkerhet si at ... -
Kvalifisering til førstelektor - en analyse av søkeres og komiteers forståelse og praktisering av opprykkskriteriene
(Oppdragsrapport;14/2023, Research report, 2023)Denne rapporten er resultatet av et felles forskningsprosjekt mellom Høgskolen i Innlandet og NTNU. Formålet med prosjektet var å avdekke bredden i søkeres og komiteers forståelse og praktisering av opprykkskriteriene ved ... -
Når ambisjon møter tradisjon: En nasjonal kartleggingsstudie av kroppsøvingsfaget i grunnskolen (5.–10. trinn)
(Oppdragsrapport;1/2018, Research report, 2018)Studien er basert på en surveyundersøkelse i Norge som omfatter elever (N=3226), lærere (N=139) og skoleledere (N=46) og deres opplevelse av, og meninger om kroppsøvingsfaget. Studien viser at de fleste elevene liker seg ... -
Pilot arealstrategi: Utvikling og evaluering av arealstrategiarbeid i åtte distriktskommunar. Sluttrapport
(Oppdragsrapport;15/2023, Research report, 2023)Denne rapporten markerar avsluttinga på eit pilotprosjekt om arealstrategiarbeid i 8 distriktskommunar, finansiert av KDD Kommunal- og distriktsdepartmentet i samarbeid med Distriktssenteret. Prosjektoppstart var mai 2021, ... -
Positive avvik som innovasjonstilnærming i innsatsen mot ungt utenforskap
(Oppdragsrapport;5/2024, Research report, 2024)Norsk: Denne rapporten er basert på følgeforskning i prosjektet Ung inkludering i Kongsvingerregionen, som ble planlagt i 2020 og varte ut år 2023. Prosjektets hovedmål var rettet mot å forebygge og redusere utenforskap ... -
Profesjonell karriereveiledning i skolen: Undersøkelse av utdanningstilbudet innen karriereveiledning
(Oppdragsrapport;7/2023, Research report, 2023)Denne rapporten belyser tre sentrale tema i utvikling av en profesjonell karriereveiledningstjeneste, med et særlig fokus på karriereveiledning i skolen: - oversikt over utdannings- og videreutdanningstilbud innen ... -
Prøvefiske Lomnessjøen: 14.–16. august 2017
(Oppdragsrapport;4/2018, Research report, 2018)Lomnessjøen ble prøvefisket 14.-16. august 2017 med 16 garnnetter med bunngarn og 4 garnnetter med flytegarn. Garnene var av typen Nordiske oversiktsgarn. Totalt ble det fanget 7 arter og til sammen 453 fisk, mort (n=290), ... -
Sammenveving : Barnevernspedagogutdanningen som arena for utvikling av profesjonell identitet og kompetanse
(Oppdragsrapport;1/2024, Research report, 2024)Vårt såkornsprosjekt har handlet om organisering av læringsprosesser i profesjonsutdanningen av kommende barnevernspedagoger. Som lærere på denne utdanningen er vi opptatt av hvordan studentene kan utvikle profesjonell ... -
Samskaping og sosial innovasjon i Program for folkehelsearbeid: Evaluering av Vestfold og Telemark fylkeskommunes rolle som utviklingsaktør
(Oppdragsrapport;22/2023, Research report, 2023)Følgeevalueringen har hatt som mål å identifisere faktorer som påvirker samskapende sosial innovasjon og fylkeskommunenes rolle som støttespillere for kommunenes folkehelsearbeid. Sentrale spørsmål inkluderte karakteristika ... -
«Selvstendighet og tilfriskning» En evalueringstudie av Sagatun Recovery sitt selvstyrkingskurs
(Oppdragsrapport;9/2024, Research report, 2024)Norsk: Denne studien handler om erfaringen som mennesker med psykiske helseplager, har med å delta på selvstyrkingskurs, for å fremme egen recoveryprosess. Studien har et kvalitativt design, hvor vi har intervjuet deltagere ... -
Sidevassdrag til Glomma (Åsta, Hovda, Søkkunda, Imsa og Trya): Betydning som gyte- og oppvekstområde for glommafisk. Klassifisering av kvalitetselement fisk etter vannforskriften
(Oppdragsrapport;5/2018, Research report, 2018)Sidevassdragene Åsta, Hovda, Søkkunda, Imsa og Trya ble undersøkt for å finne betydningen som gyte- og oppvekstområde for fisk fra Glomma, samt klassifisere kvalitetselementet fisk etter vannforskriften. Informasjon fra ... -
Steppe ungulate count in Great Gobi B Strictly Protected area 2022
(Oppdragsrapport;3/2023, Research report, 2023)English: The plains of Great Gobi B Strictly Protected Area (subsequently “Great Gobi B”) in southwestern Mongolia are home to three endangered wild ungulates, khulan (Equus hemionus), takhi (Equus ferus przewalskii), and ... -
Technological Substrate for the GOGREEN VR Showcase: GOGREEN VR Showcase
(Oppdragsrapport;18/2023, Research report, 2023)Denne rapporten ble utviklet som en del av forskningsprosjektet «GoGreenRoutes». Nærmere bestemt, rapporten beskriver aktiviteten tilknyttet oppgave 6.4 (arbeidspakke 6), som har som mål å designe og lage en Virtual Reality ... -
Ulv og utmarksressurser: Økonomiske konsekvenser av ulv på inntekter fra småviltjakt
(Oppdragsrapport;3/2018, Research report, 2018)Sentralisert forvaltning av store rovdyr fører ofte til konflikter med lokale interesser og bruk av skogslandskapet. Jakt og jakthunder er viktige både økonomisk og kulturelt. Tilstedeværelse av ulv kan føre til at jegere ...