Browsing Master i lektorutdanning i språkfag LU2SPF by Issue Date
Now showing items 21-40 of 58
-
Teacher beliefs about chunks and their place in English vocabulary teaching
(Master thesis, 2021)English: Lexical chunks have recently been given more attention by researchers and scholars in relation to language learning. This study investigates teacher beliefs about chunks and their place in English vocabulary ... -
Exploring how the linguistic repertoires of three young adult newly arrived pupils influence their use of English when writing texts
(Master thesis, 2022)English: This thesis explores the linguistic repertoire of three young adult newly arrived pupils. Because of the increasing amount of linguistically diverse pupils in the Norwegian classroom, it is important for teachers ... -
EFL Teachers’ Orientations towards Pronunciation at the upper secondary level in Norway
(Master thesis, 2022)English: During the past few decades, pronunciation research has seen a stronger shift away from native speaker norms in language teaching (Council of Europe, 2018; Levis, 2020). Pronunciation is crucial for successful ... -
Developing intercultural communicative competence through linguistic diversity in the English subject: A study of the impact of multilingualism in the Norwegian vocational classroom.
(Master thesis, 2022)Norge blir stadig et mer mangfoldig samfunn og dette reflekteres i den norske skolen. For å kunne imøtekomme alle elevene i skole må derfor våre pedagogiske og didaktiske tilnærminger tilpasses. In denne masteroppgaven har ... -
The death or revival of translation in the English subject in Norwegian upper secondary school
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag I dette prosjektet har jeg utforsket om oversettelse blir brukt og hvordan og hvorfor oversettelse blir brukt i engelskfaget i norsk videregående skole. For å belyse dette temaet, så har jeg har utført tre ... -
Pupils’ beliefs, attitudes, and notions on English elective subjects: a study on the decrease of English as an elective subject in upper secondary in Norway
(Master thesis, 2022)Den negative trenden i antall elever som velger engelsk som et av sine valgfag er skremmende, og må tas opp og undersøkes. Hvilke faktorer påvirker elevene til å velge valgfag, og hvordan korrelerer disse valgene med ... -
Fostering critical literacy and intercultural competence through the graphic novel adaptation of Octavia E. Butler's Kindred
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg utviklingen av kritisk literacy og interkulturell kompetanse hos elever ved bruk av grafiske romaner i engelsk undervisning i videregående opplæring. Jeg benytter Duffy & Jennings’ ... -
The teaching of idiomatic expressions in upper secondary school after the implementation of the LK20, from the perspectives of English language teachers.
(Master thesis, 2022)Målet med denne masteroppgaven har vært å få innsikt i hvordan engelsklærere som underviser på videregående skole forstår og adresserer idiomatiske uttrykk i klasserommet etter at det nye LK20-pensumet trådte i kraft. I ... -
Reading democracy and ethics: educational values of Golding’s Lord of the Flies
(Master thesis, 2022)William Goldings roman fra 1954, Lord of the Flies, tematiserer menneskets naturlige ondskap og hvordan et sosialt system bryter sammen. Historien handler om hvordan et samfunn oppstår, og den demonstrerer hva som kan skje ... -
Learning what democracy means in practice: A study on how textbooks can help promote competencies in upper secondary school
(Master thesis, 2022)Dagens skoler må forberede elevene til å leve og jobbe i en raskt endrende verden. Fagfornyelsen kan bli sett på som et svar til dette, ved å introdusere nye temaer og fokusområder i overordnet del. Med denne oppgaven ... -
“All forms of discrimination shall be combated”: Graphic representation of themes in Maus and its benefits to Bildung and Democracy and Citizenship in the Norwegian upper-secondary school
(Master thesis, 2023)Målet med denne oppgaven er å utforske den grafiske, multimodale representasjonen av temaer som etnisitet, brutalitet, traumer og historisk nøyaktighet i Art Spiegelmans Maus og dens fordeler for Bildung og demokrati og ... -
Bridging Fantasy Literature and Education: Bildung and Character Development in A Song of Ice and Fire
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven knytter bokserien A Song of Ice and Fire skrevet av George R.R. Martin med Bildung (dannelse) i med mål å undersøke hvordan temaer som kjønn, andre-gjøring, og makt, kan være verktøy for å oppnå dannelse ... -
«Språk kan beskytte deg jeg tenker»: Ein etnografisk studie av investering i norsk som andrespråk
(Master thesis, 2023)Føremålet med studien har vore å søkje kunnskap om kva faktorar som ser ut til å påverke læringa av eit andrespråk. I ein norsk kontekst er det behov for auka kunnskap om språklæring og særleg frå eit innlæraraperspektiv. ... -
The Paradigm Shift and its Influence on English Pronunciation Expectations among Teachers and Students
(Master thesis, 2023)Målet med denne masteroppgaven har vært å utforske hvordan innholdsforventningene til engelsk uttale skiller seg fra lærere og elever i den norske videregående skole. For å få innsikt i dette temaet ble seks deltakere ... -
"Jø, så nøfyse!" En sosiolingvistisk analyse av dialektbruk i to Flåklypa-filmer
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker i hvilken grad alvdalsdialekten er representert i to ulike Flåklypa-filmer fra to ulike tidsperioder: Flåklypa Grand Prix (1975) og Månelyst i Flåklypa (2018). Denne oppgaven studerer dialekten ... -
Representation matters: promoting intercultural competence through the interdisciplinary topic “health and life skills”
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker hvordan ungdomslitteratur kan implementeres i engelskfaget i videregående skole for å undervise i temaer fra det tverrfaglige temaet "folkehelse og livmestring" i LK20, og også hvordan denne ... -
Teachers’ Attitudes Towards Multilingualism in Norwegian Lower Secondary School
(Master thesis, 2023)Gjennom engelskfaget i Fagfornyelsen LK20 kobles språklæringen blant annet til begreper som livsmestring, mangfold og relevans. Norge er svært mangfoldig med sine borgere av mange ulike kulturer og språk. I et mangfoldig ... -
Selecting film in the upper-secondary classroom: teachers' reported beliefs
(Master thesis, 2023)I dette prosjektet har jeg utforsket kriterier lærere rapporterer å bruke når de velger film i en videregående skole, samtidig som jeg utforsker hvordan film blir brukt på både studiespesialiserende og yrkesfag for engelsk ... -
"Dude, I've got to get more money": Teachers' approaches to politeness in the Norwegian upper secondary EFL classroom.
(Master thesis, 2023)Målet med denne masteroppgaven har vært å få innsikt i norske engelsklæreres tilnærminger til høflighetsteorien (politeness theory) i klasserommene. De fleste studier om høflighet i det norske engelsk-klasserommet er forsket ... -
Norsk-samisk flerspråklighet fra et lærerperspektiv
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven innenfor master i språkfag tar for seg samspillet i norsk-samisk flerspråklighet. Formålet med oppgaven er å belyse norsk-samisk flerspråklighet gjennom lærernes refleksjoner, opplevelser og erfaringer. ...