• Aktivitetsplikten- en plikt til å handle, et rom til å forandre 

      Vigdal-Olsen, Marianne (Master thesis, 2024)
      Skolens aktivitetsplikt slik den framkommer i opplæringsloven kap 9A (1998) har vært utgangspunktet for denne masteroppgaven. Aktivitetsplikten utfordrer skolene, og opererer i skjæringspunktet mellom juridiske rettigheter ...
    • Elevsentrert skoleledelse med fokus på danning 

      Murtnes, Eirill (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgava setter søkelyset på skolen doble oppdrag; danning og utdanning. Gjennom teorianalyse, data fra semistrukturerte gruppeintervju og gjenbruk av data fra «Elevundersøkelsen» (2019-2022) har målet vært å ...
    • Forbedring av skolens læringsmiljø på bakgrunn av skoleledelsens anvendelse av resultater fra KFL og praksisnær utdanningsforskning 

      Havik, Sissel (Master thesis, 2020)
      Norsk: Denne studien er en kvalitativ undersøkelse basert på intervjuer med skoleledere i barneskoler i Innlandet (tidligere Hedmark fylke). Ledelse av forbedringsarbeid i profesjonelle læringsfellesskap, med bakgrunn i ...
    • Forbedringsarbeid i barnehagen 

      Strand, Mona (Master thesis, 2022)
      De store endringene som har skjedd i barnehagesektoren de siste årene har ført til et utvidet kompetansebehov for barnehagens ansatte. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver gir føringer for hvordan eier, styrer og ...
    • Forståelse og ledelse av profesjonsutvikling i skoler; organisasjonenes oppfatninger og lærernes erfaringer 

      Østby, Janne Ruud (Master thesis, 2022)
      Partene i arbeidslivet har gjennom avtaleverket forpliktet seg til å forbedre kvaliteten på tjenesten. Det betyr at lærere og ledere skal arbeide sammen som profesjonelle yrkesutøvere for å øke lærernes kompetanse og ...
    • Håndtering av motstand og struktur som driver i utviklingsarbeid i skolen 

      Holøyen, Einar Olav (Master thesis, 2024)
      Skoleledelse kan kobles til og påvirke elevenes læringsresultat på flere og avgjørende måter og den samlede effekten av skoleledelse med kvalitet, kan utgjøre en betydelig forskjell i forhold til skoleutvikling og ...
    • Hvor har det blitt av alle gutta? 

      Bjørk, Hans Gøran (Master thesis, 2022)
      Det er store forskjeller i kjønnsmessig skolefaglige prestasjoner i norsk skole. Forskjellene har vedvart og det ser ikke ut til at den avtar. Tendensen er den samme internasjonalt. Dette kan få store konsekvenser for ...
    • Kjønnsforskjeller i lesing 

      Berggren, Geir Cato (Master thesis, 2022)
      Bakgrunnen for temaet i denne oppgaven er at forskning; både norsk og internasjonal, viser at jenter presterer bedre i alle fag i skolen enn guttene, unntatt kroppsøving. I denne oppgaven er det tatt for seg kun ferdigheten ...
    • Kollektiv læring i barnehagens teamsamarbeid 

      Sund, Kristin Amine (Master thesis, 2024)
      Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver fastsetter at barnehagen er en lærende organisasjon, der personalet kontinuerlig utvikler sin kompetanse og forbedrer sin praksis til fordel for barnas trivsels- og læringsmiljø. ...
    • Kompetent lederskap i alle ledd – en forutsetning for utvikling av gode skoler 

      Borgen, Gerd Elin (Master thesis, 2020)
      Norsk: Dette studiet har som mål å se i hvilken grad nasjonale og internasjonale policy-dokumenter, teori og forskning synliggjøres i kommuners og skolers implementeringsarbeid, i ledelse av profesjonelle læringsfellesskap ...
    • Kopmpetanse o gendringer i lærende barnehager 

      Huse-Weinreich, Carina (Master thesis, 2022)
      Bakgrunn for tematikk i denne avhandlingen er forskning på kompetanseheving og endringsprosesser. Ansattes kompetanse er avgjørende for barnehagens kvalitet og i arbeidet med barns trivsel, trygghet og utvikling i barnehagen. ...
    • Ledelse av barnehagens læringsmiljø 

      Stensrud, Elin Tangen (Master thesis, 2020)
      Norsk: Bakgrunnen for tematikken i denne avhandlingen er forskning, som viser at de ansatte i barnehagen sin kompetanse er den viktigste faktoren for at barna skal få utnyttet sitt potensiale for læring og utvikling. Denne ...
    • Ledelse av forbedringsarbeid i skolen 

      Rognerud, Wenche (Master thesis, 2024)
      Skolens formål er elevens læring og utvikling (Opplæringslova, 1998, § 1-1). Læreplanverket LK20 stiller i tillegg krav til at skolen som organisasjon under rektors ledelse gjennom kollektive læringsprosesser arbeider for ...
    • Ledelse av skoleutvikling 

      Rønning, Ann-Merethe Sjaaeng (Master thesis, 2020)
      Norsk: Formålet med denne masteroppgaven har vært å finne svar på hvordan ledelsen kan jobbe for å utvikle pedagogenes praksis, og benytte seg av opplæringslovens (1998) §9a i arbeidet, slik at enkeltindividets rettigheter ...
    • Lederrollen i utviklingsarbeid: Ledelse av teammøter og ledergruppens kollektive mestringstro 

      Nosheen Shaukat (Master thesis, 2024)
      Kunnskapsdepartementet understreker at det er rektors ansvar å sikre høy kvalitet i skolens opplæring (Kunnskapsdepartementet, 2017). Skolelederens ansvar er omfattende, og rektor må sørge for at disse oppgavene blir ...
    • Mellomlederen - en potensiell pådriver for datadrevet forbedringsarbeid i skolen 

      Lien, Bjørn (Master thesis, 2020)
      Norsk: Bakgrunnen for teamtikken i denne masteroppgaven er nasjonale og internasjonale forskningsresultater som viser at vegen til et vellykket forbedringsarbeid innenfor utdanningsfeltet ser ut til å gå via kollektiv ...
    • Mellomlederen – en betydningsfull utviklingsleder i skolen? 

      Nordseth, Knut Olav (Master thesis, 2020)
      Norsk: Bakgrunnen for tematikken i denne oppgaven er både de nasjonale og de internasjonale utdanningsforskerne sine funn som betrakter at skoleledelse er avgjørende for et vellykket forbedringsarbeid i skolen. Mellomlederrollen ...
    • Mestringsorientert ledelse fra midten 

      Wetting, Rune (Master thesis, 2020)
      Norsk: Denne oppgaven handler om mellomlederen i videregående skole, sett fra ulike perspektiver rettet mot elevenes gjennomføring og læringsutbytte. Hensikten med de artiklene og denne masteroppgaven har utgangspunkt i ...
    • Pedagogisk ledelse i barnehagen, en studie av pedagogiske ledere og styreres opplevelse av egen arbeidshverdag. 

      Ottosen, Merete (Master thesis, 2024)
      Hensikten med oppgaven er å belyse og skape en bredere forståelse av lederrollene i barnehagesektoren. Masteroppgaven er basert på to artikler som bygger på ulike forskningsmetoder kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode ...
    • Pedagogisk Leder – nøkkelen til endring i barnehagen 

      Heia, Nina Cathrine Hoftvedt (Master thesis, 2021)
      Norsk: Formålet med denne avhandlingen er å få en dypere forståelse for hvordan de pedagogiske lederne bidrar til implementering av endring og hvordan de påvirker de ansattes endringsprosess. Det er gjennomført to mindre ...