Blar i Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 MGL217 på tittel
Viser treff 41-60 av 66
-
Læreres påvirkningskraft på nyankomne elevers muntlige aktivitet
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å søke kunnskap rundt læreres tilrettelegging av taletid hos andrespråkselever. Det er generelt sett behov for mer kunnskap om andrespråkselever og lærerens rolle i et flerspråklig ... -
Læreres perspektiver på inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk, har jeg belyst tematikken inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning. Dette er en kvalitativ studie hvor jeg har gjennomført semistrukturerte ... -
Lærernes integrasjon av digitale verktøy i matematikkundervisningen på 4. trinn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg lærernes integrasjon av digitale verktøy i matematikkundervisningen på 4. trinn. Studien baserer seg på kvalitative undersøkelser fra tre ulike skoler i Innlandet fylke. Det ble utført ... -
Læreroppfatninger av UDIRs kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk
(Master thesis, 2022)Minoritetsspråklige elever som ankommer Norge og starter i grunnskolen og videregående har ifølge opplæringslova §2-8 og §3-12 rett på særskilt norskopplæring frem til de har «tilstrekkelig kunnskap» i norsk til å følge ... -
Lærerveiledning - En lærers støtte for å gjennomføre matematiske samtaler i klasserommet.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg en innholdsanalyse av lærerveiledninger i matematikk på 1. trinn. Formålet med masteroppgaven er å se på hvilke kognitive krav oppgaver som legger opp til matematiske samtaler stiller. ... -
Læringsbrettet er et verktøy og ikke hele opplæringsarenaen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ser jeg på digitale hjelpemidler, i form av læringsbrett. Jeg har valgt å fokusere på skriving, som er én av de fem grunnleggende ferdighetene vi finner i fagfornyelsen. I tillegg knytter jeg ... -
Læringsbrettets posisjon i den første skriveopplæringen på 1. trinn.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven dreier seg om bruk av læringsbrett i den første skriveopplæringen, og stiller spørsmål rundt hvordan læreren benytter seg av læringsbrettet, og hvilken forutsetning læreren har for å bruke læringsbrettet ... -
Matematikklærerens syn på læreverket DragonBox Skole
(Master thesis, 2023)Utgangspunktet for studie har vært å utforske matematikklærerens syn på læreverket DragonBox Skole. Gjennom intervjuer med informanter som benytter seg av læreverket har jeg benyttet meg av analyseprosessen tematisk analyse ... -
Muligheter det digitale verktøyet gir i den andre skriveopplæringen.
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er å utforske hvilke muligheter det digitale gir i den andre skriveopplæringen. Bakgrunn for valg av tema er at pedagogisk læringsteknologi stadig blir tatt i bruk i grunnskolen. Formålet ... -
Nyankomne minoritetsspråklig elever i matematikkundervisning
(Master thesis, 2023)Tema: Nyankomne minoritetsspråklig elever i matematikkundervisning Bakgrunn og formål: Nyankomne elever utgjør en mangfoldig gruppe med ulik alder, ankomsttid, språkferdigheter og skolebakgrunn. I dagens klasserom er ... -
«Om skolen bare var litt mer opptatt av å inkludere oss døve foreldre» - En kvalitativ undersøkelse som tar utgangspunkt i hørselshemmede foresattes opplevelser i møte med skolens tilrettelegging for skole- hjem- samarbeidet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet i profesjonsrettet pedagogikk, og handler om skole-hjem-samarbeidet. Masteroppgaven tar utgangspunkt i en gruppe hørselshemmede foresattes opplevelser av samarbeidet med skolen. Hensikten ... -
Påvirkningsfaktorer i læreres arbeid med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring på barneskolen
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg undersøkt problemstillingen “Hva påvirker lærere på småskoletrinnet sitt arbeid med folkehelse og livsmestring?” og forskningsspørsmålene: 1.Hvordan forstår lærere på småskoletrinnet det tverrfaglige ... -
Potensielle kognitive krav og type svar i multiplikasjonsoppgaver: En analyse av to norske lærebøker i matematikk på 4.trinn, med utgangspunkt i problemløsning.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har det blitt gjort en lærebokanalyse av to læreverk i matematikk på 4.trinn. De utvalgte læreverkene var Multi 4A Elevbok og Matematikk 4A fra Cappelen Damm Grunnbok. Begge publisert av to kjent ... -
Promoting environmental awareness and critical literacy using the picturebook Like the Ocean We Rise
(Master thesis, 2024)Utdanning har en viktig rolle i å utvikle bevissthet om bærekraftig utvikling blant elevene. Et av opplærings verdigrunnlag i den norske læreplanen er "respekt for naturen og miljøbevissthet" (Kunnskapsdepartementet, 2017), ... -
Singing your way to better speaking skills
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning på bruk av sang til å lære språk, tilsier at sang i klasserommet kan forbedre elevenes språkinnlæring. Denne studien undersøker tre barneskolelæreres holdninger og syn på bruk av engelske sanger i det ... -
Skolevegrende atferd i tidlig skolealder: En kvalitativ studie av læreres erfaringer med å skape en trygg skolehverdag
(Master thesis, 2022)Det er lite forskning på skolevegrende atferd blant elever på småtrinnet. Derfor er temaet for denne kvalitative studien læreres erfaringer med skolevegrende atferd i tidlig skolealder, og tilrettelegging for å bedre ... -
Teaching Intercultural competence in the English subject: Teacher’s practices and perspectives from Norwegian primary schools
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Tittel: Undervisning i interkulturell kompetanse i engelskfaget: lærerens praksis og perspektiver fra norsk grunnskole Forfatter: Mariell Vesterås År: 2022 Sider: 100 (ikke medregnet vedlegg) Da fornyelsen ... -
The use of learners’ L1 in English lessons: a valuable resource or a source of interference?
(Master thesis, 2022)Gjennom bruken av intervju og spørreskjema har jeg utforsket læreres synspunkter og holdninger til å bruke elevers førstespråk som en ressurs. I tillegg har jeg utforsket hvordan både minoritets og majoritetsspråk kan bli ... -
Tilpasset opplæring for andrespråkselever i matematikk: en mikroetnografisk studie på første trinn
(Master thesis, 2023)Temaet i denne masteroppgaven er tilpasset opplæring for elever med norsk som andrespråk i matematikkundervisningen. Studiens problemstilling undersøker temaet i et lærerperspektiv, og lyder som følger: «Hvordan tilpasser ... -
Tilpasset opplæring for nyankomne minoritetsspråklige elever i ordinært klasserom
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er utarbeidet som et prosjekt for å undersøke hvordan et utvalg lærere tilpasser opplæringen i møte med nyankomne minoritetsspråklige elever i ordinære klasserom. Antall minoritetsspråklige elever i ...