Blar i Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 på tittel
Viser treff 41-60 av 90
-
Identifisering av elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ intervjustudie med tre informanter som har arbeidet på 8. trinn i de siste årene, fra samme skole. Intervjustudien tar utgangspunkt i disse lærernes erfaringer med arbeid om å identifisere elever i ... -
Inkludering av barn med utviklingshemming i klassemiljøet
(Master thesis, 2023)Inkluderingsbegrepet er ganske fremtredende i dagens skole. Begrepet blir beskrevet som et mål for skolens praksis. Inkludering kan også være ekstra utfordrende for barn med kognitive funksjonsnedsettelser. Hva gjør lærere ... -
Interculturality and indigeneity: Teachers of English at the upper primary level in Norway and their views on using indigeneity as part of teaching interculturality.
(Master thesis, 2023)Interkulturell kompetanse har vært en del av grunnskoleopplæringen i lengre tid. Men i læreplanen for Kunnskapsløftet (LK20) nevnes interkulturell kompetanse som begrep. Denne master oppgaven forsøker å forstå hva engelsk ... -
Kompetanse for den aspirerende elektriker
(Master thesis, 2022)Utgangspunktet til denne studien er å undersøke kompetanse i elektrisitet for en ungdomsskoleelev som skal gå en elektrofaglig utdannelse på videregående skole. Studien er basert på fem semistrukturerte intervju av lærere ... -
Kontroversielle temaer i KRLE-klasserommet
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er et kvalitativt forskningsprosjekt om kontroversielle temaer i KRLE-faget. Et kontroversielt tema er et tema som skaper debatt og/eller kan vekke sterke følelser i oss. Etter å ha skrevet et arbeidskrav ... -
Kroppsøvingslærerens tiltak for å skape inkluderende undervisning for alle - Med fokus på elever med særskilte behov
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven har som formål å se på hvordan kroppsøvingslærere arbeider med inkludering i skolen. Videre vil oppgaven fokusere på elever med særskilte behov og inkludering av denne elevgruppen i kroppsøving. Oppgaven tar ... -
Kvalitativ studie av lærerkompetanse og alternative forestillinger innenfor partikkelmodellen
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven belyses det hvilken lærerkompetanse lærere mener de trenger for å undervise i fysikk, og hvordan lærere kan benytte denne kompetansen i arbeidet med å forebygge, avdekke og rette opp alternative forestillinger ... -
Lesing på ungdomstrinnet: En studie av ti ungdomsskoleelevers lesevaner og deres erfaringer med skjønnlitteratur
(Master thesis, 2022)Lesing er en av de fem grunnleggende ferdighetene i skolen, og er helt nødvendig å mestre for å ta del i det norske samfunnet. Det kan se ut til å være en trend i skolen hvor ungdomsskoleelever leser mindre skjønnlitteratur. ... -
Lokalhistorie og læringsressurser En studie av lokalhistorieundervisning på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven er semi-strukturerte intervjuer brukt for å undersøke hvordan lokalhistorie undervises på ungdomstrinnet og hvilke faktorer som påvirker valg av læringsressurser i lokalhistorieundervisningen. Gjennom dette ... -
Lærer-elev relasjoner i skolen - en "scoping review"
(Master thesis, 2023)Lærer-elev relasjoner i skolen er avgjørende for elevenes sosiale- og faglige læring. Derfor er det vesentlig at lærere kjenner til hvilke faktorer eksisterende forskning trekker frem som læringsfremmende. En ... -
Læreres erfaring med forebyggende arbeid av skolevegring
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i intervju med fire lærere og deres erfaringer i arbeid med forebygging av skolevegring. Formålet har vært å belyse hvordan lærere forstår begrepet skolevegring, ... -
Læreres møte med elevenes identitetsutvikling knyttet til seksualitet og kjønn
(Master thesis, 2022)Tittelen på denne masteroppgaven er «Læreres møte med elevenes identitetsutvikling knyttet til seksualitet og kjønn», og følgende problemstilling er drøftet: Hvordan opplever mellomtrinnslærere at de møter elevenes ... -
Læreres oppfatninger om to lærebokmodeller i naturfag for ungdomstrinnet – en sosialsemiotisk tilnærming
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker læreres refleksjoner om bruk av modeller i naturfagundervisning med ungdomsskoleelever. Spesielt kartlegger studien hva lærere vektlegger ved to kjente naturfaglige modeller. Videre reflekteres ... -
Læreres perspektiv på inkludering og anerkjennelse av minoritetsspråklige barn
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteravhandlingen er inkludering og anerkjennelse av minoritetsspråklige elever fra et lærerperspektiv. Dette har blitt undersøkt for å se nærmere på hvordan lærere selv oppfatter de to begrepene, og ... -
Læreres tanker og erfaringer om å bruke konspirasjonsteorier til å fremme kritisk tenkning
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven utforsker samfunnsfagslæreres erfaringer og tanker om å bruke konspirasjonsteorier i undervisningen på ungdomstrinnet, sett i lys av kritisk tenkning. Målet var å undersøke hvordan lærere bruker ... -
Lærernes bruk av utforskende arbeidsmetoder i naturfagundervisning på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan naturfaglærere bruker sin kompetanse til å kunne planlegge og gjennomføre undervisningen som bygger på utforskende arbeid og arbeidsmetoder. hvilken forståelse og ... -
Læreverket Gyldendal si framstilling av naturvitskapens eigenart (NOS) og evolusjonsteorien
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva beskriv korleis læreverket til Gyldendal framstiller naturvitskapens eigenart (NOS) og evolusjonsteorien gjennom bøkene Refleks 5-7 og Element 8-10. Hensikta med oppgåva har vert å undersøke korleis ... -
Matematikklærerne sine oppfatninger om bruk av Wittario i matematikkundervisningen på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Dette studiet analyserer et eksisterende datamateriale fra et avsluttet forskningsprosjekt Augmented Reality in mathematics: Enhancing pupils´ everyday school lives ved Høgskolen i Innlandet, avdeling Hamar (Sombye et al., ... -
Muligheter, utfordringer og forutsetninger ved bruk av historisk empati. Hvordan legge til rette for historisk empati i historieundervisningen på ungdomstrinnet?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er det sett nærmere på hvilket potensial som ligger i det å benytte historisk empati i historieundervisningen. For å besvare forskningsprosjektets problemstilling ble det utarbeidet to forskningsspørsmål ... -
Muntlighet på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Med denne kvalitative forskningsstudien har målet vært å undersøke hvordan tre norsklærere på mellomtrinnet bruker elevenes muntlige ferdigheter i undervisningen og hvilke utfordringer og muligheter de ser i dette arbeidet. ...