Blar i Master i tverrfaglig arbeid med barn, unge og familier MATBU på tittel
Viser treff 24-43 av 53
-
«Hvordan gikk det på skolen?» En kvalitativ studie av hva ungdom med barnevernserfaring forteller om sin fullføring av yrkesfaglig videregående opplæring
(Master thesis, 2023)Fullføringsandelen i videregående opplæring i Norge er høy. Likevel, faller et relativt stort antall elever ut av videregående opplæring. Gutter har større grad av skolefrafall enn jenter og yrkesfaglig opplæring har ... -
Hvorfor er det så vanskelig å samarbeide?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å belyse hvordan barnevernet og familievernet samarbeider i saker som omhandler foreldre i høykonflikt. Bakgrunnen for et samarbeid mellom instansene er at brukeren som trenger hjelp, skal få ... -
Jeg vil, jeg vil - og jeg får det til!
(Master thesis, 2023)Hensikten med dette prosjektet er å få fram elevens perspektiv på sammenhengen mellom skolens tilrettelegging og elevens egen motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring. Det jeg var ute etter var elevens synspunkt ... -
Kommunalt barnevern og statleg barnevernsinstitusjon; opplevingar og praksiserfaringar med foreldresamarbeid.
(Master thesis, 2022)Samandrag Hensikt: Studien har søkt å utforske tilsette i kommunalt barnevern og tilsette i statlege barnevernsinstitusjon sine opplevingar og erfaringar knytta til foreldresamarbeid til ungdom plassert på institusjon. ... -
Kontaktpersoners møte med foreldrekonflikt - en kvalitativ studie på opplevelsen av å jobbe i foreldrekonfliktsaker i barnevernet.
(Master thesis, 2024)Introduksjon: På bakgrunn av statistikk og forskning ser man at det er en økning i antall undersøkelser som inneholder foreldrekonfliktsaker. Dette utgjør en risiko for barns utvikling og helse ved omfattende og langvarige ... -
Kontaktpersoners møte med foreldrekonflikt – en kvalitativ studie på opplevelsen av å jobbe i foreldrekonfliktsaker i barnevernet.
(Master thesis, 2024)Introduksjon: På bakgrunn av statistikk og forskning ser man at det er en økning i antall undersøkelser som inneholder foreldrekonfliktsaker. Dette utgjør en risiko for barns utvikling og helse ved omfattende og langvarige ... -
Korleis fungerer det alkoholførebyggjande arbeidet knytt til ungdom på Stord, slik sentrale fagpersonar vurderer det?
(Master thesis, 2022)Målsetjinga med studien er å få fram sentrale element ved alkoholførebyggjande arbeid ovanfor ungdom. Problemstillinga er difor som fylgjande: Korleis fungerer det alkoholførebyggjande arbeidet knytt til ungdom på Stord, ... -
Korleis fungerer det alkoholførebyggjande arbeidet knytt til ungdom på Stord, slik sentrale fagpersonar vurderer det?
(Master thesis, 2022)Målsetjinga med studien er å få fram sentrale element ved alkoholførebyggjande arbeid ovanfor ungdom. Problemstillinga er difor som fylgjande: Korleis fungerer det alkoholførebyggjande arbeidet knytt til ungdom på Stord, ... -
"Kulturformidling- en kvalitativ studie av fosterforeldres og kulturformidleres erfaringer og vurderinger".
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøker jeg hva fosterforeldre og kulturformidlere forteller om sine erfaringer og vurderinger fra kulturformidlingsprosjektet som ble iverksatt av Stiftelsen Fyrlykta. Hensikten med ... -
Kvifor er det så høg turnover i barnevernet? Ein litteraturgjennomgang
(Master thesis, 2023) -
"Livet er ikke en lek, men barndommen bør inneholde mer lek hvis ikke ungdomstiden skal bli en dans på nevroser". En kvalitativ studie av den frie lekens rolle og posisjon det siste året i barnehagen før skolestart.
(Master thesis, 2024)Oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av den frie lekens vilkår det siste året i barnehagen. Bakgrunnen for oppgaven er den offentlige debatten om økt læringstrykk og læringsfokus i barnehage og skole, og samtidig en ... -
Livsmestring som tverrfaglig tema i Kunnskapsløftet 2020 En studie av læreres erfaringer i arbeidet mot nytt læreplanmål
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med masteroppgaven Formålet med denne masteroppgaven var å finne ut av hvordan lærerne jobber mot temaet livsmestring etter den nye læreplanen. Jeg ville finne ut hva lærerne legger i begrepet livsmestring, ... -
Læreres arbeid for å fremme et trygt psykososialt miljø i barneskolen
(Master thesis, 2022)Sammendrag «Alle er gode til noe, vi må være til stede i øyeblikket, for å få fram det beste i hver og en», hevder lærere i denne undersøkelsen. Denne masteroppgaven handler om et trygt psykososialt skolemiljø. Oppgaven ... -
Lærers rolle i elevers gjennomføring av videregående opplæring
(Master thesis, 2023)Sammendrag Frafall i videregående opplæring, er en utfordring i Norge, som har konsekvenser både for enkeltindivid og samfunnet for øvrig. Formålet med denne oppgaven er å undersøke lærers opplevelse av sin rolle når det ... -
Miljøarbeidernes/miljøterapeutenes opplevelser av det tverrfaglige samarbeidet med lærerne i skolen
(Master thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunn og hensikt: Denne masteravhandlingen omhandler skolen som en arena for sosialt arbeid og hvordan miljøarbeidere/miljøterapeuter i skolen opplever det tverrfaglige samarbeidet med lærerne. Selv om skolen ... -
Minoritetsforeldre med barn med autismediagnose: en kvalitativ studie
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven består av en innledning og en artikkel. Oppgaven retter sin oppmerksomhet mot minoritetsforeldre med barn med autismespekterforstyrrelser. Oppgaven har et foreldreperspektiv og utforsker hvordan minoritetsforeldre ... -
På hvilken måte bør barnehage og skole samarbeide for å gjøre overgangen til en sammenheng for barna?
(Master thesis, 2024)Sammendrag Allerede i 1990 kom den gang Familie- og forbrukerdepartementet, med en veiledende rammeplan for det pedagogiske tilbudet som skulle gis til seksåringene. Det ble presisert at det å skape en sammenheng mellom ... -
Rådgiveres opplevelse av sine muligheter til å finne egnede fosterhjem til fosterbarns behov
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan det oppleves å arbeide i en fosterhjemsomsorg med flere fosterbarn enn det er tilgang på fosterhjem. Følgende problemstillingen har blitt undersøkt: «Hvordan opplever rådgivere i ... -
«Rådgiveres opplevelse av sine muligheter til å finne egnede fosterhjem til fosterbarns behov»
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan det oppleves å arbeide i en fosterhjemsomsorg med flere fosterbarn enn det er tilgang på fosterhjem. Følgende problemstillingen har blitt undersøkt: «Hvordan opplever rådgivere i ... -
Samarbeid om dei same barna : det tverrfaglege samarbeidet mellom barnehage og helsestasjon.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn Fokus og forventning til tverrfagleg samarbeid for barn og unge har auka dei siste åra. Barnehagane og helsestasjon møter dei same borna, og har god oversikt over barn i kommunane. Ved å jobba tverrfagleg kan ...