Blar i Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S på tittel
Viser treff 14-33 av 65
-
Dagens tall utendørs
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en del av et entreprenørielt pilotprosjekt ved Høgskolen i Innlandet, hvor målet er å utvikle et pedagogisk produkt. Det er utarbeidet et undervisningsopplegg, kalt Dagens tall utendørs for 1.trinn, ... -
"Den gir meg helt andre muligheter" En kvalitativ studie om læreres erfaringer rundt bruk av læringsbrett for å skape en inkluderende opplæring
(Master thesis, 2022)Denne studiens tema er bruk av læringsbrett i arbeidet med å skape en inkluderende opplæring i grunnskolen på 1.-7-trinn. Formålet med studien er å etablere kunnskap om læreres erfaringer med bruk av læringsbrett som et ... -
«Det er veldig sånn at du bare skal snakke norsk på skolen, men dette er i gang med å bli endret» En kvalitativ studie av tre læreres refleksjoner rundt flerspråklighet og flerspråklige elever i skolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan lærere reflekterer over flerspråklighet og tilrettelegging for flerspråklige elever. Det kulturelle mangfoldet i Norge, er større enn noen gang, og dette fører til at ... -
Digital kompetanse for fremtiden – Læreres forståelse av algoritmisk tenkning i naturfag
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er algoritmisk tenkning i naturfag. Algoritmisk tenkning ble et begrep i norske læreplaner etter Fagfornyelsen i 2020 og ble inkludert i naturfag gjennom to kompetansemål tilknyttet ... -
Digitale verktøy i den første lese- og skriveopplæringen: en analyse av læreplanen i norsk i lys av forskning
(Master thesis, 2024)Målet med denne masteravhandlingen har vært å undersøke i hvilken grad og på hvilke måter læreplanen i norsk samsvarer med eller avviker fra forskning på bruk av digitale verktøy i den første lese- og skriveopplæringen. ... -
Dybdelæring i norskfaget: en fenomenologisk intervjuundersøkelse om hvordan begrepet kan bli forstått og legges til rette for
(Master thesis, 2022)Begrepet dybdelæring fikk økt betydning og oppmerksomhet ved innføringen av fagfornyelsen. Denne oppgaven utforsker begrepet i en norskfaglig sammenheng, gjennom å intervjue hvordan 3 norsklærere selv forstår og legger til ... -
Dyp læring og dannelse av fremtidens bærekraftborgere – en analyse av læreplanen i naturfag
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ dokumentanalyse av læreplanen i naturfag som undersøker hvordan spenningene mellom tverrfaglighet og faglig prioritering utspiller seg, og hvilke konsekvenser dette kan ha for læringen ... -
En kvalitativ studie av inkluderende strategier for nyankomne elever i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Formålet med denne fenomenologiske studien er å etablerere kunnskap om hvilke inkluderende strategier som praktiseres i praksisfeltet for inkludering av nyankomne elever. Samfunnsrelatert har Norge behov for økt kunnskap ... -
En kvalitativ studie om algoritmisk tenkning og programmeringskunnskap hos lærer.
(Master thesis, 2023)I lys av den nye læreplan, og det endrende samfunnet, vi lever i har jeg valgt å se nærmere på algoritmisk tenkning og programmering i min masteroppgave. Formålet med denne studien er å undersøke hvordan kunnskap om ... -
En kvalitativ undersøkelse om fysisk aktiv læring i matematikk på 3.trinn.
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Målet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan et designprosjekt kan bidra til fysisk aktiv læring for en klasse på 3. trinn. For å undersøke dette fikk jeg være med på en skole der det ble laget ... -
En læremiddelanalyse om kjerneelementet skriftlig tekstskaping
(Master thesis, 2022)Kjerneelementet skriftlig tekstskaping kom inn i læreplanen LK20 og sier noe om hvilke elementer som er de viktigste innenfor skriveopplæring i norsk. Utgangspunktet for studien var at det gis ut en rekke læremidler i ... -
English Teachers’ Beliefs and Practices of Oral Skills Assessment in Norwegian Primary School
(Master thesis, 2023)Denne studien retter søkelys mot engelsklæreres oppfatning av og praksis med muntlige ferdigheter og vurdering på mellomtrinnet i grunnskolen. Med fornyelsen av den nasjonale læreplanen (LK20), er lærere overlatt med høy ... -
Er det nok tid til frilek i 1. trinn? En kvalitativ studie av læreres forståelse av frilek og dens betydning for elevenes sosiale utvikling
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i intervju av en rektor og to lærere. Deres erfaringer og synspunkter rundt hva frilek er blir synliggjort, og også hvordan de ser på endringer som har ... -
Facilitation of oral skills through game-based learning
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan bruk av spillbasert undervisning kan legge til rette for elevens bruk av muntlige ferdigheter i engelsktimene. Intervju av lærere og spørreskjema ble brukt for å samle inn data. ... -
Forståelse av naturfaglige modeller hos lærere og elever i grunnskolen.
(Master thesis, 2023)Denne studien ser på forståelsen av naturfaglige modeller blant elever og lærere i grunnskolen. Det rettes et fokus på hvorfor denne forståelsen er så viktig med tanke elevers læringsutbytte og at den er sentralt opp imot ... -
Getting the English primary classroom climate-ready, a study of English teachers’ reported mindsets and views on establishing climate-ready classrooms.
(Master thesis, 2024)I masteroppgaven tar jeg for meg det økende problemet knyttet til klimaendringer og bærekraftig utvikling. Oppgaven tar for seg ulike teorier som indikerer at tiden for å forhindre en klimakatastrofe begynner å renne ut. ... -
How teachers adapt their teaching to facilitate the learning of writing skills for students with dyslexia.
(Master thesis, 2023)I denne studien er det gjennomført kvalitative intervjuer med lærere som har jobbet som engelsklærere og hatt ansvar for opplæringen av elever med dysleksi. Fokuset har vært rettet mot hvordan lærere tilpasser undervisningen ... -
"Hvordan er det egentlig å dø?" En komparativ litterær analyse om hvordan døden fremstilles i to barnebøker.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan døden fremstilles i Å ri på enhjørninger (2021), skrevet av Mariangela Di Fiore og Snøsøsteren (2018) av Maja Lunde. Begge barnebøkene er illustrert av Lisa Aisato. Temaet undersøkes ... -
Hvordan kan velorganiserte skolebiblioteker motivere til leselyst og kan disse fungere som en forlengelse av norskfaget?
(Master thesis, 2023)At lesing som ferdighet er viktig, er det ingen tvil om. Men stadig høyere krav til elevenes lesekompetanse, kan det virke som at målstyrte læreplaner og efferent lesing setter skjønnlitteraturen til side. Elevenes ... -
Inkluderende praksiser i et flerspråklig matematikklasserom
(Master thesis, 2024)Sammendrag Temaet i denne masteroppgaven er inkluderende matematikkundervisning i et flerspråklige klasserom. Oppgaven utforsker hvordan to matematikklærere legger til rette for inkluderende matematikkundervisning i et ...