Browsing Brage INN by Author "Nes, Kari"
Now showing items 1-20 of 23
-
Elevvurdering og tilpasset opplæring: Hva betyr elevvurdering for tilpasset opplæring? Hva betyr skole–hjem-samarbeidet for tilpasset opplæring?
Eriksen, Stig; Dobson, Stephen; Nes, Kari; Sand, Sigrun (Rapport;07/2011, Research report, 2011)Norsk: Denne rapporten omhandler tilpasset opplæring med fokus på elevvurdering og samarbeid hjem–skole. Vi har stilt følgende 3 forskningsspørsmål: 1. Hvordan forstås og praktiseres elevvurdering sett i relasjon til ... -
FiN stil i Skedsmo : evaluering av et prosjekt om forebygging og reduksjon av problematferd i skolen
Nes, Kari; Ottosen, Anna L. (Høgskolen i Hedmark - Rapport;01/2009, Research report, 2009)Norsk: Tilbakemeldinger fra skole-Norge viser at uro og problematferd stadig er store utfordringer mange steder. I Skedsmo kommune ønsket de å gjøre noe med dette ved å ta i bruk programmet FiN Stil på 6 skoler. FiN Stil ... -
The first decade of the 21st century: A backlash for inclusion in Norwegian schools?
Nes, Kari (Journal article, 2010)In Norway inclusive education formally is in place. But formal rights may conceal a different reality. Students are hardly ever excluded from education, but quite a few risk exposure to exclusionary mechanisms within the ... -
Inclusive Education in Norway: Historical Roots and Present Challenges
Nes, Kari (Journal article; Peer reviewed, 2014)In Norway, inclusion in education is seen in a wide sense as increasing learning and participation for all. e historical background of inclusion in a country with a long tradition for inclusinve schooling is reviewed but ... -
Inkluderende skoler? : Casestudier fra fem skoler
Nes, Kari; Strømstad, Marit; Skogen, Kjell (Rapport, Research report, 2008-09-22)Norsk: Denne rapporten presenterer resultatene fra casestudier om inkludering i skolen. Fem skoler i én kommune er med i utvalget. I tråd med formuleringene i L97 har vi fokusert på deltakelse i henholdsvis det faglige ... -
Inkluderende skoleutvikling : erfaringer med Inkluderingshåndboka i Lillehammer kommune
Nes, Kari; Moen, Karin; Strømstad, Marit (Rapport, Research report, 2008)Norsk: Den inkluderende skolen ble introdusert i L97 og er også et sentralt underliggende begrep for Kunnskapsløftet som iverksettes i skoleverket fra 2006. Inkluderingshåndboka er et verktøy for skolevurdering og ... -
Inkludering i innovasjonsperspektiv
Strømstad, Marit; Nes, Kari; Skogen, Kjell (Rapport, Research report, 2008-09-22)Norsk: Denne rapporten presenterer en undersøkelse av hvordan en kommune forberedte de tilsatte i skolene på å gjennomføre Reform 97 gjennom et bredt anlagt videre- og etterutdanningstilbud. Rapporten sier også hvordan ... -
Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20
Faldet, Ann-Cathrin; Knudsmoen, Hege; Nes, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2022)Etter Salamanca-erklæringen i 1994 om inkluderende opplæring er inkluderingsbegrepet – og tilstøtende begreper – flittig anvendt både globalt og nasjonalt. Det er likevel betydelig uklarhet om hva inkludering kan bety, ... -
Innkjøpte programmer for skoleutvikling: Utfordringer for implementering og evaluering
Nes, Kari; Ottosen, Anna L. (Journal article; Peer reviewed, 2010)Bruken av såkalte skolebaserte programmer har vært sterkt økende i norske grunnskoler de siste årene. Programmer av denne typen har fått fornyet aktualitet gjennom Utdanningsdirektoratets satsning. Bedre læringsmiljø, der ... -
Interactive whiteboards as artefacts to support dialogic Learning Spaces in primary schools
Nes, Kari; Wikan, Gerd (Journal article; Peer reviewed, 2013)The interactive whiteboard (IWB) is a technical digital medium for multiple forms of interaction - technical, physical and conceptual. It is a point of departure for this article that the IWB has the potential to support ... -
Kartlegging av mastergrader i lærerutdanningene
Hausstätter, Rune Sarromaa; Nes, Kari; Inger Marie, Kleppan; Sletten, Lene (Rapport, Research report, 2008)Norsk: På kort tid er det etablert et stort antall mastergradstilbud for lærere/lærerstudenter i Norge, men hva består disse av? Hvilke nye studier planlegges? Hva er ønsket utvikling på dette feltet? Høgskolen i Hedmark ... -
Norsk skole anno 2013: Økende ekskludering under dekke av inkludering?
Nes, Kari (Journal article; Peer reviewed, 2013)På formuleringsplanet har Norge inkluderende idealer for opplæringsinstitusjonene, men hvordan står det til med realiseringen av idealene? Basert på forskning og rapporter vil forfatteren i denne artikkelen trekke fram ... -
Om "dronninger og prinser, resten er bare i veien" - elevmedvirkning i teori og praksis
Mikalsen, Hanne; Nes, Kari; Dobson, Stephen R. (Journal article; Peer reviewed, 2013)På bakgrunn av data fra et medvirkningsprosjekt i to norske skoler drøfter forfatterne hvordan elevmedvirkning kan forstås, og hvordan det kan praktiseres. I tillegg til å bringe inn sentrale kilder på området framholder ... -
Om Flerkulturelt forum ved Høgskolen i Hedmark, Avdeling for lærerutdanning (og naturvitenskap), 2001-2015
Nes, Kari (Working paper, 2018)I årene 2001- 2015 ble det i regi av Høgskolen i Hedmark arrangert ca. 50 åpne møter om flerkulturell opplæring og flerkulturelle møter. I dette notatet oppsummeres denne omfattende formidlingshistorien. -
Problembasert læring (PBL) i lærerutdanningen: Et år med kasusbasert undervisning i pedagogikk - bakgrunn og erfaringer
Nes, Kari; Strømstad, Marit (Notat;01/1999, Working paper, 1999)Norsk: Rapporten gir først en kort begrunnelse for å arbeide ut fra situasjons- eller problembeskrivelser («case») i pedagogikkundervisningen i lærerutdanningen. Begrunnelsen er basert på teori og forfatternes egne erfaringer. ... -
Reading among grade six learners in Namibia and Norway : an investigation of reading habits and attitudes of learners in the Khomas and Oshana regions of Namibia and the Hedmark region in Norway
Wikan, Gerd; Mostert, M. Louise; Danbolt, Anne Marit V.; Nes, Kari; Nyathi, Francis; Hengari, Job (Rapport, Research report, 2008)English: A joint research project was conducted by Hedmark University College in Norway and the University of Namibia and Ongwediva College of Education in Namibia. The project was considered as a pilot for a possible ... -
Spesialpedagogikkens plass i lærerutdanningen – med Hamar som eksempel.
Faldet, Ann-Cathrin; Knudsmoen, Hege; Nes, Kari (Chapter; Peer reviewed, 2017)Etter at ideen om «en skole for alle» vant fram, har skolen fått en mer og mer heterogen elevgruppe. For å imøtekomme elevers rett til å få bruke sitt læringspotensial, uansett forutsetninger, trengs bred kompetanse i ... -
En spørreundersøkelse om inkludering i skolen
Nes, Kari; Strømstad, Marit; Skogen, Kjell (Høgskolen i Hedmark - Rapport;03/2004, Research report, 2004)Denne rapporten presenterer resultatene fra en spørreundersøkelse om inkludering i skolen. Nær 2500 elever, foresatte og tilsatte i en kommune er informanter. Rapporten er en delrapport fra evalueringsprosjektet «En ... -
Styringsdokumenter og inkludering : Dokumentanalyse
Strømstad, Marit; Nes, Kari; Skogen, Kjell (Høgskolen i Hedmark - Rapport;8/2004, Research report, 2004)Denne rapporten presenterer resultatene fra en analyse av innhold og utforming av utvalgte plandokumenter fra en kommune og kommunens skoler. Utvalget omfatter dokumenter tiden før og etter gjennomføringen av Reform 97. ... -
To What Extent Does Information and Communication Technology Support Inclusion in Education of Students with Learning Difficulties?
Mølster, Terje; Nes, Kari (Journal article; Peer reviewed, 2018)The main intention of this study is to explore the relationship between information and communication technology (ICT) and inclusion. The target group is students who are conceived as having learning difficulties or special ...