Master- og hovedoppgaver / Master thesis: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 2825
-
Nøkkelkompetanser elever behøver for å skape en bærekraftig verden – en analyse av digitale læreverk i naturfag
(Master thesis, 2024)Sammendrag Nøkkelkompetanser elever trenger for å skape en bærekraftig verden – en analyse av læreverk i naturfag. Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et av de tre tverrfaglige temaene i læreplanen for den norske ... -
Multimodal matematisk argumentasjon på småtrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteravhandlingen undersøker multimodal matematisk argumentasjon på småtrinnet. Problemstillingen er «Hva karakteriserer 2.trinnselevers multimodale matematiske argumentasjon i arbeid med problemløsningsoppgaver?». ... -
Tverrfaglig samarbeid mellom naturfag og mat og helse
(Master thesis, 2024)I den nye læreplanen fra 2020 er det satt stort søkelys på en tverrfaglig tilnærming til undervisningen. Ved at det er lagt inn tre tverrfaglige tema som skal være gjennomgående for alle fag, skal det føre til mer dybdelæring ... -
Choices and beliefs of teachers in primary and lower secondary school about literature in the classroom.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en studie av fire norske Engelsk som fremmedspråk (EFL) lærere sine valg og tanker rundt bruken av litteratur i klasserommet på mellomtrinnet og ungdomsskolen. Det dette innebærer helt spesifikt er ... -
Inkluderende arbeidsliv for utviklingshemmede
(Master thesis, 2024)Sammendraget tar for seg oppgavens bakgrunn, som dreier seg om å øke kunnskap om inkludering og dens relevans for alle individer, slik det kommer frem av Meld. St. 45 (2012-2013). Selv om prinsippet om likeverd og frihet ... -
Er det nok tid til frilek i 1. trinn? En kvalitativ studie av læreres forståelse av frilek og dens betydning for elevenes sosiale utvikling
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i intervju av en rektor og to lærere. Deres erfaringer og synspunkter rundt hva frilek er blir synliggjort, og også hvordan de ser på endringer som har ... -
Ledelse av forbedringsarbeid i skolen
(Master thesis, 2024)Skolens formål er elevens læring og utvikling (Opplæringslova, 1998, § 1-1). Læreplanverket LK20 stiller i tillegg krav til at skolen som organisasjon under rektors ledelse gjennom kollektive læringsprosesser arbeider for ... -
Interaksjons- og argumentasjonsmønstre i ulike gruppesammensetninger av elever på 6. trinn
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er samarbeid, med særlig oppmerksomhet på elevenes interaksjons- og argumentasjonsmønstre. Formålet med forskningen er å undersøke hvordan ulike gruppesammensetninger kan påvirke elevenes ... -
Hvordan opplever gutter med krysskulturell bakgrunn anerkjennelse i skolehverdagen?
(Master thesis, 2024)I denne forskningsoppgaven utforsker vi anerkjennelse av krysskulturelle gutter i skolen. Vi har sett nærmere på hvordan krysskulturelle gutter opplever anerkjennelse i skolehverdagen. Dette har vi oppnådd ved å undersøke ... -
Skoleeierskap i spennet mellom kontroll og støtte
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å forske på spennet mellom kontroll og støtte som utøves fra skoleeier til deres rektorgrupper. Administrative skoleeiere er tett knyttet sammen med sine rektorgrupper gjennom ... -
Elevers helhetlige systemforståelse av drivhuseffekten og karbonets kretsløp
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er systemforståelse. UNESCO (2017) peker på systemforståelse som en nøkkelkompetanse, som vil bli viktig for fremtidens samfunnsborgere. I denne studien er det blitt undersøkt elevenes ... -
«Barn har ulike utfordringer, og det er viktig at de ikke blir sett på som «problembarn»» En fenomenologisk-hermeneutisk studie om elever med ADHD sine tidligere opplevelser av kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne studien er å gi en forståelse av tidligere elever med ADHD og hvordan de opplevde kroppsøvingsfaget fra deres skolegang. Bakgrunnen for dette baserer seg blant annet på atferdsproblemer og hvordan dette ... -
Kollektiv læring i barnehagens teamsamarbeid
(Master thesis, 2024)Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver fastsetter at barnehagen er en lærende organisasjon, der personalet kontinuerlig utvikler sin kompetanse og forbedrer sin praksis til fordel for barnas trivsels- og læringsmiljø. ... -
Pedagogisk ledelse i barnehagen, en studie av pedagogiske ledere og styreres opplevelse av egen arbeidshverdag.
(Master thesis, 2024)Hensikten med oppgaven er å belyse og skape en bredere forståelse av lederrollene i barnehagesektoren. Masteroppgaven er basert på to artikler som bygger på ulike forskningsmetoder kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode ... -
"Etiske og moralske utfordringer i kroppsøvingsundervisning", En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres etiske og moralske utfordringer i undervisningspraksis.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Hensikten med denne kvalitative studien er å belyse hva slags erfaringer lærere har med etiske og moralske utfordringer i kroppsøvingsfaget, og hvordan de løser slike utfordringer i praksis. Datagrunnlaget ... -
Aktiv undervisning som pedagogisk tilnærming for å bidra til tilpasset opplæring
(Master thesis, 2024)Problemstillingen for denne masteroppgaven er: Hvordan forstår og erfarer seks lærere bruk av aktiv undervisning som en pedagogisk tilnærming for å kunne bidra til tilpasset opplæring for elever på barneskolen? I denne ... -
Kostnaden av å berøre følelser - en kvalitativ intervjuundersøkelse om psykomoriske fysioterapeuters erfaringer med emosjonelle belastninger i jobben.
(Master thesis, 2024)SAMMENDRAG Bakgrunn: Eksponering for andres følelser i et relasjonelt samspill kan innebære emosjonelle belastninger. Det er forsket lite på dette innen Norsk Psykomotorisk Fysioterapi (NPMF). I denne masteroppgaven ... -
Elevers erfaringer med veiledet refleksjon
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er hensikten å undersøke hvordan elever erfarer kroppsøvingsfaget når lærer forsøker å gi elever medbestemmelse og refleksiv veiledning i undervisningen. Mer spesifikt er problemstillingen som stilles ... -
“Cultural fusion or confusion?” An Analysis of Disney’s Evolution in Depicting Non-Western Cultures and Promoting Intercultural Competence.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker fremstillingen av «ikke-vestlige» kulturer i Disneys animasjonsfilmer Aladdin og Encanto. Den undersøker hvordan denne fremstillingen har utviklet seg som svar på kritikk av rasisme og kulturell ... -
Hvordan opplever gutter med krysskulturell bakgrunn anerkjennelse i skolehverdagen?
(Master thesis, 2024)Sammendrag: I denne forskningsoppgaven utforsker vi anerkjennelse av krysskulturelle gutter i skolen. Vi har sett nærmere på hvordan krysskulturelle gutter opplever anerkjennelse i skolehverdagen. Dette har vi oppnådd ved ...