Browsing Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH by Title
Now showing items 100-119 of 121
-
Student Engagement with Curricular Literature in English. An Indication from Students in Tertiary Education.
(Master thesis, 2017)English: Previous research suggests that Norwegian students in higher education struggle with English academic literature (Hellekjær, 2009) and instruction (Hellekjær, 2010; Schwach, Brandt, & Dalseng, 2012). The present ... -
The Graphic novel is a new multimodal literary channel based on the visual language of comics.
(Master thesis, 2024)Norsk sammendrag. Tegneserie romanen er en ny litterær distribusjonskanal basert på det visuelle språket. Titlen på avhandlingen forteller det samme som innholdet, og det siste beviset på gyldigheten av min hypotese ... -
The Presentation of Ethnic Minority Groups in the UK in Access to English: Social Studies: A Critical Discourse Analysis
(Master thesis, 2015)English: This thesis looks at the presentation of ethnic minority groups in the UK in Access to English: Social Studies. The research question is “How are ethnic minority groups in the UK presented in chapter five of ... -
The Trickster as Critical Stance in the Postmodern Fiction of Maxine Hong Kingston, Ishmael Reed, and Thomas King.
(Master thesis, 2016)English: The focus of this master thesis is the trickster, a culture hero of indigenous mythologies and also the frequent protagonist of postmodern fiction with multiethnic roots. The analysis focuses on the trickster in ... -
The use of digital textbooks in upper secondary school English classrooms in Norway.
(Master thesis, 2017)English: After hundreds of years of being confined to paper, textbooks are going digital. Different publishers have different views on what a digital textbook should look like, and in the middle of this are the teachers ... -
Tilegnelse av bestemthet hos polske norskstudenter. En kasusstudie.
(Master thesis, 2017)Norsk: Bestemthet er en utfordrende kategori som alle norskinnlærere møter på sin vei mot å bli flytende språkbrukere. Voksne læretakere hvis morsmål ikke markerer referanseforholdene grammatisk, er spesielt utsatt for ... -
Trompet i barnehagen – Ikke noe hokus pokus, egentlig!
(Master thesis, 2018)Norsk: I denne avhandlingen har målet vært å undersøke hvordan gruppeundervisning på pocket-trompet for førskolebarn i barnehagen kan fungere som del av kulturskolens tilbud. Jeg har valgt en kvalitativ tilnærming med ... -
Trøtte bjørner og koko barn! En studie av to barnehagers møte med en sangapp under utvikling.
(Master thesis, 2020)Norsk: I denne studien undersøker jeg hvordan musikalsk samhandling oppstår i to utvalgte barnehager ved bruk av musikkarrangement på lydfiler. Lydfilene med musikkarrangementene er noe av det foreløpige musikkmaterialet ... -
Tverrestetisk analyse av romanen Happy Sally av Sara Stridsberg og fire fotografier av Marie Høeg
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven tar for seg en tverrestetisk analyse av romanen Happy Sally (2004) av Sara Stridsberg, og fire fotografier av Marie Høeg, tatt mellom 1895 og 1903. Det sentrale i oppgaven er hvordan kroppen ... -
Uformell formel i grunnskolens musikkfag
(Master thesis, 2021)Norsk: De siste tiårene har man sett at uformelle læringsstrategier får større plass i det musikkfaglige både i skolen og i musikkpedagogisk forskning. Både for belyse tematikken rundt uformelle læringsstrategier ytterligere, ... -
Ungdom i lovsangspraksis
(Master thesis, 2022)Norsk: Masteroppgaven “Ungdom i lovsangspraksis” utforsker hvordan ungdommer opplever lovsang og egen lovsangspraksis. Problemstillingen for studiet er: «Hvordan opplever ungdommene lovsang og egen lovsangspraksis?» ... -
Ungdom og korps: Hvorfor velger ungdommer å slutte i den frivillige, musikalske læringspraksisen som korpset utgjør?
(Master thesis, 2012)Norsk: Denne masteroppgaven omhandler problematikken rundt ungdomsfrafall i korpsbevegelsen. Det å spille i korps er den nest største fritidsaktiviteten for barn og unge i Norge, men denne musikalske læringsarenaen sliter ... -
Ungdom og leselyst! - En studie av ungdommers lesemotivasjon i møte med skjønnlitteratur.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Lesing er en kompleks øvelse, som krever både god lesekompetanse og lesemotivasjon. I denne oppgaven har jeg hatt som mål å finne ut hva som motiverer ungdommer til å lese skjønnlitterære tekster, samt se på ... -
Ungdomsperspektiver på lesing - en kasusstudie om ungdoms forhold til lesing på tiende trinn
(Master thesis, 2014)Norsk: I denne masteroppgaven har jeg undersøkt åtte ungdommers forhold til egen lesing. Lesing er en vesentlig del av vår hverdag og vi lever hektiske liv som krever mer og mer av vår lesekompetanse og leseforståelse. ... -
Utfordringer og muligheter for minoritetsspråklige elever som leser læreboktekster i videregående skole. En intervensjonsstudie.
(Master thesis, 2014)Norsk: Elever skal i løpet av skolegangen lese en mengde tekster. Mange av tekstene er avanserte. Det er ofte ny informasjon som elevene skal tilegne seg, og tekstene har ofte et vanskelig språk. I videregående skole ... -
Utvikling av muntlig kompetanse i norskfaget. Et dypdykk i lærernes didaktiske verktøykasse.
(Master thesis, 2021)Norsk: Muntlige ferdigheter er én av de grunnleggende ferdighetene i norsk skole. Samtidig fastslår læreplanen at «norsk har et særlig ansvar for utviklingen av muntlige ferdigheter» (LK20). Denne studien er derfor spesielt ... -
Verdier, humor og danning: En analyse av Kjell Aukrusts Alvdalstrilogi
(Master thesis, 2021)Norsk: Denne oppgaven tar til sikte på å undersøke Kjell Aukrusts bøker, Simen (1958), Bror min (1960) og Bonden (1964), som sammen utgjør Alvdalstrilogien, og se på hvordan verdiene likeverd, likestilling, solidaritet ... -
Vocabulary as a linguistic component in foreign language teaching. An analysis of three course books for year 5 in Norway
(Master thesis, 2008)English: The views on both the position and type of vocabulary teaching have changed over the years. The development of the different teaching approaches has been influenced by the trends in general linguistic theory. ... -
Vurderingsdiskurser: en analyse av vurderingsdiskurser på nettstedet «Vurdering for læring», fra et norskfaglig perspektiv
(Master thesis, 2013)Temaet for denne oppgaven er vurdering for læring. Utdanningsdirektoratet har en nettside som heter Vurdering for læring, og i denne oppgaven har jeg satt lys på hva slags vurderingsdiskurser nettstedet bærer oppe. Jeg har ... -
Young Adult Dystopian Literature in the English Subject in Norwegian Secondary Schools. Interdisciplinary topics in "Uglies" (2005) and "Flawed" (2016)
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke relevansen av dystopisk ungdomslitteratur i engelskfaget i Norge, i lys av de nylig introduserte tverrfaglige temaene: "folkehelse og livsmestring", "demokrati og medborgerskap" ...