Browsing Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH by Title
Now showing items 29-48 of 121
-
Fiolinopplæring og musikalsk litterasitet: komparativ analyse av norske fiolinlærebøker.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne avhandlingen er en komparativ analyse av fire fiolinlærebøker for nybegynnere. Tre av disse er skrevet av norske forfattere, og den fjerde er skrevet av en svensk forfatter og oversatt til norsk. Disse er for ... -
«Flink og hyggelig, det er ikke viktig hvis du kan ikke skrive». Voksne migranters investering i skriving på norsk som andrespråk.
(Master thesis, 2019)Norsk sammendrag: Denne studien belyser hvordan noen migranter opplever å investere i å skrive på norsk som andrespråk i grunnskolen for voksne. Jeg har valgt å fokusere på ferdigheten skriving fordi skriving er essensielt ... -
Flisa-seminaret: Et resepsjonsstudium
(Master thesis, 2021)Norsk: Flisa-seminaret var et lyrikkseminar som ble arrangert i Åsnes fra 1992-2003. Hvert seminar omhandlet ett eller to norske forfatterskap, og etter hvert seminar ble det utgitt en bok med akademiske artikler og essays ... -
Folkehelse og livsmestring i norskfaget: en studie av utvalgte litterære karakterer fra Harry Potter og didaktiske refleksjoner knyttet til mulige tilnærmingsmåter i undervisning
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble det innført en ny læreplan. Folkehelse og livsmestring ble da presentert som et av tre tverrfaglige temaer. Med dette som utgangspunkt har hensikten med denne studien vært å svare på problemstillingen: ... -
Framstillinger av klimaendringer i norsk sakprosa for barn og unge: En studie av Før øya synker (2018) og Hva er greia med klima? (2019)
(Master thesis, 2020)Norsk: Denne masteroppgaven omhandler en studie av Før øya synker: En klimadokumentar (2018) av Teresa Grøtan og Hva er greia med klima? (2019) av Ole Mathismoen og Jenny Jordahl. Temaet for oppgaven er framstilling av ... -
Følelse, forestilling, fellesskap - Legitimering av skjønnlitteratur i norskfaget.
(Master thesis, 2017)Norsk: Problemstillinga i denne masteroppgava er: «Hvordan kan skjønnlitteraturens plass i skolens norskfag legitimeres for framtida?». Den blir besvart gjennom bruk av hermeneutisk metode, der ulike tekster blir forsøkt ... -
Gitarlærernes rolle i gitaropplæringen og deres bruk av læringsressurser i opplæringssituasjonen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøkes gitarlærernes rolle i gitaropplæringen og deres bruk av læringsressurser i opplæringssituasjonen. Masteroppgaven benytter seg i hovedsak av kvalitative metoder og står i en kvalitativ ... -
Grunnlag for deltakelse i musikk - Musikklæreres refleksjoner rundt musikalitet og deltakelse i musikk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan musikklærere kan bidra til at deres elever utvikler et grunnlag for deltakelse i musikk. Oppgaven retter søkelys mot musikklæreres holdninger til og forståelse av begrepene musikalitet ... -
Hengivne amatørmusikere – to livsfortellinger.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteravhandlingen omhandler livshistorien til to amatørmusikere, som bruker mye av tiden sin på frivillige kulturlivet. I tillegg til å være amatørmusikere, har de også til felles at de begge jobber som ... -
High school English teachers’ perspectives on promoting plurilingualism in the digital classroom
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven bruker semi-strukturerte intervju for å få innsikt i perspektivene til engelsklærere på videregående sine perspektiver med hensyn til det å fremme flerspråklighet i det digitale klasserommet. På bakgrunn ... -
Hovedinstrumentet, musikken og meg. Motivasjon for øving.
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteravhandlingen omhandler elever på musikklinje i videregående skole og deres forhold til øving på hovedinstrumentet. Elevene har ukentlige undervisningstimer på sitt hovedinstrument, og det kreves en ... -
How can Graphic Novels serve as a Source of Insight into Life Skills?
(Master thesis, 2021)English: My aim for this thesis is to answer the question: How can graphic novels serve as a source of insight into life skills? To answer this question, I analyse three graphic novels: Noughts and Crosses by Malorie ... -
How English language literature is taught in the Norwegian upper secondary school
(Master thesis, 2010)Norsk: Dette prosjektet forsøker å finne ut hvordan engelskspråklig litteratur brukes i norsk videregående skole. Dataene er samlet i form av intervjuer med dem som står midt i dette arbeidet – engelsklærerne, og i form ... -
«Hver dag på skolen så var det sånn – du kommer til å klare det!» Om nyankomne elever og opplæring i grunnleggende norsk - et elevperspektiv
(Master thesis, 2021)Norsk: Formålet med denne studien har vært å søke kunnskap om nyankomne elevers opplevelse av opplæringen i grunnleggende norsk. I en norsk kontekst er det behov for økt kunnskap om nyankomne elever generelt og elevperspektivet ... -
Hvordan forstås fagfornyelsens dybdelæringsbegrep i tre nye lærebøker i norsk?
(Master thesis, 2021)Hovedmålet med denne avhandlingen er å undersøke hvordan dybdelæring, slik det er definert i fagfornyelsen, forstås i tre lærebøker i norsk. Mitt utgangspunkt er opplevelsen av mange og uklare oppfatninger av hva dybdelæring ... -
Hvordan tre lærlinger med norsk som andrespråk investerer i lærebedriftenes praksisfelleskaper
(Master thesis, 2022)Sammendrag I dette prosjektet undersøker jeg problemstillingen: Hvordan tre lærlinger med norsk som andrespråk investerer i lærebedriftenes praksisfelleskaper. Problemstillingen er utarbeidet på grunnlag av observasjoner ... -
I kva grad har UiU gjort lærarane meir bevisste på skriving? Intervju av ressurslærarar med vekt på utvikling og suksessfaktorar.
(Master thesis, 2018)Norsk:Føremålet med denne oppgåva er å finne ut om satsinga Ungdomstrinn i utvikling (UiU) har gjort lærarane på tre skular meir bevisste på skriving. For å finne ut av dette har eg intervjua tre ressurslærarar som har ... -
I skvis mellom dannelsesidealer - om romanen Blind og didaktiske utfordringer i skolen
(Master thesis, 2013)Hovedmålet med masteroppgava har vært å gå inn i hvordan både ulike lesninger av Lars Ove Seljestads roman Blind (2005) og didaktiske utfordringer i skolen kan betraktes som deler av en strid mellom dannelsesidealer. ... -
" I'm sorry, but your English is too African: A study on language, mobility and space.
(Master thesis, 2023)I lys av globalisering, er det en pågående diskusjon og skifter angående språk, mobilitet og rom som medfører et behov for å revurdere den etablerte meningen om språk. Dette manifesterer seg særlig ved fokuset på engelsk ... -
Identitet og norskfaget. En kritisk diskursanalyse av ordet identitet i tre læreplaner i norsk.
(Master thesis, 2017)Norsk: Formålet med denne masteroppgaven er å framstille noe av historisiteten til ordet identitet i sammenheng med norskfaget. Med utgangspunkt i Norman Fairclough (2003) sin tilnærming til kritisk diskursanalyse, utfører ...