Browsing Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH by Title
Now showing items 34-53 of 121
-
Følelse, forestilling, fellesskap - Legitimering av skjønnlitteratur i norskfaget.
(Master thesis, 2017)Norsk: Problemstillinga i denne masteroppgava er: «Hvordan kan skjønnlitteraturens plass i skolens norskfag legitimeres for framtida?». Den blir besvart gjennom bruk av hermeneutisk metode, der ulike tekster blir forsøkt ... -
Gitarlærernes rolle i gitaropplæringen og deres bruk av læringsressurser i opplæringssituasjonen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøkes gitarlærernes rolle i gitaropplæringen og deres bruk av læringsressurser i opplæringssituasjonen. Masteroppgaven benytter seg i hovedsak av kvalitative metoder og står i en kvalitativ ... -
Grunnlag for deltakelse i musikk - Musikklæreres refleksjoner rundt musikalitet og deltakelse i musikk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan musikklærere kan bidra til at deres elever utvikler et grunnlag for deltakelse i musikk. Oppgaven retter søkelys mot musikklæreres holdninger til og forståelse av begrepene musikalitet ... -
Hengivne amatørmusikere – to livsfortellinger.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteravhandlingen omhandler livshistorien til to amatørmusikere, som bruker mye av tiden sin på frivillige kulturlivet. I tillegg til å være amatørmusikere, har de også til felles at de begge jobber som ... -
High school English teachers’ perspectives on promoting plurilingualism in the digital classroom
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven bruker semi-strukturerte intervju for å få innsikt i perspektivene til engelsklærere på videregående sine perspektiver med hensyn til det å fremme flerspråklighet i det digitale klasserommet. På bakgrunn ... -
Hovedinstrumentet, musikken og meg. Motivasjon for øving.
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteravhandlingen omhandler elever på musikklinje i videregående skole og deres forhold til øving på hovedinstrumentet. Elevene har ukentlige undervisningstimer på sitt hovedinstrument, og det kreves en ... -
How can Graphic Novels serve as a Source of Insight into Life Skills?
(Master thesis, 2021)English: My aim for this thesis is to answer the question: How can graphic novels serve as a source of insight into life skills? To answer this question, I analyse three graphic novels: Noughts and Crosses by Malorie ... -
How English language literature is taught in the Norwegian upper secondary school
(Master thesis, 2010)Norsk: Dette prosjektet forsøker å finne ut hvordan engelskspråklig litteratur brukes i norsk videregående skole. Dataene er samlet i form av intervjuer med dem som står midt i dette arbeidet – engelsklærerne, og i form ... -
«Hver dag på skolen så var det sånn – du kommer til å klare det!» Om nyankomne elever og opplæring i grunnleggende norsk - et elevperspektiv
(Master thesis, 2021)Norsk: Formålet med denne studien har vært å søke kunnskap om nyankomne elevers opplevelse av opplæringen i grunnleggende norsk. I en norsk kontekst er det behov for økt kunnskap om nyankomne elever generelt og elevperspektivet ... -
Hvordan forstås fagfornyelsens dybdelæringsbegrep i tre nye lærebøker i norsk?
(Master thesis, 2021)Hovedmålet med denne avhandlingen er å undersøke hvordan dybdelæring, slik det er definert i fagfornyelsen, forstås i tre lærebøker i norsk. Mitt utgangspunkt er opplevelsen av mange og uklare oppfatninger av hva dybdelæring ... -
Hvordan tre lærlinger med norsk som andrespråk investerer i lærebedriftenes praksisfelleskaper
(Master thesis, 2022)Sammendrag I dette prosjektet undersøker jeg problemstillingen: Hvordan tre lærlinger med norsk som andrespråk investerer i lærebedriftenes praksisfelleskaper. Problemstillingen er utarbeidet på grunnlag av observasjoner ... -
I kva grad har UiU gjort lærarane meir bevisste på skriving? Intervju av ressurslærarar med vekt på utvikling og suksessfaktorar.
(Master thesis, 2018)Norsk:Føremålet med denne oppgåva er å finne ut om satsinga Ungdomstrinn i utvikling (UiU) har gjort lærarane på tre skular meir bevisste på skriving. For å finne ut av dette har eg intervjua tre ressurslærarar som har ... -
I skvis mellom dannelsesidealer - om romanen Blind og didaktiske utfordringer i skolen
(Master thesis, 2013)Hovedmålet med masteroppgava har vært å gå inn i hvordan både ulike lesninger av Lars Ove Seljestads roman Blind (2005) og didaktiske utfordringer i skolen kan betraktes som deler av en strid mellom dannelsesidealer. ... -
" I'm sorry, but your English is too African: A study on language, mobility and space.
(Master thesis, 2023)I lys av globalisering, er det en pågående diskusjon og skifter angående språk, mobilitet og rom som medfører et behov for å revurdere den etablerte meningen om språk. Dette manifesterer seg særlig ved fokuset på engelsk ... -
Identitet og norskfaget. En kritisk diskursanalyse av ordet identitet i tre læreplaner i norsk.
(Master thesis, 2017)Norsk: Formålet med denne masteroppgaven er å framstille noe av historisiteten til ordet identitet i sammenheng med norskfaget. Med utgangspunkt i Norman Fairclough (2003) sin tilnærming til kritisk diskursanalyse, utfører ... -
Identity, Culture and Literature: Hanif Kureishi’s The Buddha of Suburbia in Norwegian upper secondary classrooms
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen undersøker hvordan lesing av flerkulturelle litterære tekster, i motsetning til andre typer tekster, kan fremme interkulturell kompetanse i norsk videregående engelskfaglige klasserom. Nærmere bestemt ... -
Identity, Disability and Myth in Heroes of Olympus
(Master thesis, 2022)The paper explores genre, worldbuilding, myth, identity and disability in the Heroes of Olympus series. They are explored by analyzing three books from the series: The Lost Hero, The Son of Neptune and The House of Hades. ... -
Incorporating The Hate U Give in the English language classroom to promote critical thinking and ethical awareness regarding racism and social justice
(Master thesis, 2022)Det overordnede målet med denne oppgaven er å diskutere fordelene ved å lese og jobbe med ungdomsromanen The Hate U Give (2018) av Angie Thomas i engelskfaget på videregående skole. Oppgaven undersøker om med denne romanen ... -
iPad i musikkundervising: Kreativitet og meining i praksis.
(Master thesis, 2016)Norsk: iPad er i dag nytta i musikkundervising av mange pedagogar, på ulike måtar og alderstrinn. Denne masteravhandlinga har som mål å finne ut noko om dei ulike applikasjonane og metodane som er nytta i musikkundervising, ... -
Ironi og posisjoner i Kjell Askildsens «Thomas F’s siste nedtegnelser til almenheten».
(Master thesis, 2016)Norsk: Avhandlingen gir en fortolkning av Kjell Askildsens «Thomas F’s siste nedtegnelser til almenheten». Det legges opp til en pragmatisk holdning der terminologi fra ulike teoretiske retninger kan tjene til å belyse ...