Browsing Master i digital kommunikasjon og kultur / Master of digital communication and culture heltid M2SKDK by Title
Now showing items 31-50 of 87
-
Flerspråklig praksis på Internett : en studie av kodeveksling i et diskusjonsforum
(Master thesis, 2013)Norsk: Denne oppgavens formål er å se nærmere på hvordan flerspråklige benytter sine språklige ressurser i et diskusjonsforum. I denne studien ser jeg nærmere på hvordan deltakerne i forumet anvender kodeveksling når de ... -
Forfattar, karakterar og lesarar i ein forteljande, litterær blogg
(Master thesis, 2014)Norsk: Ein 1. klasse på ein norsk vidaregåande skule med 15-16 år gamle elevar skulle gjennomføra eit norskfagleg prosjekt der dei skulle skriva kvar sin såkalla bloggroman. Bloggen skulle oppdaterast med minst eit kapittel ... -
Forsikring; en kompleks immateriell vare- En to stegs-analyse av nettsteders bruk av semiotiske ressurser i design, sett i sammenheng med brukers opplevelse og navigasjon.
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg analysert bruken av semiotiske ressursene på salgssider for immaterielle produkter med komplekse vilkår. Jeg har sett på hvordan disse semiotiske ressursene benyttes til å kommunisere digitalt med ... -
Fremstilling av kvinnelige karakterer i videospill
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven undersøker hvordan kvinnelige karakterer blir fremstilt i et utvalg av videospill. I dag finnes det mange videospill som har kvinnelige karakterer i ulike roller, både som hovedroller og som biroller. I en ... -
Gutters lesing på nett : lesing og motivasjon
(Master thesis, 2010)Norsk: Det overordnede temaet for min avhandling er ungdomsskolegutters motivasjon for lesing av digitale tekster. Mye av guttenes lesing på fritiden, foregår på skjerm. Hver dag leser de ut fra mange forskjellige motiv, ... -
Handle på jordas vegne: Representasjon av bærekraft i Änglamarks reklametekster
(Master thesis, 2023)Klimaet på jorden er ikke sansbart for oss som enkeltindivider og det grønne skiftet er derfor avhengig av medier for å gjøre oss i stand til å ta mer bærekraftige valg. Gjennom en casestudie av Änglamarks reklametekster ... -
”Har du ikke en bra feed på Insta, så har du ikke orden på livet ditt!” Unge jenter sin opplevelse av andres selvrepresentasjon i bildedelingstjenester.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne oppgaven undersøker unge jenters opplevelse av selvrepresentasjonen på bildedelingstjenestene Instagram og Snapchat. Funnene er basert på individuelle intervjuer og et fokusgruppeintervju av fem jenter på 14 ... -
Hva kjennetegner topplederes kommunikasjon på egen LinkedIn-profil? En undersøkelse av tre toppledere i finansbransjen
(Master thesis, 2021)Norsk: I denne studien undersøkes det hvordan tre toppledere i finansbransjen kommuniserer på LinkedIn. I en undersøkelse utført av kommunikasjonsbyrået Zynk, beskrives norske lederes aktivitet på sosiale medier som ... -
Hvordan lærere tilrettelegger for utvikling av elevers digitale leseferdigheter i den videregående skolen. Åtte læreres syn på egen digital undervisningspraksis
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i Digital kommunikasjon og kultur ved Høgskolen i Innlandet, er et resultat av en kvalitativ forskningsundersøkelse foretatt i perioden høsten 2021 og våren 2022. Temaet for undersøkelsen er den digitale ... -
Hvordan opplever erfarne lærere digitaliseringen av skolehverdagen?
(Master thesis, 2011)Norsk: Denne studien handler om hvordan fem erfarne lærere opplever digitaliseringen av hverdagen i den videregående skolen. Det er den avsluttende masteroppgaven i studiet ‟Språk, kultur og digital kommunikasjon‟ ved ... -
Innholdsmarkedsføring på Instagram - hvordan bidrar de semiotiske ressursene?
(Master thesis, 2023)I denne studien skal jeg analysere hvordan semiotiske ressurser på Instagram samhandler med hverandre for så å skape verdi for en mottaker, og hvordan de til sammen bidrar til å skape innholdsmarkedsføring på Instagram. ... -
Internet Research Ethics – Resources and Challenges. A qualitative study
(Master thesis, 2023)Diverse nettsider, slik som diskusjonsforum, Instagram, og personlige blogger, brukes i dag til en rekke ulike formål, deriblant kommunikasjon om opplevelser knyttet til personlig sykdom, og det er ikke noe som tilsier at ... -
Intersubjektivitet i nye medier, en hermeneutisk undersøkelse
(Master thesis, 2023)De nye mediene (Hansen, 2010; Manovich, 2002) har fått en sentral rolle som fora for offentlig debatt. I 2022 la Ytringsfrihetskommisjonen fram en ny utredning om ytringsfrihetens kår i Norge i dag (NOU 2022:9). Kommisjonen ... -
Klikk på teksten! En studie av digital litterasitet i læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere.
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne oppgaven handler om andrespråklæring i det digitale samfunn. Jeg analyserer i hvilken grad læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere legger opp til en opplæring som ivaretar behovet for å ... -
Kodeveksling i nettkommunikasjon: En studie av samisktalende nordmenns lingvistiske praksiser på internett
(Master thesis, 2014)Norsk sammendrag: I denne avhandlingen er det to samisktalende nordmenns lingvistiske variasjoner på internett som blir undersøkt. Alt i alt danner 30 statusoppdateringer og samtaletråder fra nettsamfunnet Facebook empirien. ... -
Kristen ungdomsidentitet online – posisjon eller relasjon? : i kva grad samsvarer anti-essensielle identitetsteoriar med kristen identitetsforståing, og korleis dannar, opplever og uttrykker kristen ungdom tru, verdiar og identitet på internett?
(Master thesis, 2010)Norsk: Masteroppgåva ”Kristen ungdomsidentitet online – posisjon eller relasjon” teiknar eit bilete av korleis kristen ungdom uttrykker tru, verdiar og identitet på internett. ”Kristen ungdom” er elevar ved Norsk Luthersk ... -
Kunsten å kuratere. En komparativ analyse av digitale og analoge tilnærminger til kuratering av kunstutstillinger
(Master thesis, 2024)Tema for denne oppgaven er kunstkuratering i en digital tid, og mer konkret hvilke sammenhenger det er mellom museenes kuratering av analoge samlingsutstillinger og deres digitale formidling av samme utstilling. Oppgaven ... -
Mammabloggere – bedre enn sitt rykte? En etisk tilnærming til babysponsdebatten og bruken av barn i reklameinnlegg på norske blogger.
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne masteroppgaven vil undersøke norske mammabloggere og hvordan de eksponerer barna sine på egne blogger, da særlig i sponsede innlegg og i reklameinnlegg. Ved hjelp av retorisk teori analyseres fire blogger i ... -
Med mål og tråd – twitteressayet som formidlingssjanger
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne oppgaven tar for seg en ny digital sjanger på det sosiale mediet Twitter som utnytter muligheten på mediet til å lage tråder, som gjør at man kan unngå begrensningen på 280 tegn for en ytring. Dette er sjangeren ... -
Mediemøter på tvers av tre århundrer
(Master thesis, 2019)Norsk: I denne oppgaven undersøkes det hvordan elever blir påvirket når man aktivt tar i bruk digitale medier i litteraturundervisningen. Det er aspekter ved elevenes leseforståelse og motivasjon som det er hovedprioritet ...