Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH: Recent submissions
Now showing items 181-200 of 231
-
"Det skal skje noe…" - En kvalitativ studie om veilederes forståelse og praksis av veilederrollen i arbeid med LP-modellen
(Master thesis, 2013)"Det skal skje noe…." er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Bakgrunnen for studien er Kunnskapsløftet og andre sentrale styringsdokumenter som vektlegger kompetanse for utvikling i skolen. ... -
Fra det kjente til det ukjente. En studie av tilpasset opplæring for voksne minoriteter med liten skolebakgrunn
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven omhandler tilpasset opplæring for voksne minoritetsspråklige med liten formell skolebakgrunn. I oppgaven vektlegges tilpassing av undervisning med hensyn til deltakernes sosiokulturelle bakgrunn. Det ... -
Frå idé til praksis. Læreplan i mat og helse
(Master thesis, 2013)Faget Mat og helse er eit nytt fag i Kunnskapsløftet (LK06) og erstattar det tidlegare faget Heimkunnskap i L97. Mat og helse er det minste faget i grunnskolen. Faget er eit praktisk fag som byggjer på tilrådingar frå ... -
Strategisk læring. Læringsstrategier, motivasjon og selvregulering hos minoritetsspråklige voksne
(Master thesis, 2013)Dette er en kvalitativ studie med følgende problemstilling: Hvilke språklæringsstrategier bruker voksne minoritetsspråklige norskkursdeltagere utenfor klasserommet, og hva bidrar til deres motivasjon og selvregulering for ... -
"...å få det naturlig inn..." : hvordan er profesjonsutøveres intensjoner om og forutsetninger for en ressursorientert tilnærming til språklig mangfold i barnehagen?
(Master thesis, 2012)Norsk: ”… å få det naturlig inn” er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Bakgrunnen for studien er styringsdokumenter og sentrale politiske tiltak sin vektlegging av barnehagens betydning for ... -
Lærernes tilpasningsarbeid for evnerike elever i den norske skolen: Hvordan arbeider lærere med å tilrettelegge for gode læringsvilkår for evnerike elever, og hvilke utfordringer ligger i dette arbeidet?
(Master thesis, 2012)Norsk: Dette er en Masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse som tar sikte på å undersøke hvordan lærere legger til rette for en tilpasset opplæring for evnerike barn, ... -
Spesialundervisning og kvalitet: Kvalitet på opplæringen for elever som mottar spesialundervisning: En casestudie
(Master thesis, 2012)Norsk: I denne oppgaven settes søkelyset på spesialundervisning og kvalitet ved å drøfte kvalitet på opplæringen for elever som mottar spesialundervisning. Denne elevgruppas hverdag er i mange tilfeller preget av manglende ... -
Anerkjennelse av elevers identitet i Tanzania : et case studie
(Master thesis, 2012)Norsk: Min problemstilling Hvordan anerkjenner tanzaniansk skole elevenes identitet? Forskningsspørsmål: 1. Hvordan jobbes det med identitetsskapende arbeid i en tanzaniansk ungdomsskole? 2. Hvordan opplever elevene i ... -
Leseopplæring : hvilket teoretisk perspektiv har lærer, og hviken oppfatning har de av tilpasset leseopplæring?
(Master thesis, 2012)Norsk: Dette er en masteroppgave i Tilpasset opplæring ved Høyskolen i Hedmark. Tema for oppgaven er leseopplæring. Mange lærere opplever at leseopplæringen er utfordrende fordi Opplæringsloven (1998) § 1-3 sier at all ... -
Atferdsproblem blant de faglig sterke minoritetselevene : "Hvordan kan vi forklare at (noen) minoritetselever med sterke faglige ferdigheter likevel får sosiale- og atferdsproblemer i den norske skolen?"
(Master thesis, 2011)Norsk sammendrag I denne avhandlingen leter jeg etter årsakpåvirkninger på faglig sterke minoritetselevers atferdsproblemer. Jeg satt som en morsmållærer/tospråkliglærer med et spørsmål om disse elevers atferdsproblemer ... -
Når skolen ikke innfrir.... : Knekker lærerne foreldrekoden i forhold til samarbeidet om barnas læringsmiljø? : Hva gjør skolen for å påvirke en lav utdanningskultur?
(Master thesis, 2011)Norsk sammendrag Målet med denne oppgava er å belyse skolens samarbeid med foreldrene. Flere undersøkelser viser at elevenes bakgrunn spiller en rolle i forhold til deres skoleprestasjoner og resultater. De viser også ... -
Ingen regel uten unntak
(Master thesis, 2011)Norsk: Frafall i videregående opplæring, - som kanskje er en av vår tids største samfunnsutfordring, har i de senere årene fått økt oppmerksomhet. Det er ved de yrkesfaglige utdanningsprogrammene at flest elever avbryter ... -
Utfordringer i segregerte opplæringstilbud : med fokus på kompetanse og bruk av skjønn
(Master thesis, 2011)Norsk sammendrag Denne oppgaven handler om utfordringer knyttet til arbeid i segregerte opplæringstilbud for elever med ulike funksjonshemminger som har all sin opplæring etter § 5.1. i Opplæringsloven (Kunnskapsdepartementet, ... -
”Eksterne smågruppebaserte deltidstiltak i skolen” : Et bidrag til utvikling av elevers sosiale kompetanse? En kvalitativ undersøkelse.
(Master thesis, 2011)Norsk: Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilken rolle og funksjon bruk av eksterne smågruppebaserte deltidstiltak har for utvikling av elevers sosiale kompetanse. Som forsker ser jeg i denne studien nærmere ... -
Hvilke faktorer kan bidra til- eller hindre en tilpasset og inkluderende opplæring for hørselshemmede elever?: Intervju med 7 hørselshemmede elever
(Master thesis, 2011)Norsk: Nyere forskning viser at hørselshemmede elever har lavere læringsutbytte enn hørende elever (Hendar, O og Lundberg C 2010). For å finne ut hvordan man kan heve læringsutbyttet til hørselshemmede elever er det ... -
Hva kjennetegner ledelsen og kulturen ved skoler med høy måloppnåelse? En studie av dynamikken mellom tilpasset opplæring og resultatorientering
(Master thesis, 2011)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse om hva som kjennetegner skoleledelsen og skolekulturen ved skoler som har høy resultatoppnåelse. ... -
Samarbeid mellom PPT og skole: For tilrettelegging av opplæring for minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2011)Norsk: Målet med denne oppgaven er å utforske hvilke muligheter som kan ligge i samarbeidet mellom PPT og skole for å bedre de minoritetsspråkliges elevenes opplæringstilbud. Problemstillingen tar utgangspunkt i ... -
Skriftspråklig ferdighetstilegnelse i begynneropplæringen: Evaluering av forsøk med Fokus-metodikken – i lys av prinsippet tilpasset opplæring
(Master thesis, 2011)Norsk: Studien evaluerer klasseromstilpasning av Fokus – språklydsanger med oppgaver, opprinnelig utviklet innen spesialpedagogikken. Skjelfjords, Nyborgs og Frosts metoder er koblet sammen og tilsatt kreative læremidler ... -
Stress blant elever i videregående skole
(Master thesis, 2011)Norsk: Forskningsspørsmålet i denne masteroppgaven har vært: I hvor stor grad opplever elever i videregående skole negativt stress, og hvilke sammenhenger kan finnes mellom stress, læringsutbytte, atferd og undervisning? ... -
Sammenhengen mellom elevers sosiale kompetanse og deres relasjon til læreren
(Master thesis, 2011)Norsk: Det har i de senere år vært fokus på elevenes læringsutbytte og trivsel i norsk skole. Det er mange elever som trives godt i skolen, men det er også elever som trives dårlig. Forskjellen mellom gutters og jenters ...