Blar i Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) på emneord "VDP::Social science: 200::Education: 280"
Viser treff 21-35 av 35
-
Minoritetselever i grunnskolen : analyse av ressursbehovet til særskilt norsk- og morsmålsopplæring
(Rapport;8, Research report, 1999)Norsk: Studien er utført som et oppdrag for Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. Den er et forarbeid til St meld nr 25 1998-1999 Morsmålsopplæring i grunnskolen. Objektet for studien er grunnskolens tilbud til ... -
Når leken blir skolemoden
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;6/2000, Research report, 2000)Norsk: Rapporten setter fokus på lekens plass i småskolen. Problemstillingen som drøftes er: Hvordan kan lek som arbeidsmetode integreres i småskolens pedagogikk? Leken sees på både som en avgrenset virksomhet og som en ... -
Pedagogisk entrepenørskap i Namibia 2005-2008 : sluttrapport
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;02/2009, Research report, 2010)Norsk: Høgskolen i Hedmark avd. LUNA ble invitert av Namibiaforeningen i 2005 til å bistå Namibias utdanningsdirektorat NIED (National Institut for Education and Development) i utvikling av læreplaner i Entreprenørskap ... -
Pedagogisk filosofi. Forstudie. Del I: Den klassiske greske antikken
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;04/2004, Research report, 2004)Planene for norsk lærer- og førskolelærerutdanning krever arbeid med pedagogisk-filosofiske problemstillinger. For grunnutdanningen av allmenn-og førskolelærere og for praktisk-pedagogisk seminar savnes det imidlertid ei ... -
Praksis som integrerende del i førskolelærerutdanningen
(Rapport;03/2011, Research report, 2011)Norsk: For å gjøre førskolelærerutdanningen relevant og helhetlig er utvikling av samarbeid og relasjoner mellom høgskolen og praksisfeltet av stor betydning. Praksismøter er et av flere møtepunkter for samarbeidet. Det ... -
Relasjonen mellom lærer og elev og lærerens undervisningspraksis : en casestudie av læreres forståelser, klasseromsdiskurs og elevperspektivet i fire klasserom på 7. trinn
(Høgskolen i Hedmark - Rapport, Research report, 2009)Norsk: Gode relasjoner mellom lærer og elev har gjennom mange studier blitt påvist som en helt sentral faktor når det gjelder elevenes læring (Nordenbo et al. 2008, Hattie 2009, Cornelius-White 2007, Kjærnsli 2004, ... -
Sammenhengen mellom klasseledelse og vurdering av elevenes skolefaglige prestasjoner på ungdomstrinnet
(Høgskolen i Hedmark - Rapport, Research report, 2010)Norsk: Norske skoleelevers svake faglige prestasjoner, avdekket gjennom PISA undersøkelsen (Kjærnsli 2007), er i senere tid blitt gjenstand for debatter omkring skolens innhold. St.meld. nr. 30 (2003–2004), nr. 16 ... -
Skoler med liten og stor forekomst av atferdsproblemer : En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;03/2009, Research report, 2009)Norsk: Atferdsproblematikk har i mange sammenhenger framstått og framstår fortsatt som en av de største utfordringene lærere møter i både grunnskolen og videregående opplæring (Kunnskapsdepartementet, 2008). I denne ... -
En spørreundersøkelse om inkludering i skolen
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;03/2004, Research report, 2004)Denne rapporten presenterer resultatene fra en spørreundersøkelse om inkludering i skolen. Nær 2500 elever, foresatte og tilsatte i en kommune er informanter. Rapporten er en delrapport fra evalueringsprosjektet «En ... -
Styringsdokumenter og inkludering : Dokumentanalyse
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;8/2004, Research report, 2004)Denne rapporten presenterer resultatene fra en analyse av innhold og utforming av utvalgte plandokumenter fra en kommune og kommunens skoler. Utvalget omfatter dokumenter tiden før og etter gjennomføringen av Reform 97. ... -
«Tilfeldighetenes spill»: En kartlegging av spesialundervisning 1–4 timer pr. uke
(Rapport;09/2011, Research report, 2011)Norsk: I denne kartleggingen av spesialundervisningen til elever som mottar fra 1–4 timer pr. uke er det gjennomført både en kvantitativ kartlegging og en kvalitativ studie i form av intervjuer med representanter fra ... -
Trepartsamtalen, et praktisk bidrag til en profesjonsrettet lærerutdanning?
(Rapport;06/2011, Research report, 2011)Norsk: Det nasjonale PIL-prosjektet arbeider med utviklingen av praksissamarbeidet innenfor flere lærerutdanninger. Hovedintensjonen med prosjektet er å bidra til å skape en mer praksisforankret lærerutdanning. Denne ... -
"Ut og lær" : studentevaluering av årstrinnsprofil 3. studieår, allmennlærerutdanningen i Elverum
(9; 2001, Research report, 2001)Norsk: I denne rapporten presenteres studentenes synspunkter på årstrinnsprofilen ”Ut og lær” som har vært det samlende tema for tredje studieår ved allmennlærerutdanningen i Elverum. Gjennom ”Ut og lær” har vi rettet ... -
Våren kommer! Forskerspiren som metodisk tilnærming i et feltarbeid
(Rapport;04/2011, Research report, 2011)Norsk: Rapporten beskriver et undervisningsopplegg som ble gjennomført på femte årstrinn våren 2008 som en del av prosjektet Bedre læringsstrategier i realfag, et samarbeidsprosjekt mellom Nes kommune i Akershus og ... -
«Vi ser at det funker»: En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen 2008–2010 (LP3)
(Rapport;05/2011, Research report, 2011)Norsk: I denne forskningsrapporten presenteres resultater fra arbeidet med LP-modellen i perioden 2008–2010 (LP3). Høsten 2008 ble LP-modellen implementert i 34 skoler i 15 kommuner i 10 fylker i Norge. Lillegården ...