Blar i Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) på emneord "VDP::Social science: 200::Education: 280"
Viser treff 1-20 av 35
-
Bevissthet om tydelige læringsmål – elevene lærer om prosesser i kroppen
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;06/2009, Research report, 2010)Norsk: Undervisningsopplegget som beskrives i denne rapporten ble gjennomført våren 2008 i prosjektet Bedre læringsstrategier i realfag, et samarbeidsprosjekt mellom Nes kommune i Akershus og Høgskolen i Hedmark. Undervisningen ... -
«Det er fedt»: Evaluering av det frivillige 10. skoleår i Danmark
(Rapport;02/2011, Research report, 2011)Norsk: Manglende kunnskaper fra grunnskolen framstår som den viktigste faktoren for ikke å gjennomføre videregående opplæring med studie- eller yrkeskompetanse. Elever som ikke lykkes faglig i grunnskolen og dermed får ... -
«Det gjelder å holde ut»: En kvalitativ og kvantitativ evaluering av pilotprosjektet LP-modellen i videregående opplæring 2008–2010 (LPVGO)
(Rapport;12/2011, Research report, 2011)Norsk: LP-modellen har vært anvendt i norske grunnskoler fra høsten 2006. Skoleåret 2008/2009 ble det iverksatt et pilotprosjekt der 7 videregående skoler skulle prøve ut om LP-modellen også egnet seg for videregående ... -
Ekstern og intern vurdering i skolesystemet i Nederland. Et komparativt perspektiv.
(2001; 5, Research report, 2001)Norsk: Denne rapporten er en studie av vurderingssystemet i Nederland i et komparativt perspektiv. Målet med dette arbeidet var å formidle erfaringene fra en studietur i regi av Statens utdanningskontor i Hedmark. Hensikten ... -
Elevvurdering og tilpasset opplæring: Hva betyr elevvurdering for tilpasset opplæring? Hva betyr skole–hjem-samarbeidet for tilpasset opplæring?
(Rapport;07/2011, Research report, 2011)Norsk: Denne rapporten omhandler tilpasset opplæring med fokus på elevvurdering og samarbeid hjem–skole. Vi har stilt følgende 3 forskningsspørsmål: 1. Hvordan forstås og praktiseres elevvurdering sett i relasjon til ... -
Fjernundervisning, Fronter og mappevurdering, gir det god nok studiekvalitet? : en evaluering av studietilbudet ved videreutdanning i psykisk helsearbeid
(Rapport, Research report, 2008-08-07)Norsk: Dette evalueringsstudiet tar sikte på å gi svar på følgende spørsmålsstillinger: Hvilke erfaringer er gjort med bruk av fjernundervisning, Fronter og mappevurdering ved videreutdanning i psykisk helsearbeid? ... -
Forsøk med bruk av IKT i matematikkundervisningen
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;06/2004, Research report, 2004)I studieårene 2001-02 og 2002-03 gjennomførte Høgskolen i Hedmark, avdeling for lærerutdanning i Hamar (LUH), forsøk med bruk av IKT i under-visningen. Forsøket ble kalt MIK-forsøket (media, informasjon og kommunikasjon). ... -
Forutsetninger for valid vurdering av sykepleierstudenters sykepleiekompetanse ved frikjøp av praksisveiledere
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;8/2000, Research report, 2000)Norsk: Prosjektet ble gjennomført høsten 1999, ved den desentraliserte sykepleierutdanninga som Høgskolen i Hedmark driver i Kongsvinger. Til sammen deltok 30 studenter, 2 praksisveiledere i halv stilling og to lærere i ... -
Fra kontaktsykepleier til hovedveileder – erfaringer med en ny veiledningsmodell
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;10/2009, Research report, 2010)Hovedveiledermodellen beskriver tre aktører som har ansvar for veiledning, oppfølging og evaluering av studenter i veiledede praksisperioder, hovedveileder, daglig veileder og lærer. I modellen fristiller praksisfeltet ... -
Fra ulltråder til hyperlenker – rapport fra prosjektet «Hypertekst på ungdomstrinnet»
(2001; 2, Research report, 2001)Norsk: Rapporten gjelder et FoU-prosjekt der ansatte ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Hedmark samarbeidet med en ungdomsskoleklasse og to av klassens lærere. Som rapporttittelen forteller, var temaet for ... -
Ideologi og identitet : idékritisk kommentar og bidrag til evalueringen av skolens idègrunnlag og faget kristendomskunnskap med religions- og livssynsorientering
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;5/2000, Research report, 2000)Norsk: Norsk skole forutsetter et felles idégrunnlag. I denne artikkelen settes et idékritisk søkelys på dette idégrunnlaget. Vi mener at det kan tydeliggjøre årsaken til problemene som knytter seg til den obligatoriske ... -
Implementering av LP-modellen. Evaluering av arbeidet med LPmodellen 2007–2009 (LP-2)
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;03/2010, Research report, 2010)Norsk: I denne forskningsrapporten presenteres resultater fra arbeidet med LP-modellen i perioden 2007–2009. Høsten 2007 ble LP-modellen implementert i 27 skoler i 11 kommuner i Norge. Lillegården kompetansesenter har ... -
Kjennetegn på skoler med små kjønnsforskjeller
(Rapport;14/2011, Research report, 2011)Norsk: Det er gjennom de senere årene godt dokumentert at jenter gjør det langt bedre i skolen enn gutter. Dette gjelder både i forhold til skolefaglige prestasjoner, utvikling av sosiale ferdigheter og atferd på ... -
Kollegaveiledning i en lærende organisasjon : er LP-modellen et egnet verktøy for å fremme kollegabasert veiledning?
(Rapport, Research report, 2009)Norsk: I denne forskningsrapporten presenteres resultater fra delprosjektet Kollegaveiledning som grunnlag for en lærende organisasjon i hovedprosjektet: «Tilpasset opplæring og pedagogisk praksis», som ble ledet av ... -
Konfeksjon eller skreddersøm? : Et studium i voksenpedagogikk
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;11/2000, Research report, 2000)Norsk: Denne rapporten er en studie i voksenpedagogiske problemstillinger nasjonalt og spesielt i Hedmark og Oppland. Målet med dette arbeidet var å vurdere grunnlaget for et voksenpedagogisk studium ved Høgskolen i Hedmark. ... -
Kvalitetsutvikling i samspillet mellom høgskolen og praksisfeltet i grunnskolelærerutdanningen: Hvordan kan strukturelle endringer og kompetanseutvikling bidra? Et delprosjekt under PIL-prosjektet (Praksis som integrerende element i lærerutdanning)
(Rapport;13/2011, Research report, 2011)Norsk: Høgskolen i Hedmark søkte i 2008 om midler til å delta i delprosjekt under PIL og har deltatt med to prosjekter. Intensjonen med PIL-prosjektet er å styrke relasjonen til praksisfeltet. Det første delprosjektet har ... -
Lesing på ungdomstrinnet : en rapport fra et Gi rom for lesing!- prosjekt
(Høgskolen i Hedmark - Rapport, Research report, 2009)Norsk: Denne rapporten er et resultat av et prosjekt knyttet til strategiplanen Gi rom for lesing!, finansiert av Utdanningsdirektoratet og med støtte fra Høgskolen i Hedmark. Rapporten bygger på intervjuer med ... -
LP-modellen : evaluering av LP-modellen 2006–2008
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;05/2009, Research report, 2010)Norsk: I denne forskningsrapporten presenteres kvantitative og kvalitative resultater av arbeidet med LP-modellen i perioden 2006–2008. Høsten 2006 ble LP-modellen implementert 105 skoler i 33 kommuner i Norge. Lillegården ... -
Lærerstudentenes arbeidsinnsats, mestring og fullføring
(Rapport;03/2013, Research report, 2013)Norsk: Prosjektet har følgende problemstillinger: 1. Hvordan er lærerstudenters arbeidsinnsats i løpet av studietiden? 2. Hvordan er lærerstudentenes opplevelse av mestring i studiet? 3. Hvordan er lærerstudentenes ... -
Med plikt til å tie : yrkesetikk og taushetsplikt i førskolelærerrollen
(Research report, 2000)Norsk: Denne rapporten utgjør en del av forskningsprosjektet «Yrkesetiske aspekter ved førskolelærerrollen.» Målet med prosjektet er å studere førskolelæreres kunnskap og forståelse i forhold til lovpålagt taushetsplikt. ...