Browsing Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed by Title
Now showing items 1370-1389 of 2500
-
Læreren i et profesjonelt læringsfellesskap.
(Chapter; Peer reviewed, 2017)Barn og unge tilbringer stadig mer tid av sin oppvekst i barnehager og skoler. Disse institusjonene skal bidra til at vårt demokratiske velferdssamfunn føres videre, og til at det enkelte barn og ungdom utvikles som menneske. ... -
Læreres bruk av spørsmål før gjennomføring av et eksperiment
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study analysed data in Norwegian classrooms in which teachers worked with the same materials and classroom activities, investigating teachers’ use of strategies to promote interaction and scaffolding when participating ... -
Læreres pedagogiske organisering av elevbedrift for elever med særlige behov
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Elevbedriftsmetodikk ser ut til å sammenfalle med gunstige læringsbetingelser for elever med særlige behov. Elevbedrifter i ungdomsskolen er pedagogiske opplegg der elevgrupper starter opp, driver og avvikler en bedrift, ... -
Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen
(Journal article; Peer reviewed, 2017) -
Læreroppfatninger om elevers møter med biografier i klasserommet
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen utforsker læreroppfatninger om sakprosalitteraturens potensial i møtet med elever, med et særlig fokus på biografier. Studien søker svar på følgende spørsmål: Hvilke oppfatninger om elevers møter med ... -
Læreroppfatninger om endring. En studie av barnehagelæreres perspektiver på språkdidaktisk utviklingsarbeid
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen undersøkes og drøftes barnehagelæreres perspektiver på språkdidaktisk utviklingsarbeid. Artikkelen presenterer funn fra en kvalitativ kasusstudie av tre erfarne barnehagelærere. Analysen av intervjudata ... -
Læreroppfatninger om språkstøttende fagundervisning i språklig heterogene klasser. En kasusstudie
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I artikkelen presenteres en kasusstudie av to læreres samarbeid om å utvikle en inkluderende fagundervisning i klasser der noen elever lærer norsk og fag parallelt. Med inkluderende fagundervisning forstås her en undervisning ... -
Lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag på masternivå - muligheter og utfordringer
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen undersøker vi fremtidige muligheter og utfordringer i femårige lærerutdanninger i kroppsøving og idrettsfag på masternivået, i lys av kvalitet og relevans for fagfeltet. I undersøkelsen ble det benyttet ... -
Læringspyramiden - en undersøkelse av opphav, utbredelse og gyldighet.
(Peer reviewed; Journal article, 2009)The Learning Pyramid has appeared in Norwegian educational texts for more than 30 years, but the model's origin and empirical basis are dubious. Moreover, there is no agreement on how the model should look, which learning ... -
Læringsrum for integration og social retfærdighed: Succeshistorier fra elever med indvandrerbaggrund og skolesamfund i fire nordiske lande
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Forskning i forskellige multikulturelle samfund og skoler i de seneste årtier har vist, at mange indvandrere og indvandrerbørn er marginaliserede. Dette har været et incitament for en række publikationer i de seneste årtier ... -
Macroecology of north european wet grassland landscapes: Habitat quality, waders, avian predators and nest predation
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Wet grassland degradation is a global issue that involves both altered land cover patterns and ecological processes, which affect the distribution and abundance of species. The sharp decline in European wader bird (Charadrii) ... -
Magnus Brostrup Landstad, 1802–1880
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen skisseres konteksten for og prosessen fram mot utgivelsen av Magnus Brostrup Landstads Kirkesalmebog (1870). Deretter undersøkes Landstads egen forståelse av sin rolle som gjendikter. Til slutt illustreres ... -
Making it precise — Imprecision and underdetermination in linguistic communication
(Peer reviewed; Journal article, 2022)How good are we at understanding what others communicate? It often seems to us, at least, that we understand quite well what others convey when speaking in a familiar language. However, a growing body of evidence from the ... -
Making sense of complexity in governance: the case of local public management in the City of Stockholm
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This study found that the problem-solving capacity of a public organization can be understood in terms of the legitimacy of the formulated problems and solutions. Increasing the problemsolving capacity depends on not only ... -
Making sense of complexity in governance: the case of local public management in the City of Stockholm
(Peer reviewed; Journal article, 2019) -
Making Sense of the European Side of the Transatlantic Security Relations in Africa
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article aims to investigate the character of transatlantic security relations in Africa: How can it be characterized? Have they become weaker or stronger over the past decade? How can this development be explained? ... -
Making teachers' pedagogical capital visible and useful.
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Purpose – The purpose of this paper is to compare methods of working with pedagogical capital in teacher and mentor education. The authors make an account of the development of the concept of pedagogical capital and ... -
The making-or-breaking of material and resource efficiency in the Nordics
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The relevance of efficient direct material input through both export market and domestic material sources offers useful material and resource productivity guidelines from both economic and environmental sustainability ... -
Mammal responses to predator scents across multiple study areas
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Antipredator behaviors allow prey to mitigate the impacts of their predators. We investigated antipredator responses of two herbivore species, roe deer and European hare, and one mesopredator, red fox, toward predation ... -
Management by objectives as an administrative strategy in Norwegian schools: interpretations and judgements in contrived liberation.
(Chapter, 2017)This chapter takes a closer look on why the educational system of Norway can be said to be both centralized and decentralized. In broad lines the chapter supports Margaret Archer's theory that no nation state will give ...