• Sikkerhet og bruk av naturen. En sammenligning av norsk og tysk barnehagekultur. 

      Benberg, Kristin (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven er basert på problemstillingen: Hvilken innflytelse har begrepet sikkerhet på bruk av naturen med de yngste, og i hvilken grad finnes det forskjeller mellom barnehager i Norge og Tyskland? For å ...
    • Bli med ut og lek. 

      Larsen, Ranja (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I dagens samfunn er det et økt fokus på hva lek betyr for barna i barnehagen. Og hva er lek i barnehagen? Jeg vil med denne oppgaven ta for meg, hvordan personalet kan være den aktive voksne i barnas frilek ute. ...
    • Tilvenning for ettåringene i barnehagen. 

      Nyborg, Jannecke (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne oppgaven retter jeg fokus mot hvilke faktorer som kan bidra til en god tilvenning for ettåringene i barnehagen. Antallet av ettåringer som starter i barnehagen er økende og med det øker behovet for en ...
    • ” Det begynte allerede i barnehagen”. En bacheloroppgave om mobbing i barnehagen. 

      Hilsen, Janicke Vilnes (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Forskning viser at mobbing er et fenomen som gjelder barn i barnehagen på lik linje med barn i skolen, og barnehagene har en samfunnsoppgave i å forebygge dette. Mitt ønske med denne oppgaven var å få et innblikk ...
    • Barnehagens fysiske innemiljø – en inngang til barns medvirkning. 

      Skogen, Øyvind (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven har som mål å synliggjøre på hvilke måter det fysiske innemiljøet kan gi rom for barns medvirkning. Både medvirkning og det fysiske innemiljøet er to områder jeg mener fortjener økt oppmerksomhet, ...
    • Du, den reven der, er det bokstaven A? Leseaktiviteter- et godt grunnlag for språkutvikling. 

      Larsen, Aud Berith (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Hvordan kan arbeid med leseaktiviteter i barnehagen bidra til å støtte barns språkutvikling? Det er problemstillingen jeg valgte å arbeide med. Hensikten med oppgaven var å øke mine kunnskaper innen leseaktiviteter ...
    • Barns integritet og kartlegging. 

      Husås, Anita Renee Efraimsen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven tar jeg opp temaet barns integritet og kartlegging, der jeg har valgt å fokusere på barna i kartleggingssituasjonen. For å finne ut av min problemstilling: Hvordan kan barnehagelæreren bruke ...
    • Du og jeg, og vi to! En oppgave om hvordan pedagogisk leder arbeider med barn som har sosiale vansker. 

      Skaug, Linda Severine Kolloen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne oppgaven har jeg hatt fokus på sosial kompetanse, og hvordan pedagogisk leder arbeider med barn som har sosiale vansker. For å finne et best mulig svar på oppgaven har jeg brukt intervju som datainnsamlin ...
    • Små barns forhandlinger gjennom lek i barnehagen. 

      Bergestuen, Heidi (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven handler om hvordan barnehagepersonalet kan forholde seg til de yngste barnas forhandlinger om hvem som er innenfor og utenfor i leken. Jeg har valgt å begrense aldersgruppen til 2-3 åringer. ...
    • Likestilling i barnehagen. 

      Fritz, Susanne Wang (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Gjennom dette studiet har jeg blitt mer og mer opptatt av likestilling, og arbeidet med dette i barnehagen. Denne oppgaven handler om alt som har med arbeidet med likestilling i barnehagen, på bakgrunn av ...
    • Omsorg og læring i barnehagen. 

      Morgestad, Oda Marie (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Problemstillingen min er følgende: Hvordan er omsorg og læring skrevet frem i det nye høringsutkastet til Rammeplanen? Jeg har lest og analysert høringsutkastet til den nye rammeplanen. Jeg har analysert kritisk ...
    • Ser du jeg snakker til deg? Kommunikasjon med barn og anerkjennelse av barns følelser i barnehagen. 

      Østmo, Hege (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Innhold: Denne oppgaven omhandler kommunikasjon med barn, og ulike måter man arbeider med å anerkjenne toddlerne i barnehagen. Overordnede dokumenter omhandler viktigheten med anerkjennelse, og hvilke rammefaktorer ...
    • Overgangsobjektets betydning for trygghet til de yngste barna i barnehagen. 

      Røste, Kine Nordby (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven tar jeg for meg barnehagelæreres tanker og refleksjoner rundt de yngste barnas bruk av overgangsobjekt i barnehagen. Teori fra blant annet Winnicott og Bowlby vil bli brukt for å besvare ...
    • En analyse av rammeplanene for barnehagen med fokus på begrepet omsorg. 

      Rindal, Synne (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Formålet med denne bacheloroppgaven er å se på hvordan omsorg har blitt skrevet frem i de tre rammeplanene for barnehagen. For å få skape en bedre forståelse av omsorg har jeg sett på hva fire ulike teoretikere ...
    • Omsorg i møte med ett- og toåringene i barnehagen. 

      Lindstrøm, Nina Alfstad (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er omsorgens plass i rutinesituasjoner med ett- og toåringene i barnehagen. Hvordan barnehagelæreren forstår omsorgsbegrepet og hvordan omsorg synligjøres i arbeidet med ett- og ...
    • Barnehagen som læringsarena. 

      Dokken, Linda Kristiansen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven har jeg valgt å se nærmere på barnehagen som læringsarena opp mot problemstillingen: Hvordan vil et stadig økende fokus på barnehagen som læringsarena kunne påvirke mitt arbeid med læring ...
    • Skriftspråkstimulering i barnehagen. 

      Jørgensen, Julie (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven tar jeg for meg skriftspråkstimulering i barnehagen. Jeg går blant annet inn på sosiokulturell teori, emergent literacy, teori om språklig bevissthet og generelt litt om skriftspråkstimulering ...
    • Kvalitet og psykisk forebyggende arbeid i barnehagen. 

      Nordli, Karoline Tveter (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven handler om kvalitet i barnehagen. Gjennom et systematisk informasjonssøk og en kildekritisk gjennomgang av dokumenter undersøker denne oppgaven betydningen av kvalitet i barnehagen. Dette har jeg ...
    • Tilvenning hos de yngste barna i barnehagen. 

      Sagbakken, Josefine (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven tar for seg tilvenningsperioden til de yngste barna på småbarnsavdelingen i barnehagen. Det blir stadig flere små barn i barnehagen i dag, og viktigheten av å ha kunnskaper om tilvenning og tilknytning ...
    • Den interetniske lekens betydning for barns språkutvikling. 

      Rykhus, Cecilie Nilsen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Hvordan kan barnehagen legge til rette for gode muligheter for språkutvikling for minoritetsspråklige barn i barnehagen? Jeg har i denne oppgaven valgt å fokusere på den interetniske leken fordi det er leken som ...