Now showing items 61-80 of 100

    • Barnehagelærerens møte med barns undring i barnehagen. 

      Brandsneshaug, Elin (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Temaet for denne oppgaven er barns undring og fokuset er barnehagelærerens møte med barns undring i barnehagen. Gjennom problemstillingen «På hvilke måter møter barnehagelæreren barns undring?» vil barnehagelærerens ...
    • Betydningen av tilrettelagt fysisk aktivitet for barn med nedsatt funksjon. 

      Stendal, Helene (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne oppgaven har jeg gjennomført fem kvalitative intervju med relevant fagpersonell på Beitostølen Helsesportsenter. Det handlet om hvordan de tilrettelegger fysiske aktiviteter både inne og ute for barn med ...
    • Den første tiden i barnehagen. 

      Sandlie, Marthe Orrhaug (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Hvordan kan barnehagelæreren legge til rette for at de yngste barna får en best mulig tilvenning i barnehagen? Dette har vært problemstillingen og utgangspunktet for min bacheloroppgave. Gjennom intervjuer med en ...
    • Utrygg tilknytning i barnehagen. 

      Fasteraune, Marianne (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I min bacheloroppgave har jeg valgt å fokusere på utrygg tilknytning hos de yngste barna i barnehagen. Målet mitt med oppgaven var å finne ut hva utrygg tilknytning er og hvordan tilrettelegge for trygg tilknytning ...
    • Du, den reven der, er det bokstaven A? Leseaktiviteter- et godt grunnlag for språkutvikling. 

      Larsen, Aud Berith (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Hvordan kan arbeid med leseaktiviteter i barnehagen bidra til å støtte barns språkutvikling? Det er problemstillingen jeg valgte å arbeide med. Hensikten med oppgaven var å øke mine kunnskaper innen leseaktiviteter ...
    • Den interetniske lekens betydning for barns språkutvikling. 

      Rykhus, Cecilie Nilsen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Hvordan kan barnehagen legge til rette for gode muligheter for språkutvikling for minoritetsspråklige barn i barnehagen? Jeg har i denne oppgaven valgt å fokusere på den interetniske leken fordi det er leken som ...
    • ”Lær å forstå meg” En oppgave om kompetanseheving i personalgruppen i møte med barn med utfordrende atferd. 

      Bratland, Stina Eriksen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bachelor oppgaven fokuserer på viktigheten av kompetanseheving og avklaring av forventinger blant personalet i barnehagen, og hvordan mangel på kompetanseheving kan ha implikasjoner på barns utvikling. Som ...
    • Bildebøker som en tidlig språkstimulerende aktivitet for de yngste barna. 

      Ree- Lindstad, Adeline Høy (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Jeg har i denne bacheloroppgaven valgt å fokusere på de yngste barnas språkstimulering og bildebøker som en del av det. I oppgaven har jeg valgt å gjøre en empiri. Problemstillingen min er: ”Hvordan ser personalet ...
    • Samarbeid mellom foreldre og barnehage - til barnets beste. 

      Lystad, Gerd Lahlum (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Problemstillingen i dette litteraturstudiet er å undersøke hva barnehagen kan gjøre for å ivareta samarbeidet med foreldrene. For at samarbeidet mellom foreldre og barnehage blir til barnets beste, er det viktig ...
    • Barn som ikke leker med andre barn. 

      Madsen, Tonje (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Tema for denne oppgaven er barnehagebarns alenelek. Målsetningen for undersøkelsen er å finne ut hva slags tanker og erfaringer barnehageansatte har, rundt barn som leker alene i barnegruppa. Hvilke årsaker tror ...
    • En god start i barnehagen. 

      Mandt, Jenny Køgel (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Ett- og toåringene er en voksende barnegruppe i barnehagen (Statistisk Sentralbyrå [SSB], 2012). Viktigheten av god tilvenning blir derfor et sentralt tema i barnehagene fremover. Abrahamsen sier at kunnskap er ...
    • Omsorg i møte med ett- og toåringene i barnehagen. 

      Lindstrøm, Nina Alfstad (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er omsorgens plass i rutinesituasjoner med ett- og toåringene i barnehagen. Hvordan barnehagelæreren forstår omsorgsbegrepet og hvordan omsorg synligjøres i arbeidet med ett- og ...
    • På hvilke måter jobber barnehagepersonalet med matematikk i planlagte matematiske læringssituasjoner, og hvordan synliggjøres samspillet mellom barn og voksen? 

      Johansen, Sigrid E. (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Temaet for bacheloroppgaven er matematikk i barnehagen. Det har blitt mer fokus på matematikk, og en økt satsning på realfag. Gjennom problemstillingen «på hvilke måter jobber barnehagepersonalet med matematikk i ...
    • Sikkerhet og bruk av naturen. En sammenligning av norsk og tysk barnehagekultur. 

      Benberg, Kristin (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven er basert på problemstillingen: Hvilken innflytelse har begrepet sikkerhet på bruk av naturen med de yngste, og i hvilken grad finnes det forskjeller mellom barnehager i Norge og Tyskland? For å ...
    • Når ettåringen begynner i barnehagen. 

      Sæther, Hege Cathrine (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven vil se nærmere på hva personalet i barnehagen bør fokusere på når de tar imot både barn og foreldre ved oppstartsperioden i barnehagen. Hvordan det kan legges til rette for at tilvenningen i barnehagen ...
    • Omsorg og kompetanse for toddlerne i barnehagen. 

      Engehaugen, Lene Nøkleberg (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er omsorg, og den omhandler hvordan barnehagepersonalet med sin kompetanse kan fremme omsorg for toddlerne, ett- og toåringene, i barnehagen. Det er foretatt en kvantitativ ...
    • Likestilling i barnehagen. En diskursanalyse av utvalgte dokumenters framskriving av menn i barnehagen. 

      Lyons, Sara Equay (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Jeg har lest og analysert tre utvalgte dokumenter som handler om likestilling og menns rolle i barnehagen. Jeg har satt meg kritisk til rådende kjønnsdiskurser, da spesielt til de voksne i barnehagen. Jeg stiller ...
    • Naturen og nærmiljøet rundt barnehagen. 

      Ingberg, Ida (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Jeg jobbet meg gjennom oppgaven ut fra problemstillingen min: Hvordan stiller personalet seg til bruken av naturen og nærmiljøet rundt barnehagen? Jeg har belyst teori innen styringsdokumenter, personalet, naturen ...
    • Diskurser rundt og usynliggjøring av barn. 

      Løken, Maren (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Gjennom dette studiet har jeg sett på hvordan rådende diskurser er med på å endre de voksnes holdninger og bevissthet rundt egen profesjonsutøvelse opp mot problemstillingen: Kan diskurser rundt læring og atferd ...
    • Tilvenning for de yngste barna i barnehagen. 

      Aaslie, Madelaine (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne oppgaven fokuserer på hva som kan bidra til å skape en trygg og god tilvenningsperiode for de yngste barna i barnehagen. Teori fra blant annet Bowlby og Winnicott om tilknytning og overgangsobjekt belyser ...