Blar i Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge MASBU på tittel
Viser treff 77-96 av 114
-
Miljøterapeutisk behandling av ungdom som selvskader : En undersøkelse av miljøterapeutisk behandling på akuttpsykiatriske avdelinger
(Master thesis, 2009)Målsettingen for denne oppgaven har vært å beskrive miljøterapeutisk behandling av selvskadende ungdom på akuttpsykiatriske avdelinger, hva som kjennetegner de miljøterapeutiske intervensjonene i behandlingen og hvordan ... -
NAV-veiledere i møte med unge som får diagnosen lett psykisk utviklingshemming.
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgavens tema er NAV-veilederes arbeid med unge som får diagnosen lett psykisk utviklingshemming. Innfallsvinkelen til temaet er at jeg har tatt utgangspunkt i perspektivene til NAV-veiledere som har arbeidet ... -
"Når man virkelig trenger det ... " : ungdoms erfaringer med BUP, når foreldrene også strever
(Master thesis, 2016)Studiens hovedmål er å frembringe mer kunnskap om ungdom i en dobbel rolle, de som strever psykisk og som samtidig har foreldre med rus/psykisk lidelse. Vi ønsket å få ungdom til å fortelle om det de var opptatt av rundt ... -
"Når mor eller far drar i krig" : En kvalitativ studie om barn og unges erfaringer og opplevelser relatert til at foreldre deltar i militære operasjoner i utlandet
(Master thesis, 2015)Denne studien fokuserer på barn og unge som opplever at en forelder forlater familien over lengre perioder for å gjøre militære innsatser i krig- og konfliktområder. Studiens problemstilling er; hvilke erfaringer og ... -
”Og jeg har jo klart videregående skole, det er det verste” : Bo- og omsorgsituasjoner og nettverks betydning for at enslige flyktningungdommer fullfører videregående skole
(Master thesis, 2012)Undersøkelsen har som målsetting å sette fokus på skolegangen for enslige flyktningungdommer og noen forhold i deres livssituasjon som kan fremme en utvikling som leder frem til at de gjennomfører og tilslutt fullfører ... -
Om å bry seg på verkeleg : ein studie av tidlegare rusavhengige si oppleving av hjelpsam hjelp
(Master thesis, 2009)Denne oppgåva er meint som eit bidrag til diskusjonen om kva som er hjelpsam hjelp i behandling av menneske med rusvanskar. Eg tar utgangspunkt i kvalitative intervju eg har gjennomført med fem unge menneske mellom 23 ... -
Om å passe inn i en skoleklasse- et feltarbeid i en grunnskole
(Master thesis, 2015)Temaet i denne oppgaven er lærere, elevers og deres foreldres opplevelse av et læringsmiljø. Læringsmiljøet forstås med de miljømessige faktorene i skolen som har innflytelse på elevenes sosiale og faglige læring samt ... -
Oppfølging av foreldre med barn plassert i fosterhjem – På hvilken måte kan oppfølgingen komme barnet til gode? : En kvalitativ studie av barnevernsarbeideres refleksjoner over egen praksis
(Master thesis, 2018)Dette er en studie som fokuserer på barneverntjenestens oppfølging av foreldre med barn plassert i fosterhjem. Studiens hovedproblemstilling er på hvilken måte oppfølging av foreldre kan komme det plasserte barnet til ... -
Overgangsgrupper som forebyggende metode
(Master thesis, 2011)Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i et pilotprosjekt som har fått navnet Overgangsgrupper. Prosjektet handler om en forebyggende metode, der målet er at deltakerne skal utvikle bedre sosial kompetanse for å mestre ... -
Relasjonens betydning for ungdom med psykiske lidelser i samtaler med Nav
(Master thesis, 2018)I denne oppgaven handler det om relasjonens betydning for ungdom med psykiske lidelser i samtaler med Nav-koordinator. Oppgava setter fokus på viktigheten av koordinators relasjonskompetanse i møte med disse ungdommene. ... -
Samarbeid mellom hjem og skole : hvordan kan barnevernpedagogens kompetanse være et bidrag til å utvikle et bedre samarbeid mellom hjem og skole i tråd med idealet om tilpasset opplæring i en inkluderende skole?
(Master thesis, 2008)Idealet om tilpasset opplæring i en inkluderende skole stiller økte krav til skolens struktur, innhold og kompetanse. Samarbeid mellom hjem og skole blir et stadig viktigere moment som trengs ytterligere styrking dersom ... -
Samtaler med barn i barnevernets undersøkelser : hvordan syv saksbehandlere i kommunal barneverntjeneste opplever det å samtale med barn i undersøkelser
(Master thesis, 2010)Temaet for denne oppgaven er samtaler med barn i barnevernets undersøkelser, og oppgaven er skrevet ut i fra følgende problemstilling: Del 1. ”I hvilken grad, og hvordan, samtaler saksbehandlere i kommunal barneverntjeneste ... -
Samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner på krisesenter : ”Hvordan tilrettelegger og gjennomfører krisesentre samtaler med barn i relasjon til kjønn, kultur og utviklingsnivå?”
(Master thesis, 2012)Tema for denne masteroppgaven er samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner på krisesenter, og oppgaven er skrevet ut fra følgende problemstilling: Hvordan tilrettelegger og gjennomfører krisesentre samtaler med barn ... -
«Sånn vil jeg ha det hvis vi skal være venner!» : Anerkjennelse som betingelse for barns trivsel i skoletiden
(Master thesis, 2021)Denne studien tar for seg elevers erfaringer med sosiale relasjoner i eget miljø og baserer seg på kvalitative intervju. Det er gjennomført to gruppeintervju med fem mellomtrinnslever i hvert intervju. Spørsmålene skulle ... -
Skole og barnevern - barns deltakelse i eget liv
(Master thesis, 2019)Norsk sammendrag: Når utdanning er en av de viktigste ressursene vi som samfunn kan gi til de unge, må vi passe på så alle barn og unge får delta. Vi ser ikke ut til å ha lykkes helt med det når vi bare klarer å få 40% ... -
"Skolen - en gave til alle hjelpetjenester" : en kvalitativ studie om tverrfaglig samarbeid og forebyggende arbeid i skolen
(Master thesis, 2014)Skolen er den arenaen hvor alle barn mellom 6 og 16 år befinner seg og det er her det kan gjøres en innsats med det forebyggende arbeidet. Selv om skolen skal være styrt av et førevar prinsipp viser forskning at det ofte ... -
Slå ring om de minste : En kvalitativ studie om tverrfaglig samarbeid rundt sped- og småbarn i alvorlig risiko
(Master thesis, 2021)Bakgrunn Tverrfaglig samarbeid har siden slutten av 1960-tallet utviklet seg til å bli en viktig del av det sosialfaglige arbeidet i Norge. Begrepet tidlig innsats har også utviklet seg til å få en sentral rolle i arbeidet ... -
«Spilling blant unge i et avvikssosiologisk perspektiv» : Et kvalitativt forskningsprosjekt om unges erfaringer med dataspill i sammenheng med stigmatisering og støtte i spillkulturen
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er resultatet av et forskningsprosjekt på unge studenter med interesse for og lang erfaring med video- og dataspill. Formålet med prosjektet var å kartlegge spillernes opplevelser av spill, med et ... -
Støttekontakt som tiltak i barnevernet : en undersøkelse av støttekontakttiltaket i Bærum kommune, sett fra saksbehandleres og støttekontaktenes ståsted
(Master thesis, 2012)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilken virkning støttekontaktene har på barna, sett i forhold til tiltakets målsetninger som er aktivisering av barna, støttekontakten som rollemodell og i forhold ...