Blar i Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge MASBU på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 114
-
En analyse av to tilnærmingsmåter for barns deltakelse : barns beste og barns deltakelse i barneverntjenestens utredningsarbeid
(Master thesis, 2013)Barns beste er et av de grunnleggende prinsippene som skal gjennomsyre alt av barneverntjenestens arbeid, mens barns deltakelse er et fenomen det stadig rettes mer søkelys mot. Barn blir i dagens samfunn forstått å være ... -
Trygge foreldre kan! : VÅRS-kurs som foreldreveiledningstiltak - en evaluering av foreldreopplevelser
(Master thesis, 2013)Prosjektet Trygge foreldre kan! kom i gang som et samarbeid mellom Lunner kommune og fire studenter på Tverrfaglig studie i psykososialt arbeid med barn og unge, ved Høgskolen i Lillehammer. Som en del av dette prosjektet ... -
”Hadde hun avvist ham, så var det fordi hun ikke visste...” : En studie om helsesøstres arbeid med de yngste barna og deres
(Master thesis, 2013)Jeg er utdannet barnevernspedagog. En av grunnene til at jeg som barnevernspedagog ønsker å jobbe i barneverntjenesten er for å hjelpe barn som har det vanskelig i sin oppvekst og som trenger hjelp. Jeg har selv sett ... -
Å finne hverandre på godt og vondt : tenåringsjenter, psykisk helse og sosiale medier
(Master thesis, 2014)Oppgavens tittel: Å finne hverandre på godt og vondt – tenåringsjenter, psykisk helse og sosiale medier. Hensikt: Oppgaven har til hensikt å belyse fenomenet; tenåringsjenter, psykisk helse og sosiale medier. Jeg ønsker ... -
Barnets medvirkning i barnevernets undersøkelser
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven omhandler barns medvirkning i barnevernets undersøkelser. Medvirkning handler om at barn skal få informasjon, få mulighet til å uttale seg og at barnets synspunkter skal bli tillagt vekt (Barnekonvensjonen, ... -
"Har barnehagen noe med det?" : tidlig åpen dialog mellom hjem og barnehage som forebyggende tiltak for barn i risiko : terskler og muligheter
(Master thesis, 2014)Oppgaven handler om samarbeid og dialog mellom barnehage og hjem. Vi startet med følgende problemstilling: ”Kan en mer åpen dialog være et forebyggende tiltak for barn i risiko?”. Utgangspunktet var at undersøkelser tyder ... -
"Skolen - en gave til alle hjelpetjenester" : en kvalitativ studie om tverrfaglig samarbeid og forebyggende arbeid i skolen
(Master thesis, 2014)Skolen er den arenaen hvor alle barn mellom 6 og 16 år befinner seg og det er her det kan gjøres en innsats med det forebyggende arbeidet. Selv om skolen skal være styrt av et førevar prinsipp viser forskning at det ofte ... -
"Mamma, er det sant at pappaen til Casper har blitt sau?" : barn som pårørende av ryggmargsskadde
(Master thesis, 2014)Bakgrunn: Mange barn opplever å være pårørende en eller flere ganger i løpet av sin oppvekst. Studier viser at når en mor eller far rammes av alvorlig sykdom vil dette prege alle i familien, og situasjonen de pårørende ... -
De institusjonsansattes stemme: En kvalitativ undersøkelse om skolesituasjonen til ungdom som bor på barnevernsinstitusjon, fortalt med de institusjonsansattes stemme.
(Master thesis, 2014)Bakgrunnen for undersøkelsen min har vært å bidra til en bredere forståelse om skolesituasjonen til ungdom under omsorg av barnevernet, slik at de også kan lykkes på skolen. Dette har jeg gjort ved å få frem de ... -
"Vi er nærmest elevene" : en kvalitativ undersøkelse om utfordringer knyttet til å ivareta barnefokuset i behandlingen av voksne rusavhengige
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven er en studie om ivaretakelse av barn som pårørende når deres foreldre er i behandling for rusavhengighet. Undersøkelsen baserer seg på erfaringer og refleksjoner presentert gjennom seks barneansvarlige i ... -
"Når mor eller far drar i krig" : En kvalitativ studie om barn og unges erfaringer og opplevelser relatert til at foreldre deltar i militære operasjoner i utlandet
(Master thesis, 2015)Denne studien fokuserer på barn og unge som opplever at en forelder forlater familien over lengre perioder for å gjøre militære innsatser i krig- og konfliktområder. Studiens problemstilling er; hvilke erfaringer og ... -
Ungdom, atferd og mentalisering : Om mentalisering som tilnærming i arbeid med ungdom med atferdsutfordringer bosatt i barneverninstitusjoner
(Master thesis, 2015)Dette studiet tar for seg mentalisering som et mulig alternativ når det gjelder teoretisk tilnærming og metode i møtet med atferdsutfordringer hos ungdom i norske barneverninstitusjoner. Det blir redegjort for ... -
Tilsyn med barn i fosterhjem : Tilsynspersonenes erfaringer og utfordringer
(Master thesis, 2015)Målet med oppgaven er å få frem hva slags erfaringer og utfordringer tilsynspersoner for barn og ungdom har med tilsynsjobben. Jeg ønsker å få frem hva tilsynspersoner selv mener om jobben som tilsynsperson for fosterbarn. ... -
Om å passe inn i en skoleklasse- et feltarbeid i en grunnskole
(Master thesis, 2015)Temaet i denne oppgaven er lærere, elevers og deres foreldres opplevelse av et læringsmiljø. Læringsmiljøet forstås med de miljømessige faktorene i skolen som har innflytelse på elevenes sosiale og faglige læring samt ... -
Brukerråd som medvirkningsforum : En kvalitativ studie av et brukerråd ved en barneog ungdomspsykiatrisk avdeling
(Master thesis, 2015)Temaet i denne studien er brukermedvirkning på systemnivå. En form for medvirkning på dette nivået er brukerråd som skal fungere rådgivende overfor virksomheten. Denne studien omfatter en undersøkelse av et konkret råd. ... -
Du må tro det for å se det : «Barnehageansattes erfaringer med å melde til barneverntjenesten med mistanke om seksuelle overgrep»
(Master thesis, 2015)I min masteroppgave, som jeg har kalt «Du må tro det for å se det – barnehageansattes erfaringer med å melde til barneverntjenesten med mistanke om seksuelle overgrep», har jeg valgt å ha fokus på temaet seksuelle overgrep ... -
Digital mobbing blant ungdom: en kvalitativ intervjustudie om ungdommers opplevelse av digital mobbing
(Master thesis, 2015-11-18)Temaet for denne masteroppgaven er digital mobbing blant ungdom, og i samarbeid med veileder ble følgende problemstilling formulert: Hvordan opplever ungdom å bli utsatt for digital mobbing, og hvordan påvirker digital ...