Browsing Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 MGL217 by Title
Now showing items 27-46 of 85
-
How can digital games be used as a resource for adaptive teaching in English?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven viser hvordan digitale spill kan bli brukt som en ressurs i tilpasset opplæring i Engelsk. Denne studien tar for seg læreres perspektiv og meninger om digitale spill i undervisningen. Oppgaven er skrevet ... -
How do Norwegian teachers utilize multilingualism as a resource in the English as a Foreign Language classroom to teach vocabulary in Years 1 - 4?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker følgende forskningsspørsmål: Hvordan bruker Norske lærere flerspråklighet som en ressurs i Engelsk som et Fremmedspråklig klasseromm for å undervise i vokabular? Dette prosjektet har til ... -
Hvilke erfaringer har en 7.trinnslærer og en videregående lærer i matematikk med bruk av video i omvendt undervisning?
(Master thesis, 2022)Målet med denne masteroppgaven er å se på hvilke erfaringer en 7. klasse lærere og en videregående lærere har med bruken av video i en omvendt undervisning i matematikkfaget. For å finne svar på dette er det brukt en ... -
Hvilke krav stiller læreboka Matematikk, i temaet multiplikasjon og divisjon - En kvalitativ innholdsanalyse av et norsk læreverk i matematikk for 7.årstrinn
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har det blitt gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse, av Cappelen Damms læreverk Matematikk. Studien avgrenser seg til 7.årstrinn, og analyseenheten har vært oppgaver hentet fra multiplikasjons – ... -
Hvilke mønster kan man se mellom sårbare barns mestringstro og deres relasjon til kontaktlærer?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er temaet for oppgaven sårbare barns mestringstro og motivasjon i sammenheng med deres relasjon til lærer sett fra elevens ståsted. I oppgaven blir det vist til at mestringstro og motivasjon går hånd ... -
Hvordan kan dataspill brukes som et læringsverktøy i KRLE faget?
(Master thesis, 2023)Det har blitt en økt interesse for dataspill i skolen og flere lærere har også fått en positiv innstilling til dette. Fremdeles er det mangel på forskning som angår dataspill som læringsverktøy i skolen, spesielt i forbindelse ... -
Hvordan kan lærere tilrettelegge for lek i matematikkfaget? En kvalitiv forskningsstudie
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven har som formål å bistå til forskningen på tilretteleggingen av lek innenfor matematikkfaget. I lys av LK20 sine nye kompetansemål om læring gjennom lek og mer frihet til å arbeide med stoffet grundigere vil ... -
Hvordan lærere jobber med leseglede i klasserommet i overgangen mellom småtrinnet og mellomtrinnet.
(Master thesis, 2024)Temaet for denne studien har vært hvordan opprettholde lesegleden fra småtrinnet til mellomtrinnet, med spesielt fokus på forskjeller på norskundervisning fra småtrinnet til mellomtrinnet. Formålet med masteroppgaven har ... -
Inkluderende spesialundervisning: En studie av lærere og spesialpedagogers opplevelser av arbeidet med å skape en inkluderende praksis i skolehverdagen
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne masteroppgaven har undersøkt hvordan lærere og spesialpedagoger håndterer organisering av spesialundervisning for å fremme en inkluderende praksis i skolehverdagen. Den har tatt utgangspunkt i levde ... -
Inkludering i et utenfra-perspektiv til et innenfra-perspektiv.
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i profesjonsrettet pedagogikk ved Høgskolen Innlandet, avdeling Hamar. Inkluderingsbegrepet har fått en stor plass i skolen som et prinsipp som lærere og skoleansatte er forpliktet til å jobbe ... -
Inkludering og lesevansker–hva velger lærerne? En kvalitativ studie om tre læreres tilrettelegging for elever med lesevansker.
(Master thesis, 2022)Tittel: Inkludering og lesevansker – hva velger lærerne? En kvalitativ studie om tre læreres tilrettelegging for elever med lesevansker. Elevene i norsk skole skal oppleve et inkluderende læringsmiljø som tilpasses deres ... -
«Jeg har musikk i fagkretsen min, men jeg er ikke musikklærer» En intervjuundersøkelse om musikklæreres opplevelser av sin egen profesjon
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven belyser hvordan musikklærere i barneskolen opplever sin egen profesjon som musikklærere. Jeg bruker begrepet musikklærer om en som underviser i musikkfaget, og ikke en som har så og så mye utdanning ... -
Lek som inkluderingsarena fra et lærerperspektiv
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er inkludering gjennom lek sett fra et lærerperspektiv. Formålet med masteroppgaven har vært å se på hvilken rolle lærere inntar i lek for å bidra med å skape et inkluderende miljø for alle elevene. ... -
Lek som opprettholder av kontinuiteter i overgangen fra barnehagen til førsteklasse
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven fokuserer på å skaffe innsikt i læreres forståelse av begrepet lek, og hvordan de kan bruke leken for å opprettholde kontinuiteten i overgangen fra barnehagen til barneskolen. Ut fra dette ble denne ... -
Lekende tilnærming til norskfaget. En observasjonsstudie av læreres tilrettelegging for lek på 3. trinn
(Master thesis, 2024)Temaet for denne studien er lek i undervisning og hvordan lekende tilnærminger kan tas i bruk i norskundervisning på 3. trinn. Gjennom et lærerperspektiv retter studien fokus mot hvordan lærere tilrettelegger for lek. ... -
«Liker du meg?» En kvalitativ studie om relasjonens betydning i møtet med elever med problematferd - et lærerperspektiv
(Master thesis, 2022)Norsk Sammendrag Denne masteroppgaven handler om hva lærere gjør for å bygge relasjoner til elever, hvordan de anerkjenner elever og hvilken betydning relasjoner mellom lærer og elev har i møtet med elever som har en form ... -
Litterære samtaler: Veien til leselyst på mellomtrinnet?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i norsk handler om leselyst hos elever på mellomtrinnet, og litterære samtaler som en måte å fremme slik lyst hos elevene. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i følgende problemstilling: På hvilke ... -
Læreres arbeid med litterær kompetanse på småtrinnet
(Master thesis, 2023)Det er lite forskning på arbeid med litterær kompetanse på barnetrinnet, og særlig småtrinnet. Siden dette er en kompetanse det er viktig at elevene utvikler for at de skal få det utbyttet som er formålet med litteraturu ... -
Læreres forståelse av begrepet inkludering, og metodene de bruker for å oppnå den
(Master thesis, 2023)Temaet for dette forskningsprosjektet er læreres forståelse av begrepet inkludering, og metodene de bruker for å oppnå den. Det er blitt undersøkt ulike sider ved inkludering slik som hvordan det arbeides med inkludering ... -
Læreres oppfatning av lesing på de to ulike mediene, læringsbrett og trykt papir
(Master thesis, 2024)Flere undersøkelser viser at norske elevers presterer dårligere og leser mindre enn før (Jensen et al., 2019; Wagner et al., 2021). Læringsbrettet har kommet for fullt inn i skolen, og har vært med å endre på lesevanene ...