Blar i Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 MGL217 på tittel
Viser treff 45-58 av 58
-
«Om skolen bare var litt mer opptatt av å inkludere oss døve foreldre» - En kvalitativ undersøkelse som tar utgangspunkt i hørselshemmede foresattes opplevelser i møte med skolens tilrettelegging for skole- hjem- samarbeidet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet i profesjonsrettet pedagogikk, og handler om skole-hjem-samarbeidet. Masteroppgaven tar utgangspunkt i en gruppe hørselshemmede foresattes opplevelser av samarbeidet med skolen. Hensikten ... -
Potensielle kognitive krav og type svar i multiplikasjonsoppgaver: En analyse av to norske lærebøker i matematikk på 4.trinn, med utgangspunkt i problemløsning.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har det blitt gjort en lærebokanalyse av to læreverk i matematikk på 4.trinn. De utvalgte læreverkene var Multi 4A Elevbok og Matematikk 4A fra Cappelen Damm Grunnbok. Begge publisert av to kjent ... -
Singing your way to better speaking skills
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning på bruk av sang til å lære språk, tilsier at sang i klasserommet kan forbedre elevenes språkinnlæring. Denne studien undersøker tre barneskolelæreres holdninger og syn på bruk av engelske sanger i det ... -
Skolevegrende atferd i tidlig skolealder: En kvalitativ studie av læreres erfaringer med å skape en trygg skolehverdag
(Master thesis, 2022)Det er lite forskning på skolevegrende atferd blant elever på småtrinnet. Derfor er temaet for denne kvalitative studien læreres erfaringer med skolevegrende atferd i tidlig skolealder, og tilrettelegging for å bedre ... -
Teaching Intercultural competence in the English subject: Teacher’s practices and perspectives from Norwegian primary schools
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Tittel: Undervisning i interkulturell kompetanse i engelskfaget: lærerens praksis og perspektiver fra norsk grunnskole Forfatter: Mariell Vesterås År: 2022 Sider: 100 (ikke medregnet vedlegg) Da fornyelsen ... -
The use of learners’ L1 in English lessons: a valuable resource or a source of interference?
(Master thesis, 2022)Gjennom bruken av intervju og spørreskjema har jeg utforsket læreres synspunkter og holdninger til å bruke elevers førstespråk som en ressurs. I tillegg har jeg utforsket hvordan både minoritets og majoritetsspråk kan bli ... -
Tilpasset opplæring for andrespråkselever i matematikk: en mikroetnografisk studie på første trinn
(Master thesis, 2023)Temaet i denne masteroppgaven er tilpasset opplæring for elever med norsk som andrespråk i matematikkundervisningen. Studiens problemstilling undersøker temaet i et lærerperspektiv, og lyder som følger: «Hvordan tilpasser ... -
Tilpasset opplæring for nyankomne minoritetsspråklige elever i ordinært klasserom
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er utarbeidet som et prosjekt for å undersøke hvordan et utvalg lærere tilpasser opplæringen i møte med nyankomne minoritetsspråklige elever i ordinære klasserom. Antall minoritetsspråklige elever i ... -
Tilrettelegging og samarbeid for elever med utfordringer knyttet til psykisk helse: En kvalitativ studie av læreres og sosiallæreres erfaringer i arbeidet med psykisk helse
(Master thesis, 2022)Forskning viser at utfordringer knyttet til psykisk helse oppstår mens elevene enda er unge. Hensikten med denne kvalitative studien har vært å få innsikt i hvordan lærere og sosiallærere arbeider og samarbeider om ... -
Tverrfaglighet i LK20 og hos Salaby 1. - 2. trinn
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har formålet vært å se nærmere på tverrfaglighet i skolen. I Kunnskapsløftet 2020 kom de tre tverrfaglige temaene; bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring, og demokrati og medborgerskap. ... -
Ulike tilnærminger til utdanning for bærekraftig utvikling i læreverk i naturfag
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i hvordan bærekraftig utvikling kommer til utrykk i læreplanen LK20 og lærevekt i naturfag. Litteratur vektlegger og peker på lærebøkenes og lærebokoppgavenes betydelige rolle i ... -
"Vi og de andre" - hvordan lykkes med inkluderende opplæring?
(Master thesis, 2023)Sammendrag Ifølge Utdanningsdirektoratet (2021) har tallene rundt spesialundervisning sunket de ti siste årene. I første øyekast høres dette kanskje bra ut. Men, er det virkelig slik at den ordinære opplæringen er såpass ... -
Virtual Reality in Education - Research on the Norwegian EFL Learner and Teacher Perspective of the Educational Value of Virtual Reality and Virtual Reality as an Approach for Facilitating Written Communication
(Master thesis, 2023)I dagens stadig mer digitale samfunn er digitale ferdigheter avgjørende for elever. De må eksponeres for en rekke digitale verktøy for å forstå hvordan de skal brukes til ulike formål og sammenhenger. Utdanningen i Norge ... -
Visual Development in Norwegian English Subject Textbooks from 2006 to 2022: an Aesthetic Comparison Study
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven «Visuell utvikling i norskproduserte lærebøker for engelskfaget fra 2006 til 2022: en estetisk sammenligningsstudie» undersøker hvordan norskproduserte lærebøker for engelskfaget for 3. og 4. trinn er ...