Browsing Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 MGL217 by Issue Date
Now showing items 1-20 of 95
-
Tilpasset opplæring for nyankomne minoritetsspråklige elever i ordinært klasserom
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er utarbeidet som et prosjekt for å undersøke hvordan et utvalg lærere tilpasser opplæringen i møte med nyankomne minoritetsspråklige elever i ordinære klasserom. Antall minoritetsspråklige elever i ... -
En kvalitativ undersøkelse om fysisk aktiv læring i matematikk på 1. trinn
(Master thesis, 2022)Dette forskningsprosjektet har som formål å gjøre et dypdykk i hvordan en 1. klasse tilegner seg matematiske ferdigheter gjennom fysisk aktiv læring ved hjelp av matriser på bakken, og hvordan matematikklæreren deres kan ... -
The use of learners’ L1 in English lessons: a valuable resource or a source of interference?
(Master thesis, 2022)Gjennom bruken av intervju og spørreskjema har jeg utforsket læreres synspunkter og holdninger til å bruke elevers førstespråk som en ressurs. I tillegg har jeg utforsket hvordan både minoritets og majoritetsspråk kan bli ... -
Tilrettelegging og samarbeid for elever med utfordringer knyttet til psykisk helse: En kvalitativ studie av læreres og sosiallæreres erfaringer i arbeidet med psykisk helse
(Master thesis, 2022)Forskning viser at utfordringer knyttet til psykisk helse oppstår mens elevene enda er unge. Hensikten med denne kvalitative studien har vært å få innsikt i hvordan lærere og sosiallærere arbeider og samarbeider om ... -
Hvordan kan lærere tilrettelegge for lek i matematikkfaget? En kvalitiv forskningsstudie
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven har som formål å bistå til forskningen på tilretteleggingen av lek innenfor matematikkfaget. I lys av LK20 sine nye kompetansemål om læring gjennom lek og mer frihet til å arbeide med stoffet grundigere vil ... -
«Liker du meg?» En kvalitativ studie om relasjonens betydning i møtet med elever med problematferd - et lærerperspektiv
(Master thesis, 2022)Norsk Sammendrag Denne masteroppgaven handler om hva lærere gjør for å bygge relasjoner til elever, hvordan de anerkjenner elever og hvilken betydning relasjoner mellom lærer og elev har i møtet med elever som har en form ... -
Læreres opplevelse av å inkludere elever med stille atferd på 1.-4. trinn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om inkludering av elever med et stille atferdsmønster. Dette temaet har blitt undersøkt på bakgrunn av problemstillingen: Hva er læreres opplevelse av elever som viser stille atferd, og hvordan ... -
Ansvarlige valg for bærekraftig utvikling i KRLE-faget
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en litteraturstudie innen bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i KRLE-faget. Problemstillingen er «Hva vil det si å ta ansvarlige valg knyttet til bærekraftig utvikling i KRLE-faget for ... -
«Jeg har musikk i fagkretsen min, men jeg er ikke musikklærer» En intervjuundersøkelse om musikklæreres opplevelser av sin egen profesjon
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven belyser hvordan musikklærere i barneskolen opplever sin egen profesjon som musikklærere. Jeg bruker begrepet musikklærer om en som underviser i musikkfaget, og ikke en som har så og så mye utdanning ... -
How can digital games be used as a resource for adaptive teaching in English?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven viser hvordan digitale spill kan bli brukt som en ressurs i tilpasset opplæring i Engelsk. Denne studien tar for seg læreres perspektiv og meninger om digitale spill i undervisningen. Oppgaven er skrevet ... -
Læreres oppfatninger om bruk av Minecraft Education Edition i matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere bruker Minecraft Education Edition i matematikkundervisningen. Følgende problemstilling er satt for oppgaven; «Hvilke oppfatninger har tre lærere på mellomtrinnet om bruken ... -
Teaching Intercultural competence in the English subject: Teacher’s practices and perspectives from Norwegian primary schools
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Tittel: Undervisning i interkulturell kompetanse i engelskfaget: lærerens praksis og perspektiver fra norsk grunnskole Forfatter: Mariell Vesterås År: 2022 Sider: 100 (ikke medregnet vedlegg) Da fornyelsen ... -
Hvilke erfaringer har en 7.trinnslærer og en videregående lærer i matematikk med bruk av video i omvendt undervisning?
(Master thesis, 2022)Målet med denne masteroppgaven er å se på hvilke erfaringer en 7. klasse lærere og en videregående lærere har med bruken av video i en omvendt undervisning i matematikkfaget. For å finne svar på dette er det brukt en ... -
How do Norwegian teachers utilize multilingualism as a resource in the English as a Foreign Language classroom to teach vocabulary in Years 1 - 4?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker følgende forskningsspørsmål: Hvordan bruker Norske lærere flerspråklighet som en ressurs i Engelsk som et Fremmedspråklig klasseromm for å undervise i vokabular? Dette prosjektet har til ... -
Singing your way to better speaking skills
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning på bruk av sang til å lære språk, tilsier at sang i klasserommet kan forbedre elevenes språkinnlæring. Denne studien undersøker tre barneskolelæreres holdninger og syn på bruk av engelske sanger i det ... -
Inkludering og lesevansker–hva velger lærerne? En kvalitativ studie om tre læreres tilrettelegging for elever med lesevansker.
(Master thesis, 2022)Tittel: Inkludering og lesevansker – hva velger lærerne? En kvalitativ studie om tre læreres tilrettelegging for elever med lesevansker. Elevene i norsk skole skal oppleve et inkluderende læringsmiljø som tilpasses deres ... -
Lærernes integrasjon av digitale verktøy i matematikkundervisningen på 4. trinn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg lærernes integrasjon av digitale verktøy i matematikkundervisningen på 4. trinn. Studien baserer seg på kvalitative undersøkelser fra tre ulike skoler i Innlandet fylke. Det ble utført ... -
Anerkjennelse i den tilpassede opplæringen
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk blir begrepene anerkjennelse og tilpasset opplæring lagt vekt på, hvor følgende problemstilling blir besvart: Hvordan forstår og redegjør ansatte på en skole for ... -
Elevers rapporterte motivasjon og læring ved bruk av det digitale læringsspillet Wittario i undervisning
(Master thesis, 2022)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvordan det digitale læringsspillet Wittario har påvirket 5. og 6. trinns elevers opplevde motivasjon og læring i matematikkundervisning. Bakgrunnen for oppgaven er elevers ... -
Læreroppfatninger av UDIRs kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk
(Master thesis, 2022)Minoritetsspråklige elever som ankommer Norge og starter i grunnskolen og videregående har ifølge opplæringslova §2-8 og §3-12 rett på særskilt norskopplæring frem til de har «tilstrekkelig kunnskap» i norsk til å følge ...