Browsing Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 MGL217 by Issue Date
Now showing items 21-40 of 91
-
Skolevegrende atferd i tidlig skolealder: En kvalitativ studie av læreres erfaringer med å skape en trygg skolehverdag
(Master thesis, 2022)Det er lite forskning på skolevegrende atferd blant elever på småtrinnet. Derfor er temaet for denne kvalitative studien læreres erfaringer med skolevegrende atferd i tidlig skolealder, og tilrettelegging for å bedre ... -
«Om skolen bare var litt mer opptatt av å inkludere oss døve foreldre» - En kvalitativ undersøkelse som tar utgangspunkt i hørselshemmede foresattes opplevelser i møte med skolens tilrettelegging for skole- hjem- samarbeidet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet i profesjonsrettet pedagogikk, og handler om skole-hjem-samarbeidet. Masteroppgaven tar utgangspunkt i en gruppe hørselshemmede foresattes opplevelser av samarbeidet med skolen. Hensikten ... -
Fire læreres forståelse av inkluderende læringsmiljø - elevenes subjektive følelse i fokus
(Master thesis, 2022)Tematikken for denne masteroppgaven er inkluderende læringsmiljø sett fra lærernes perspektiv. Det har vært undersøkt hvordan lærere forstår læreplanens mål om et inkluderende læringsmiljø. Oppgavens formål er å rette fokus ... -
Inkludering i et utenfra-perspektiv til et innenfra-perspektiv.
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i profesjonsrettet pedagogikk ved Høgskolen Innlandet, avdeling Hamar. Inkluderingsbegrepet har fått en stor plass i skolen som et prinsipp som lærere og skoleansatte er forpliktet til å jobbe ... -
Elevers algebraiske tenkning og generaliseringsstrategier i arbeid med figurmønster på 4. trinn
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er generaliseringsstrategier og algebraisk tenkning. Det har vært undersøkt hvilke strategier elever benytter når de arbeider med figurmønsteroppgaver og hva det sier om deres algebraiske ... -
Elevers algebraiske tenkning og generaliseringsstrategier i arbeid med figurmønster på 4. trinn
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er generaliseringsstrategier og algebraisk tenkning. Det har vært undersøkt hvilke strategier elever benytter når de arbeider med figurmønsteroppgaver og hva det sier om deres algebraiske ... -
En kvalitativ studie av lærerens oppfatning og bruk av lek i matematikkundervisningen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er lek i matematikkundervisningen, og oppgaven har et lærer-perspektiv. I denne studien har det blitt forsket på hvordan en lærer på 3.trinn oppfatter og bruker lek i matematikkundervisningen. ... -
Lek som opprettholder av kontinuiteter i overgangen fra barnehagen til førsteklasse
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven fokuserer på å skaffe innsikt i læreres forståelse av begrepet lek, og hvordan de kan bruke leken for å opprettholde kontinuiteten i overgangen fra barnehagen til barneskolen. Ut fra dette ble denne ... -
Tilpasset opplæring for andrespråkselever i matematikk: en mikroetnografisk studie på første trinn
(Master thesis, 2023)Temaet i denne masteroppgaven er tilpasset opplæring for elever med norsk som andrespråk i matematikkundervisningen. Studiens problemstilling undersøker temaet i et lærerperspektiv, og lyder som følger: «Hvordan tilpasser ... -
Barneskolelæreres anerkjennelsespraksis etter innføringen av LK20.
(Master thesis, 2023)I en av mange masteroppgaver om anerkjennelse gjør denne masteroppgaven seg relevant gjennom å fokusere på anerkjennelse etter innføringen av LK20. I denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk er problemstillingen ... -
Hvilke krav stiller læreboka Matematikk, i temaet multiplikasjon og divisjon - En kvalitativ innholdsanalyse av et norsk læreverk i matematikk for 7.årstrinn
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har det blitt gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse, av Cappelen Damms læreverk Matematikk. Studien avgrenser seg til 7.årstrinn, og analyseenheten har vært oppgaver hentet fra multiplikasjons – ... -
"Vi og de andre" - hvordan lykkes med inkluderende opplæring?
(Master thesis, 2023)Sammendrag Ifølge Utdanningsdirektoratet (2021) har tallene rundt spesialundervisning sunket de ti siste årene. I første øyekast høres dette kanskje bra ut. Men, er det virkelig slik at den ordinære opplæringen er såpass ... -
Læreres forståelse av begrepet inkludering, og metodene de bruker for å oppnå den
(Master thesis, 2023)Temaet for dette forskningsprosjektet er læreres forståelse av begrepet inkludering, og metodene de bruker for å oppnå den. Det er blitt undersøkt ulike sider ved inkludering slik som hvordan det arbeides med inkludering ... -
Er det forskjell på oppgavene og introduksjonen av oppgavene som lærerne bruker i nivådelt undervisning i homogene grupper i matematikk?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke om læreren bruker og introduserer de samme oppgavene på lavt, middels og høyt nivå i matematikk. Datamaterialet baserer seg på observasjon av tre ulike trinn med tre ulike ... -
Ulike tilnærminger til utdanning for bærekraftig utvikling i læreverk i naturfag
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i hvordan bærekraftig utvikling kommer til utrykk i læreplanen LK20 og lærevekt i naturfag. Litteratur vektlegger og peker på lærebøkenes og lærebokoppgavenes betydelige rolle i ... -
En kvalitativ studie av lærerens arbeid og samspill med gutter som utviser urolig atferd på barneskolen, med hensikt å belyse hvilken plass anerkjennelse kan forstås å ha i denne sammenheng
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative studien har som hensikt å belyse anerkjennelsens plass i lærerens arbeid og samspill med elever som utviser urolig atferd i skolen. Det er et gjennomgående fokus på gutter med det som i denne studien ... -
Matematikklærerens syn på læreverket DragonBox Skole
(Master thesis, 2023)Utgangspunktet for studie har vært å utforske matematikklærerens syn på læreverket DragonBox Skole. Gjennom intervjuer med informanter som benytter seg av læreverket har jeg benyttet meg av analyseprosessen tematisk analyse ... -
Læreres oppfatninger av fysisk aktiv læring i matematikk
(Master thesis, 2023)Tittelen for denne masteroppgaven er «Læreres oppfatninger av fysisk aktiv læring i matematikk» og er med et fokus på lærerperspektivet. Problemstillingen for oppgaven er dermed: Hvordan oppfatter lærere på småskoletrinnet ... -
Fysisk aktiv læring i matematikk
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er et resultat av et ønske om å lære mer om fysisk aktiv læring slik at jeg kan benytte meg av det i egen undervisning som fremtidig lærer. Problemstillingen som er lagt til grunn for studien er: Hvordan ... -
Læreres arbeid med litterær kompetanse på småtrinnet
(Master thesis, 2023)Det er lite forskning på arbeid med litterær kompetanse på barnetrinnet, og særlig småtrinnet. Siden dette er en kompetanse det er viktig at elevene utvikler for at de skal få det utbyttet som er formålet med litteraturu ...