Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 MGL217: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 66
-
Lek som inkluderingsarena fra et lærerperspektiv
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er inkludering gjennom lek sett fra et lærerperspektiv. Formålet med masteroppgaven har vært å se på hvilken rolle lærere inntar i lek for å bidra med å skape et inkluderende miljø for alle elevene. ... -
Bildebok i undervisning om folkehelse og livsmestring - Læreres opplevelse av og erfaring med bildebok i undervisning om utfordrende og følsomme temaer på 1.-7. trinn
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om bruk av bildebok i undervisning om temaer innenfor folkehelse og livsmestring på 1.-7. trinn. Dette temaet har blitt undersøkt på bakgrunn av problemstillingen: Hva er læreres oppfatning av ... -
Atferden eies ikke av eleven alene - Kontaktlæreres og sosiallæreres erfaringer med utagerende elevatferd sett i et systemteoretisk perspektiv
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven retter søkelyset på utagerende elevatferd i lys av et systemteoretisk perspektiv. Tematikken har blitt undersøkt med bakgrunn i problemstillingen: Hvordan kan kontaktlæreres og sosiallæreres erfaringer med ... -
Atferden eies ikke av eleven alene - Kontaktlæreres og sosiallæreres erfaringer med utagerende elevatferd sett i et systemteoretisk perspektiv
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven retter søkelyset på utagerende elevatferd i lys av et systemteoretisk perspektiv. Tematikken har blitt undersøkt med bakgrunn i problemstillingen: Hvordan kan kontaktlæreres og sosiallæreres erfaringer med ... -
Læringsbrettet er et verktøy og ikke hele opplæringsarenaen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ser jeg på digitale hjelpemidler, i form av læringsbrett. Jeg har valgt å fokusere på skriving, som er én av de fem grunnleggende ferdighetene vi finner i fagfornyelsen. I tillegg knytter jeg ... -
Læreres forståelse av begrepet inkludering, og metodene de bruker for å oppnå den
(Master thesis, 2023)Temaet for dette forskningsprosjektet er læreres forståelse av begrepet inkludering, og metodene de bruker for å oppnå den. Det er blitt undersøkt ulike sider ved inkludering slik som hvordan det arbeides med inkludering ... -
Tilpasset opplæring for andrespråkselever i matematikk: en mikroetnografisk studie på første trinn
(Master thesis, 2023)Temaet i denne masteroppgaven er tilpasset opplæring for elever med norsk som andrespråk i matematikkundervisningen. Studiens problemstilling undersøker temaet i et lærerperspektiv, og lyder som følger: «Hvordan tilpasser ... -
Barneskolelæreres anerkjennelsespraksis etter innføringen av LK20.
(Master thesis, 2023)I en av mange masteroppgaver om anerkjennelse gjør denne masteroppgaven seg relevant gjennom å fokusere på anerkjennelse etter innføringen av LK20. I denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk er problemstillingen ... -
Hvilke krav stiller læreboka Matematikk, i temaet multiplikasjon og divisjon - En kvalitativ innholdsanalyse av et norsk læreverk i matematikk for 7.årstrinn
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har det blitt gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse, av Cappelen Damms læreverk Matematikk. Studien avgrenser seg til 7.årstrinn, og analyseenheten har vært oppgaver hentet fra multiplikasjons – ... -
"Vi og de andre" - hvordan lykkes med inkluderende opplæring?
(Master thesis, 2023)Sammendrag Ifølge Utdanningsdirektoratet (2021) har tallene rundt spesialundervisning sunket de ti siste årene. I første øyekast høres dette kanskje bra ut. Men, er det virkelig slik at den ordinære opplæringen er såpass ... -
Lek som opprettholder av kontinuiteter i overgangen fra barnehagen til førsteklasse
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven fokuserer på å skaffe innsikt i læreres forståelse av begrepet lek, og hvordan de kan bruke leken for å opprettholde kontinuiteten i overgangen fra barnehagen til barneskolen. Ut fra dette ble denne ... -
En kvalitativ studie av lærerens oppfatning og bruk av lek i matematikkundervisningen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er lek i matematikkundervisningen, og oppgaven har et lærer-perspektiv. I denne studien har det blitt forsket på hvordan en lærer på 3.trinn oppfatter og bruker lek i matematikkundervisningen. ... -
En kvalitativ studie av lærerens arbeid og samspill med gutter som utviser urolig atferd på barneskolen, med hensikt å belyse hvilken plass anerkjennelse kan forstås å ha i denne sammenheng
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative studien har som hensikt å belyse anerkjennelsens plass i lærerens arbeid og samspill med elever som utviser urolig atferd i skolen. Det er et gjennomgående fokus på gutter med det som i denne studien ... -
Elevers algebraiske tenkning og generaliseringsstrategier i arbeid med figurmønster på 4. trinn
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er generaliseringsstrategier og algebraisk tenkning. Det har vært undersøkt hvilke strategier elever benytter når de arbeider med figurmønsteroppgaver og hva det sier om deres algebraiske ... -
Elevers algebraiske tenkning og generaliseringsstrategier i arbeid med figurmønster på 4. trinn
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er generaliseringsstrategier og algebraisk tenkning. Det har vært undersøkt hvilke strategier elever benytter når de arbeider med figurmønsteroppgaver og hva det sier om deres algebraiske ... -
Ulike tilnærminger til utdanning for bærekraftig utvikling i læreverk i naturfag
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i hvordan bærekraftig utvikling kommer til utrykk i læreplanen LK20 og lærevekt i naturfag. Litteratur vektlegger og peker på lærebøkenes og lærebokoppgavenes betydelige rolle i ... -
Er det forskjell på oppgavene og introduksjonen av oppgavene som lærerne bruker i nivådelt undervisning i homogene grupper i matematikk?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke om læreren bruker og introduserer de samme oppgavene på lavt, middels og høyt nivå i matematikk. Datamaterialet baserer seg på observasjon av tre ulike trinn med tre ulike ... -
Matematikklærerens syn på læreverket DragonBox Skole
(Master thesis, 2023)Utgangspunktet for studie har vært å utforske matematikklærerens syn på læreverket DragonBox Skole. Gjennom intervjuer med informanter som benytter seg av læreverket har jeg benyttet meg av analyseprosessen tematisk analyse ... -
Læreres oppfatninger av fysisk aktiv læring i matematikk
(Master thesis, 2023)Tittelen for denne masteroppgaven er «Læreres oppfatninger av fysisk aktiv læring i matematikk» og er med et fokus på lærerperspektivet. Problemstillingen for oppgaven er dermed: Hvordan oppfatter lærere på småskoletrinnet ... -
Fysisk aktiv læring i matematikk
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er et resultat av et ønske om å lære mer om fysisk aktiv læring slik at jeg kan benytte meg av det i egen undervisning som fremtidig lærer. Problemstillingen som er lagt til grunn for studien er: Hvordan ...