Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 MGL217: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 98
-
Masteroppgave Refleksjonsevne blant KRLE-elever: En kvalitativ analyse
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker elevenes kunnskaper om jødedommen og deres refleksjonsevne på 7.trinn. Tematikken er blitt undersøkt på bakgrunn av problemstillingen: “Hvordan bruker elevene sin refleksjonsevne og tilegnede ... -
Operasjonalisering av bokstavinnlæringen i lærebøker: En studie av bokstavinnlæringsaktiviteters formål og aktivitetsform i Nye Zeppelin 1A, Salto 1A og Ordriket 1.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker problemstillingen «Hvordan er bokstavinnlæringen operasjonalisert i lærebøker i norsk?» gjennom en analyse av lærebøkene Nye Zeppelin 1A, Salto 1A og Ordriket 1 sine aktiviteter i ... -
Spillbasert læring: strategiutvikling
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven har vi designet et brettspill spesielt tilpasset for elever på andre trinn. Hovedfokuset til spillet er at elevene skal kunne utvikle matematikk- og spillstrategier, og vi har tatt ... -
Spillbasert læring: strategiutvikling
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven har vi designet et brettspill spesielt tilpasset for elever på andre trinn. Hovedfokuset til spillet er at elevene skal kunne utvikle matematikk- og spillstrategier, og vi har tatt ... -
Lekende tilnærming til norskfaget. En observasjonsstudie av læreres tilrettelegging for lek på 3. trinn
(Master thesis, 2024)Temaet for denne studien er lek i undervisning og hvordan lekende tilnærminger kan tas i bruk i norskundervisning på 3. trinn. Gjennom et lærerperspektiv retter studien fokus mot hvordan lærere tilrettelegger for lek. ... -
Rollen til multimodalt samspill i digitale læremidler.
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne masteroppgaven utforsker jeg rollen til det multimodale samspillet i to digitale læremidler. Studien tar for seg en sosialsemiotisk tilnærming til multimodalitetsanalysen. Dette for å undersøke hvordan ... -
En kvalitativ undersøkelse som undersøker hvordan transspråking kommer til syne i den norske skolen og hvordan læreren kan benytte det som en ressurs ved hjelp av improvisasjon.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg transspråklighet mellom norsk og engelsk i den norske barneskolen. Bakgrunnen for å se nærmere på akkurat dette temaet er ganske enkelt at jeg opplever at mange lærere i dag har et nokså ... -
Litterære samtaler: Veien til leselyst på mellomtrinnet?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i norsk handler om leselyst hos elever på mellomtrinnet, og litterære samtaler som en måte å fremme slik lyst hos elevene. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i følgende problemstilling: På hvilke ... -
Oral skills assessment: Teachers' beliefs and practices in lower primary school
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker fire lærere i grunnskolen på 1.-4.trinn om deres oppfatning og praksis rundt vurdering av muntlig ferdigheter i engelsk. Formativ vurdering er en grunnleggende del av undervisningen, og denne studien ... -
En teoridreven innholdsanalyse av krav i brøkoppgaver på femte trinn i Campus Matte 5-7
(Master thesis, 2024)Masteravhandlingen tar for seg en analyse av oppgavene innenfor brøkkapittelet på femte trinn i Campus Matte 5-7, og undersøker kravene oppgavene stiller til elevene både med tanke på potensielle kognitive krav og type ... -
Læreres perspektiver på fysisk aktiv læring i norskundervisning
(Master thesis, 2024)Utgangspunktet for denne masteroppgaven var et ønske om å lære mer om hvordan fysisk aktiv læring som undervisningsmetode kan brukes i norskundervisning. Problemstillingen, som danner grunnlaget for studien, er: «Hva tenker ... -
Statistisk resonnering på barneskolen: en kvalitativ studie av 4.klassingers statistiske resonnering
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i matematikk omhandler temaet statistikk og tar sikte på å besvare problemstillingen: Hva karakteriserer 4.klassingers statistiske resonnering? Formålet med studien er å identifisere hvilke kjennetegn ... -
Muligheter det digitale verktøyet gir i den andre skriveopplæringen.
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er å utforske hvilke muligheter det digitale gir i den andre skriveopplæringen. Bakgrunn for valg av tema er at pedagogisk læringsteknologi stadig blir tatt i bruk i grunnskolen. Formålet ... -
Påvirkningsfaktorer i læreres arbeid med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring på barneskolen
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg undersøkt problemstillingen “Hva påvirker lærere på småskoletrinnet sitt arbeid med folkehelse og livsmestring?” og forskningsspørsmålene: 1.Hvordan forstår lærere på småskoletrinnet det tverrfaglige ... -
Promoting environmental awareness and critical literacy using the picturebook Like the Ocean We Rise
(Master thesis, 2024)Utdanning har en viktig rolle i å utvikle bevissthet om bærekraftig utvikling blant elevene. Et av opplærings verdigrunnlag i den norske læreplanen er "respekt for naturen og miljøbevissthet" (Kunnskapsdepartementet, 2017), ... -
Bruk av innovativt didaktisk produkt i matematikkundervisning.
(Master thesis, 2024)Ved Høgskolen i Innlandet tilbys to varianter av masteroppgaver i matematikk for lærerutdanning. En av dem er en entreprenøriell masteroppgave som fokuserer på å skape noe av praktisk verdi eller implementere nye ideer i ... -
Forebyggende psykisk helsearbeid på småskoletrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg forebyggende psykisk helsearbeid på småskoletrinnet, gjeldende 1. – 4. trinn. Oppgaven har videre blitt avgrenset til å undersøke psykisk helsearbeid i et forebyggende perspektiv, gjeldende ... -
Læreres perspektiver på inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk, har jeg belyst tematikken inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning. Dette er en kvalitativ studie hvor jeg har gjennomført semistrukturerte ... -
Anerkjennelse, et felles verdensbildet?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaver tar for seg anerkjennelse i klasserommet med utgangspunkt i problemstillingen “På hvilke måter kommer lærerens anerkjennelse av elever på mellomtrinnet til uttrykk i zambisk og norsk skole?” Studien ... -
Anerkjennelse, et felles verdensbilde?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaver tar for seg anerkjennelse i klasserommet med utgangspunkt i problemstillingen “På hvilke måter kommer lærerens anerkjennelse av elever på mellomtrinnet til uttrykk i zambisk og norsk skole?” Studien ...