Blar i Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 148
-
Operasjonalisering av kjønn i musikk i LK20: En kvalitativ intervjustudie med musikklærere i ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven løfter frem hvordan fire musikklærere operasjonaliserer kjønn, og hvordan dette kan påvirke elevenes læringsmuligheter. Den utforsker også mulige tilnærminger for å motvirke negative påvirkninger. ... -
Forhold som påvirker bruk av dans i kroppsøvingsundervisningen på ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvilke forhold som påvirker læreres bruk av dans i kroppsøvingsundervisningen på ungdomsskolen. Tidligere forskning viser at elevene i liten grad møter dans i faget, ... -
Læreres perspektiv på inkludering og anerkjennelse av minoritetsspråklige barn
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteravhandlingen er inkludering og anerkjennelse av minoritetsspråklige elever fra et lærerperspektiv. Dette har blitt undersøkt for å se nærmere på hvordan lærere selv oppfatter de to begrepene, og ... -
Tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial. Målet med studien er å avdekke lærernes kunnskap og forståelse av elevgruppen, og hvordan de bruker denne kunnskapen i arbeidet ... -
Digitale verktøy i matematikk på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Digitale verktøy blir stadig en større del av den norske skolen og læreryrket. Flere og flere skoler får 1-til-1 tilgang på datamaskiner eller nettbrett, og dette vil påvirke hvordan lærerne underviser i klasserommet. ... -
- Utforske, det er eit vanskeleg omgrep. Ein studie av korleis fire lærarar arbeider med utforsking i utforminga av skriveoppgåver i norskfaget.
(Master thesis, 2022)Føremålet med denne masteroppgåva er å undersøke korleis fire norsklærarar utformar utforskande skriveoppgåver på ungdomstrinnet. Med fagfornyinga vart det eit fokus på omgrepet utforske i læreplanen i norsk. Norskfaget ... -
Hvordan viser ungdomsskoleelever forståelse i naturfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan ungdomsskoleelever uttrykker forståelse om et hverdagslig naturvitenskapelig fenomen i naturfag, innenfor kjemi. Det hverdagslige fenomenet om ungdomsskoleelevene undersøker er hva ... -
FNs barnekonvensjon, et enkelt begrep med en stor betydning – en forskningsstudie om 8.klassingers kunnskap og læreres undervisningspraksis.
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg tatt for meg FNs barnekonvensjon som tematikk. Oppgaven er en kombinert kvalitativ og kvantitativ studie av elever og læreres forhold til tematikken. Problemstillingen min lyder som følger: ... -
Bruken av micro:bit på mellom- og ungdomstrinnet i norsk skole
(Master thesis, 2022)Oppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg lærernes syn på og erfaring av bruken av micro:bit i skolen og hvordan dette kan fremme elevers kompetanse i algoritmisk tenking og problemløsning. Datamaterialet til denne ... -
Demokrati- og medborgerskapsbegrepet i lærebøker utgitt etter Kunnskapsløftet 2020
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven har tatt utgangspunkt i tre lærebøker for 8. trinn, hvor formålet har vært å undersøke hvordan begrepene demokrati og medborgerskap blir operasjonalisert. Mye av bakgrunnen for valg av tema er den nye ... -
Underveisvurdering i matematikkfaget
(Master thesis, 2022)I 2010 ble det satt i gang en nasjonal satsning på underveisvurdering i Norge. Denne oppgaven søker å belyse hvordan ungdomsskoleelever beskriver underveisvurdering i matematikkfaget, over ti år etter at satsningen ble ... -
En studie av hvordan folkehelse og livsmestring tolkes og kommer til uttrykk i skolen
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien var å utforske hvordan folkehelse og livsmestring beskrives i styringsdokumenter som overordnet del av læreplanen og opplæringsloven, samt hvordan dette kom til uttrykk i skolen. I studien har ... -
Lesing på ungdomstrinnet: En studie av ti ungdomsskoleelevers lesevaner og deres erfaringer med skjønnlitteratur
(Master thesis, 2022)Lesing er en av de fem grunnleggende ferdighetene i skolen, og er helt nødvendig å mestre for å ta del i det norske samfunnet. Det kan se ut til å være en trend i skolen hvor ungdomsskoleelever leser mindre skjønnlitteratur. ... -
En studie om elevenes holdninger til problemløsende matematikk
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å ta tak i fagfornyelsen og ett satsningsområdene innenfor denne: problemløsning. Problemstillingen er «Hvilke holdninger har elever på 9. trinn til problemløsning i matematikkfaget?». Med ... -
Elever i møte med problemløsning og naturfaglige forklaringer i naturfag i ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgave er problemløsning og naturfaglige forklaringer. Disse to kompetanseområdene blir aktualisert gjennom det nye Kunnskapsløftet (Kunnskapsdepartementet, 2017), og innebærer kunnskaper og ferdigheter ... -
Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikk på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven har vært «Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikk på ungdomstrinnet». I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan lærere tilpasser undervisningen for evnerike elever og hvilke ... -
Bandinstrumenters relevans i dagens skole: Etablerte bandinstrumenter i møte med digital musikk i ungdomskolen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven forsøker å svare på hvilken relevans de typiske bandsinstrumentene gitar, bass, trommer og piano har i skolen i dag. Masteroppgavens forskning har sitt utgangspunkt i fenomenologien, og har en kvalitativ ... -
Tre læreres erfaring med utforskende undervisning i naturfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven ser på naturfaglæreres erfaringer med utforskende arbeidsmåter, samt naturfagslæreres forståelse av begrepet utforskende undervisning. I arbeidet med naturfag skal elevene arbeide utforskende. De skal ... -
En kvalitativ undersøkelse av norske montessorielevers holdninger til matematikkfaget
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i forskningsspørsmålet: "Hva slags holdninger til matematikkfaget kan vi finne hos ungdomsskoleelever på norske montessoriskoler og hvordan vurderer og reflekterer de over sine egne ... -
22. juli, en ny plass i skolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteravhandlingen er undervisning om 22. juli-terroren. Hovedproblemstillingen som ligger til grunn for oppgaven omhandler lærere på ungdomstrinnet sin måte å undervise om 22. juli på. Fokuset i denne ...