• Anerkjennelse av elevers identitet i Tanzania : et case studie 

      Jacobsen, Mari (Master thesis, 2012)
      Norsk: Min problemstilling Hvordan anerkjenner tanzaniansk skole elevenes identitet? Forskningsspørsmål: 1. Hvordan jobbes det med identitetsskapende arbeid i en tanzaniansk ungdomsskole? 2. Hvordan opplever elevene i ...
    • Anerkjennelse av minoritetsspråklige barn i barnehagen. 

      Livden, Connie (Master thesis, 2021)
      Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring er en kvalitativ studie hvor formålet er å undersøke hvordan anerkjennelse tolkes og forstås av barnehagelærere, samt å se på forhold som kan fortelle noe om minoritetsspråklige ...
    • Anerkjennelse i den tilpassede opplæringen 

      Stigen, June (Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk blir begrepene anerkjennelse og tilpasset opplæring lagt vekt på, hvor følgende problemstilling blir besvart: Hvordan forstår og redegjør ansatte på en skole for ...
    • Anerkjennelse i en standardisert verden 

      Solrud, Petter (Master thesis, 2020)
      Norsk: I denne masteroppgaven i tilpasset opplæring har jeg anvendt Axel Honneths sosial filosofi og kritiske teori for å tilnærme meg to fenomener, anerkjennelse og kartlegging. Formålet med oppgaven har vært å løfte ...
    • Anerkjennelse som grunnlag for en vellykket identitetsdannelse. 

      Timmer, Helene (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Dannelse er en sentral del av skolens mandat, og dermed også en sentral del av lærerens arbeid. Honneth mener at en vellykket identitetsdannelse er et resultat av anerkjennelse på tre ulike nivåer: kjærlighet, ...
    • Anerkjennelse som mulighet for utvikling og mestring 

      Westgård, Gunn-Helén Berger (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bachelor-oppgaven er en studie av hvilke tanker lærere har rundt sitt møte med eleven i skolen, og hvordan det kan påvirke elevenes selvbilde. Elevenes selvbilde er noe som utvikles i relasjon med andre. ...
    • Anerkjennelse, et felles verdensbilde? 

      Anderssen, Pia Konstanse; Noem, Lars (Master thesis, 2024)
      Denne masteroppgaver tar for seg anerkjennelse i klasserommet med utgangspunkt i problemstillingen “På hvilke måter kommer lærerens anerkjennelse av elever på mellomtrinnet til uttrykk i zambisk og norsk skole?” Studien ...
    • Anerkjennelse, et felles verdensbildet? 

      Anderssen, Pia Konstanse; Noem, Lars (Master thesis, 2024)
      Denne masteroppgaver tar for seg anerkjennelse i klasserommet med utgangspunkt i problemstillingen “På hvilke måter kommer lærerens anerkjennelse av elever på mellomtrinnet til uttrykk i zambisk og norsk skole?” Studien ...
    • Anerkjennende væremåte i samspill med barnet. 

      Brenna, Rikarda (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er anerkjennende væremåte i relasjonen voksen-barn i barnehagen. Resultatene viser at anerkjennelse handler om respekt og lydhørhet for barnets egne erfaringer og opplevelser, ...
    • Anerkjenning i kroppsøving – for alle! Ein kvalitativ studie om anerkjenning i kroppsøving for elevar med nedsett funksjonsevne i vidaregåande opplæring 

      Hoel, Vanessa Sunde (Master thesis, 2021)
      Studiens hensikt er å belyse praksisar og forhold ved kroppsøvingsfaget som fremjar eller øydelegg eit anerkjennande og inkluderande fellesskap for elevar med nedsett funksjonsevne. Problemstillinga som blir undersøkt ...
    • Angst eller befrielse? Muligheter og begrensninger ved livsmestringsundervisning i KRLE-faget 

      Rønning, Maria (Master thesis, 2023)
      Temaet for denne masteroppgaven er livsmestring i KRLE. Studiens formål er å undersøke følgende problemstilling: Hvordan undervise i livsmestring i KRLE-faget på ungdomstrinnet? For å svare på problemstillingen har det ...
    • Angst for tannbehandling - tannpleiers rolle 

      Brekke, Therese; Tollan, Magni; Øverland, Stina Margrethe E. (Bachelor thesis, 2012)
      Denne bacheloroppgaven handler om tannpleierens rolle i møte med ungdom med tannbehandlingsangst. Oppgaven er en litteraturstudie, der vi benytter relevant litteratur og forskning som bakgrunn for vår undersøkelse. Vårt ...
    • Angst og tilpasset opplæring: Hva kan lærere gjøre for å tilpasse opplæringen for elever med angst? 

      Brenna, Mona Iren (Master thesis, 2016)
      Norsk: Tilpasset opplæring er et grunnleggende prinsipp i den norske skolen (Bjørnsrud, 2004). Hvordan dette skal tilrettelegges er grundig beskrevet i styringsdokumenter for skolen som Kunnskapsløftet (Utdanningsdirektoratet, ...
    • Angst relatert til KOLS 

      Stabell, Grethe Alise (Bachelor thesis, 2014)
      Bakgrunn: Rundt 200 000 nordmenn har kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS). Det er en folkesykdom med betydelig dødelighet. Sykdommen er irreversibel og behandling som er gjeldene er lindring av symptomene. I globalt ...
    • Angstmestringskurs: en kvantitativ evalueringsstudie 

      Thorsrud, Reidar (Master thesis, 2012)
      Formål: Psykiske helseproblemer utgjør i dagens samfunn en betydelig folkehelseutfordring. I den norske befolkningen er angstlidelser en av de tre mest utbredte psykiske lidelsene. Prognoser viser at en fjerdedel av ...
    • Animal welfare testing for shooting and darting free-ranging wildlife: a review and recommendations 

      Hampton, Jordan O.; Arnemo, Jon Martin; Barnsley, Richard; Cattet, Marc; Daoust, Pierre-Yves; DeNicola, Anthony J.; Eccles, Grant; Fletcher, Don; Hinds, Lyn A.; Hunt, Rob; Portas, Timothy; Stokke, Sigbjørn; Warburton, Bruce; Wimpenny, Claire (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Several important techniques for managing wildlife rely on ballistics (the behaviour of projectiles), including killing techniques (shooting) as well as capture and marking methods (darting). Because all ballistic techniques ...
    • Animated storytelling in 360 degrees 

      Haga, Ole Christoffer (Master thesis, 2019)
      This Master thesis is examining how film form and film style is utilized to tell stories within VR movies; animated shorts aimed at screening through head mounted displays (HMD). Mainly, these shorts have a linear narrative, ...
    • Anmerkninger som ledelsespraksis : en studie av anmerkninger som praksis i lys av Goffmans teori om stigma, samt en kvalitativ innholdsanalyse av det historiske lovgrunnlaget i norsk skole 

      Westvang, Rut-Hilde (Master thesis, 2014)
      I denne oppgaven konsentrerer jeg meg om anmerkninger som en av lærerens ledelsespraksiser. Anmerkninger vil jeg i skolesammenheng definere som skriftlige beskrivelser av elevers atferd og orden. Espenes (2012, s. 103) ...
    • Anordningsprinsippet i kommuneregnskapet 

      Monsen, Norvald Nytræ (Chronicle, 2013)
      Fra innledning: Anordningsprinsippet er et viktig periodiseringsprinsipp i offentlige regnskap, inkludert kommuneregnskap, som representerer pengeregnskap.
    • Anordningsprinsippet: et viktig pengeperiodiseringsprinsipp i kommunene 

      Monsen, Norvald Nytræ (Journal article, 2014)
      Anordningsprinsippet er et viktig pengeperiodiseringsprinsipp i offentlig forvaltning, inkludert i kommunene. Derfor skal denne artikkelen forklare dette periodiserings prinsippet og illustrere det ved hjelp av et ...