Browsing Brage INN by Title
Now showing items 3895-3914 of 8127
-
«Jakten på den gode nattesøvnen»
(Master thesis, 2021)Hensikt og problemstilling Hensikten med denne studien er å få fram subjektive opplevelser og erfaringer om søvnvansker, og konsekvenser som oppstår når man får lite søvn i hverdagen. Mangel på søvn eller opplevd søvnproblemer ... -
Jakten på den sensitive barnehagelæreren – i arbeidet med å avdekke seksuelle overgrep i førskolealder
(Master thesis, 2019)Denne forskningsoppgaven er skrevet ved masterstudiet i spesialpedagogikk ved Høgskolen i innlandet, avdeling Lillehammer. Det er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturerte intervju med tre ansatte ved tre ... -
JAKTEN PÅ KJÆRLIGHETEN - Å bli til i den andres blikk
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Forskeren har faglig interesse for pasientgruppen som har opplevd relasjons- og tilknytningstraumer. Forskeren ønsker gjennom masteroppgaven å bidra til kunnskapsutvidelse på fagfeltet, med spesielt fokus på gode ... -
«Jeg blir så glad når du ser meg.»: en kvalitativ studie av hvilken påvirkning dyreassisterte intervensjoner kan ha for ungdom.
(Master thesis, 2020)Hvordan oppleves det å være utenfor? Å ikke kunne håndtere egne følelseutbrudd, få nære venner eller mestre fagene på skolen? Hvordan kan tilstedeværelsen av et dyr påvirke skoledagen til ungdom som har det vanskelig? Dette ... -
“Jeg er funksjonshemmet, so what!”
(Master thesis, 2013)Bakgrunn: Da jeg var så heldig å vokse opp med en gutt som lider av sykdommen Spinal muskelatrofi, har jeg kjennskap til en fantastisk og unik livshistorie. Denne gutten, nå mannen, er som alle oss andre, og har aldri vært ... -
”Jeg er ikke noe offer for mamma”. Mot en familiebasert praksis for barn og ungdom i dobbeltrollen som barn som pårørende og BUP-pasient
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen tar utgangspunkt i unge jenters erfaringer som pasient i psykisk helsevern, samtidig som de har en forelder med rus- eller psykisk lidelse. Fokuset er på deres selvnarrativer, og hvilken forståelse de har av ... -
"Jeg er ikke norsk, vet du, jeg er internasjonal". En etnografisk studie av musikalsk aktørskap blant ungdom i krysskulturelle kontekster
(Doctoral thesis, 2016)Sammendrag «Jeg er ikke norsk, vet du, jeg er internasjonal». En etnografisk studie av musikalsk aktørskap blant ungdom i krysskulturelle kontekster. Denne studien har blitt gjennomført som en etnografisk undersøkelse ... -
”Jeg er sint for at jeg ikke er muslimsk nok. Uansett hva jeg gjør blir jeg aldri norsk nok” Om religion, identitet og Skam
(Bachelor thesis, 2018)Norsk: Denne bacheloroppgaven har som formål å undersøke hvorvidt en religiøs overbevisning kan påvirke identitetsdannelse med tv-serien Skam sesong 4 som referanse. Oppgaven vil derfor presentere et utvalg teori som ... -
«Jeg hadde jo ingen anelse, og ble jo egentlig bare kastet ut i det» En kvalitativ studie av nyutdannede norsklæreres erfaringer knyttet til egne muligheter for kompetanseutvikling om lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvilke muligheter nyutdannede norsklærere har for kompetanseutvikling når det gjelder lese- og skrivevansker. Studiens problemstilling lyder som følger: Hvilke muligheter erfarer ... -
”Jeg har ikke følt meg glad på mange år, da…”
(Bachelor thesis, 2015)Introduksjon: Nyresvikt er et økende helseproblem blant befolkningen. Gjennom denne oppgaven ønsker vi å tilegne oss kunnskap om hvordan sykepleier kan motivere og veilede pasienter med alvorlig kronisk nyresvikt til å ... -
”Jeg har ikke selv fået lov til at vælge…men det er sjovt” : Barnets perspektiv på deltagelse i beslutningsprocesser omkring eget liv i sit habiliteringsforløb
(Master thesis, 2012)Formål: At udforske og få kundskab om barnets perspektiv på deltagelse i beslutningsprocesser omkring eget liv i sit habiliteringsforløb. I studiet stilles spørgsmålene: I) I hvilket omfang oplever barnet at deltage i ... -
«Jeg har musikk i fagkretsen min, men jeg er ikke musikklærer» En intervjuundersøkelse om musikklæreres opplevelser av sin egen profesjon
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven belyser hvordan musikklærere i barneskolen opplever sin egen profesjon som musikklærere. Jeg bruker begrepet musikklærer om en som underviser i musikkfaget, og ikke en som har så og så mye utdanning ... -
«Jeg kan jo ikke snakke med tallerkener!» Hvordan kan samspillet mellom skolen og praksisplassen bidra til å ivareta språkutviklingen for deltakeren
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne studien har tittelen «Jeg kan jo ikke snakke med tallerkener!», og er en masteroppgave i Kultur og språkfagenes didaktikk ved Høgskolen i Innlandet. Undersøkelsen er utført utfra problemstillingen: Hvordan ... -
"Jeg kan lese!" En kvalitativ studie av fire læreres oppfatning om betydningen av lesemotivasjon og tilpasset opplæring i den første- og andre leseopplæringen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er skrevet i grunnskolelærerutdanningen 1-7 ved Høgskolen i Innlandet 2023. En sentral del av dette studiet er å lære om den første- og andre leseopplæringen. Min egen arbeidspraksis har gjort meg ... -
"Jeg mislikte at jeg liksom ikke fant fasiten...": En undersøkelse av ungdoms forståelse av to samtidsnoveller og hvordan litteraturdidaktiske arbeidsmåter kan påvirke deres forståelse
(Master thesis, 2010)Norsk: Målet med denne masteroppgaven har vært å studere utvalgte elevers lesninger av novellene Kino (2005) og Det var bare herr og fru Kvist (2009) og å vurdere hvordan litteraturdidaktiske arbeidsmåter kan påvirke ... -
«Jeg og du og vi to!» En kvalitativ studie av lærernes tilstedeværelse og elevenes opplevde læringsutbytte ved innledning og avslutning av Sikkerhetskurs på øvingsbane, førerkortklasse B
(Oppdragsrapport;17/2023, Research report, 2023)Tema for studien er hvilken betydning trafikklæreres tilstedeværelse kan ha for elevaktiviteten og elevenes opplevde læringsutbytte i de innledende og avsluttende delene av sikkerhetskurs på øvingsbane førerkortklasse B. ... -
Jeg prøver å gripe nuet. Hvordan tre lærere i voksenopplæringen takler ulike dilemmaer i hverdagen faglig og relasjonelt.
(Master thesis, 2017)Norsk: Dette er en masteroppgave tilpasset opplæring ved Høgskolen Innlandet 2017. Bakgrunnen for studien er læreren som lærer og læreren som en hjelper for deltakere i voksenopplæringen for flerspråklige. Jeg har praksis ... -
«’Jeg respekterer intet Grammatik-Norsk, jeg bruger Bryst-Norsk’ – Bjørnson i språkhistorisk perspektiv»
(Lecture, 2010)Foredraget handlet om Bjørnsons egen språklige praksis både i skjønnlitteratur og sakprosa fra debuten på 1850-tallet og fram til han døde i 1910, og om hans språkpolitiske engasjement fra leflingen med landsmålet tidlig ... -
«Jeg ser deg, hvem ser meg?»
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Denne studien omhandler hvordan det var å være behandler innen psykisk helsearbeid for overlevende, berørte og pårørende etter terrorangrepet på Utøya 22. juli 2011. Hensikten: Øke kunnskap om ivaretakelse ... -
Jeg ser deg, ser du meg?
(Bachelor thesis, 2017)Norsk: I denne oppgaven har jeg sett på trekk ved den norske nikabdebatten og sett den opp mot grunnskolen, med særlig vekt på ungdomstrinnet. Islam legger stor vekt på riktig kledning, men graden av tildekking varierer. ...