• Barn i sorg. 

      Wennerstrand, Oda (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Min problemstilling: Hvilke kunnskaper bør barnehagelæreren ha om barns sorg og sorgreaksjoner ved dødsfall i nære relasjoner? Hensikten med denne oppgaven er å vurdere hvilke kunnskaper barnehagelæreren og øvrige ...
    • Barn og diabetes type 1 

      Ramstad, Marte Elise; Sagbakken, Sina Bekkelund (Bachelor thesis, 2017)
      Bakgrunn: Vi har valgt denne problemstillingen fordi diabetes type 1 er svært utbredt hos barn i Norge. Videre har vi lite erfaringer med barn og ønsket å lære mer om denne pasientgruppen. Vi ønsket videre å se på hvordan ...
    • Barn og fysisk aktivitet i barnehagen: Hvordan kan aktivitetsnivået dokumenteres? 

      Stokke, Anne; Weydahl, Andi; Calogiuri, Giovanna (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Norsk sammendrag: Vi målte det fysiske aktivitetsnivået til 42 barn i løpet av en vanlig dag i barnehagen ved hjelp av ulike instrumenter. Denne studien vil gi kunnskap om barns fysiske aktivitet i barnehagen, og om barnas ...
    • Barn og natur : en spørreundersøkelse om kunnskap og holdning til naturen blant norske femteklassinger 

      Lillebo, Hans Martin; Gundersen, Hege; Nilsen, Erlend Birkeland (Oppdragsrapport, Research report, 2008)
      Norsk: Det er en tendens til at nærhet til naturen gir positive utslag for barna fra landet i forhold til naturopplevelse (litt høyere score enn barna fra byen). Den samme tendensen er ikke gjeldende i forhold til bruken ...
    • Barn som ikke leker med andre barn. 

      Madsen, Tonje (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Tema for denne oppgaven er barnehagebarns alenelek. Målsetningen for undersøkelsen er å finne ut hva slags tanker og erfaringer barnehageansatte har, rundt barn som leker alene i barnegruppa. Hvilke årsaker tror ...
    • Barn som pårørende 

      Drågen, Gry Cecilie Løkkesveen; Tveitane, Unn Torill (Student paper, others, 2014)
      Bakgrunn: I Norge finnes det tall på at 34.000 barn lever som pårørende med en forelder med kreft. Det viser seg at kreftsykepleier møter barn som pårørende i stadig økende grad, og det er viktig med kunnskap om denne ...
    • Barn som pårørende 

      Hagen, Heidi Solli; Halvorsen, Lena Solberg (Bachelor thesis, 2014)
      Tittel: «Barn som pårørende» Hensikt: Å få økt kunnskaper om hvordan sykepleier kan møte barn som pårørende på en psykiatrisk avdeling, og hvordan ivareta de gjennom samtale og kommunikasjon. Ved å belyse dette ønsker vi ...
    • «Barn som pårørende er også vårt ansvar» 

      Øieroset, Oda Hansen; Ruset, Vilde Øvstedal (Bachelor thesis, 2016)
      Tittel: «Barn som pårørende er også vårt ansvar.» Problemstilling: «Hvordan kan sykepleier gi trygghet til barn på sykehus der forelder er akutt alvorlig syk?» Formål: I 2010 fikk barn som pårørende rettigheter i form ...
    • Barn som pårørende: En undersøkelse i Sykehuset Innlandet 

      Winterberg, Gorm; Korum, Jørgen; Vold, Hilde; Wilberg, Tina (Forskningsrapport;163, Research report, 2014)
      Denne undersøkelsen tar for seg hvordan det lovpålagte arbeidet med barn som pårørende av alvorlig somatisk syke pasienter blir ivaretatt i Sykehuset Innlandet HF (SI). Seks somatiske sykehus. Forholdene som er undersøkt ...
    • Barn som viser utagerende atferd i barnehagen- Barnehagelærernes profesjonelle kunnskap og ledelse 

      Bakkehaug, Trude (Master thesis, 2015)
      Norsk: Denne masteroppgaven omhandler barnehagelæreres ledelse av arbeidet knyttet til barn som viser utagerende atferd i barnehagen. Oppgaven min bygger på en empirisk undersøkelse i tre barnehager. Mitt utgangspunkt for ...
    • Barn utsatt for seksuelle overgrep 

      Hauger, Monica (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Denne oppgaven redegjør for hva skolen kan gjøre for barn som er blitt utsatt for seksuelle overgrep. Rettigheter og lover legger føringer på at skolen har et stort ansvar ovenfor barnet. For å besvare problemstillingen ...
    • Barn, traumer og musikk 

      Pehrson, Sunniva Høiberg (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven utforskes viktigheten av musikk som et egenterapeutisk virkemiddel, og de positive virkningene musikk kan ha i en undervisningssituasjon. Arbeidet med oppgaven har bestått av å intervjue ...
    • Barndomspedagogikk? – På leit etter pedagogikkens selvforståelse 

      Myklestad, Synnøve; Vik, Stine (Book, 2022)
      Denne boka henvender seg til deg som er opptatt av barn og barndommens vilkår – i vid forstand. I dragsuget etter de siste 15–20 årenes politiske handlingsiver, med forebyggende og tidlige innsatser, kan det hevdes at ...
    • Barneansvarliges rolle, knyttet til barn som er pårørende til foreldre med psykiske lidelser – en fenomenografisk studie 

      Svalheim, Ann-Kjærsti; Steffenak, Anne Kjersti Myhrene (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Children as caregivers of parents with mental disorders are a vulnerable group. They have been invisible to service providers until recent years. These children have an increased risk of developing behavioral problems and ...
    • Barnebeskyttelseskonvensjonen, Haagkonvensjonen 1996 (Del I) 

      Kvisberg, Torunn Elise (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Artikkelen handler om barnebeskyttelseskonvensjonen – Haagkonvensjonen 1996 – og dens betydning i norsk rett. Konvensjonen har regler om jurisdiksjon, lovvalg, anerkjennelse og fullbyrding av avgjørelser om beskyttelse av ...
    • Barnebeskyttelseskonvensjonen, Haagkonvensjonen 1996 (Del II) 

      Kvisberg, Torunn Elise (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Artikkelen er en fortsettelse av Kvisbergs artikkel i nr. 1 for 2019 med samme overskrift. Den omhandler barnebeskyttelseskonvensjonen – Haagkonvensjonen 1996 – og dens betydning i norsk rett. Konvensjonen har regler om ...
    • Barnehageansattes kunnskap om vold og overgrep 

      Mari Heimlund (Master thesis, 2024)
      Masteroppgaven handler om hvilken kunnskap om vold og andre overgrep har barne-og ungdomsarbeidere og barnehagelærere, og hvilke utfordringer kan de møte i arbeidet med å avdekke vold og overgrep. Det er brukt en kvalitativ ...
    • Barnehagelærere med masterutdanning - potensial for å styrke profesjonen og ivareta barnehagens samfunnsmandat? 

      Pettersvold, Mari; Østrem, Solveig (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Stadig flere barnehagelærere i Norge har masterutdanning, til tross for at det ikke stilles krav om slik kompetanse og det heller ikke er gitt at kompetansen verdsettes. Det finnes liten, eller ingen, systematisk kunnskap ...
    • Barnehagelærere og stamming: Erfaringer og oppfatninger. 

      Vernang, Daniel (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven tar jeg opp temaet stamming i barnehagen. Erfaringene og oppfatningene til barnehagelærere er det som blir lagt fokus på, i lys av stamming hos barnehagebarn. Problemstillingen er hvordan ...
    • Barnehagelæreren sin tilnærming til barn som oppfattes som utfordrende. 

      Hansen, Eli Sofie (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: ”Hvilken tilnærming bruker barnehagelæreren når barnet oppfattes som utfordrende, og hvorfor velges denne tilnærmingen?”. Formålet med denne besvarelsen er å få en innsikt i hvilken tilnærming barnehagelæreren ...