Blar i Brage INN på emneord "didaktikk"
Viser treff 1-20 av 22
-
Didaktisk funksjonsperspektiv i nettbaserte læringsmiljøer
(Notat;6/2003, Working paper, 2003)Rapporten tar utgangspunkt i et behov som oppleves i høyere utdanning når vi i stigende grad skal utvikle bruken av IKT og nettbaserte medier. Da etterlyses ofte didaktisk fundament og forankring. Utfordringene er store ... -
Digitalt forbedringspotensial hos lærere i ungdomsskolen.
(Bachelor thesis, 2017)Norsk: Denne kvalitative oppgaven bygger på problemstillingen «Hva slags forbedringspotensial ligger det i læreres bruk av digitale verktøy i skolen?». To lærere på ungdomstrinnet fra forskjellige skolekretser har blitt ... -
«Friluftsliv» and teaching methods : classroom management and relational thinking
(Notat, Working paper, 2005)English: Quite often «friluftsliv» is suggested as one out of many other possible ecological activities and working methods in the field of outdoor education. In this very short abstract from an article written as part ... -
Hjem – skole-samarbeid, – en kilde til bedre tilpasset RLE-undervisning?
(Bachelor thesis, 2015)Norsk: Dagens RLE-lærer har i sitt klasserom flere forskjellige religioner og livssyn representert, og læreren har nå mulighet til å tilpasse sin undervisning til dette mangfoldet. Dette mangfoldet av religioner og livssyn ... -
Hvilket bilde gir norsk barne- og ungdomslitteratur av innvandrere som språkbrukere?
(Peer reviewed; Journal article, 1997)"Barne- og ungdomslitteraturen spiller en særskilt rolle og har mange ulike funksjoner i grunnskolens undervisning" slår Lise Iversen Kulbrandstad fast, før hun ser på hvilke didaktiske problemstillinger som oppstår når ... -
I skvis mellom dannelsesidealer - om romanen Blind og didaktiske utfordringer i skolen
(Master thesis, 2013)Hovedmålet med masteroppgava har vært å gå inn i hvordan både ulike lesninger av Lars Ove Seljestads roman Blind (2005) og didaktiske utfordringer i skolen kan betraktes som deler av en strid mellom dannelsesidealer. ... -
Kallet til å ville: En lesning av Hanne Ørstaviks kallet – romanen (2006)
(Master thesis, 2009)Norsk: I denne masteroppgaven har jeg tatt utgangspunkt i flere teorier for å belyse forskjellige sider av romanen kallet – romanen (2006) av Hanne Ørstavik. Jeg har blant annet brukt teori om metafiksjon utarbeidet ... -
Kroppsøvingsglede: feltstudie i kroppsøving, motivasjon og didaktikk
(Master thesis, 2013)Ikke alle opplever kroppsøvingsfaget som positivt, og hensikten med prosjektet «Kroppsøvingsglede» har vært å utforme og gjennomføre en alternativ undervisningsmodell som i større grad enn tidligere har fokus på trivsel ... -
Kultur- og språkfagenes didaktikk. Sammendrag av konferanseinnlegg og program
(Høgskolen i Hedmark - Notat;08/2004, Working paper, 2004)Konferansen Kultur- og språkfagenes didaktikk arrangeres ved Høgskolen i Hedmark 22. og 23. november 2004. Arrangører er Høgskolen i Hedmarks innsatsområde Arena for kultur- og språkfag. Dette er sammendrag av innleggene ... -
Lutvann-undersøkelsen En case-studie om uteskolens didaktikk
(Høgskolen i Hedmark - Notat;05/2002, Working paper, 2002)Lutvann-undersøkelsen tar sikte på å belyse den didaktiske tenkning og praksis som har utviklet seg i uteskole på Lutvann skole siden denne arbeidsformen ble innført i 1995 som et viktig element i skolens undervisning. ... -
Lutvann-undersøkelsen En case-studie om uteskolens didaktikk. Delrapport 2
(9;2003, Research report, 2003)Lutvann-undersøkelsen tar sikte på å belyse den didaktiske tenkning og praksis som har utviklet seg i uteskole på Lutvann skole siden denne arbeidsformen ble innført i 1995 som et fast innslag i skolens undervisning. En ... -
Lutvann-undersøkelsen. En case-studie om uteskolens didaktikk
(10;2002, Research report, 2002)Lutvann-undersøkelsen tar sikte på å belyse den didaktiske tenkning og praksis som har utviklet seg i uteskole på Lutvann skole siden denne arbeidsformen ble innført i 1995 som et viktig element i skolens undervisning. ... -
Lærerperspektiver på CLIL: Didaktiske valg og rammebetingelser. Evaluering av CLIL i videregående skole 2009–2010: Del 1
(Oppdragsrapport;02/2010, Research report, 2010)Norsk: Denne utredningens formål er å analysere individuelle og organisatorisk faktorer som er kritiske for initiering, implementering og utvikling av denne type bilingvale tilbud i norsk videregående skole. Hvilke faktorer ... -
Mål og mening? : didaktiske perspektiv på nynorsk med fokus på elevholdninger
(Master thesis, 2010)Norsk: Holdninger både i og utenfor skolen har betydning for undervisningssituasjonen, og ifølge professor Tove Bull (1991) bør holdninger danne utgangspunktet for pedagogisk arbeid. Dette er også mitt utgangspunkt da jeg ... -
Music didactics as a multifaceted field of cultural didactic studies
(NMH-publikasjoner;2009:8, Chapter, 2009)The purpose of this article is to explore how perspectives from cultural studies and post-structural theory can inform music education research, more particularly didactic aspects of teaching and learning music, and ... -
Musikk/teknologi/didaktikk: Om digitalisert musikkundervisning, dens diskursivitet og (selv)ironi
(Acta humaniora;152, Doctoral thesis, 2002) -
Nytilsatt ved Høgskolen i Hedmark : hva gjør vi nå?
(Informasjonsrapport, Working paper, 2009)Norsk: På bakgrunn av en felles oppfattelse av at Høgskolen i Hedmark mangler et godt system til å sikre opplæring, veiledning og oppfølging av nytilsatte – med spesielt fokus på det pedagogiske området – har vi undersøkt ... -
"Nærmiljøet som klasserom" : en undersøkelse om uteskolens didaktikk i et danningsteoretisk og erfaringspedagogisk perspektiv
(Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo;80, Doctoral thesis, 2007) -
Sårbar
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Vi har valgt denne problemstillingen i vår oppgave: ”Hvordan kan sykepleiere anvende sin pedagogiske funksjon ovenfor foreldre for å forebygge infeksjoner hos premature barn?” Avgrensninger: Grunnet ... -
Større språklig mangfold – en utfordring for lærerutdanning og grunnskole : et bidrag til fornying av norskfaget
(Rapport, Research report, 2008)Norsk: Målet med dette prosjektet var å prøve ut et opplegg for innsamling av data om språkholdninger og språkkunnskaper blant ungdomsskoleelever og å gi lærerstudenter erfaring med planlegging, gjennomføring og rapportering ...