Blar i Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH på tittel
Viser treff 5-24 av 121
-
Analysis of English Textbooks for Upper-Secondary School
(Master thesis, 2023)Lærebøker er inkludert i utdanningen vår da innholdet inneholder kunnskap som forskere ser på som nyttig og nødvendig. Lærebøker gir elevene strukturerte tilnærminger til språklæring gjennom aktiviteter og øvelser som kan ... -
Applying Cognitive Linguistics in the EFL Classroom
(Master thesis, 2017)English: This thesis explores cognitive science and linguistics to connect theory and research on cognition to vocabulary teaching in the EFL classroom. In 2016, the Norwegian Ministry of Education and Research proposed ... -
Arbeidsretting av nybegynneropplæring i norsk: en komparativ analyse av ordforrådet i to utgaver av På vei
(Master thesis, 2021)Denne studien er en masteroppgave i andrespråksdidaktikk, levert på studieprogrammet Master i kultur- og språkfagenes didaktikk ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven er en komparativ analyse av ordforrådet i den 3. og 4. ... -
Argumenterende skriving på mellomtrinnet. En studie av et læringsforløp.
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteroppgaven handler om opplæring i argumenterende skriving på grunnskolens mellomtrinn. Første del av problemstillingen søker svar på hvordan et helhetlig undervisningsopplegg i argumenterende skriving ... -
”Å lese fakta, fortellinger og tall” : en studie av litterasitetshendinger og litterasitetspraksiser i naturfag, norsk og matematikk på åttende trinn
(Master thesis, 2008)Norsk: I denne masteravhandlingen har jeg benyttet meg av sentrale begreper hentet fra sosiokulturelle leseteorier og forsøkt å belyse den overordnede problemstillingen: ”Hvilke litterasitetshendinger er fremtredende i ... -
Barnelitteratur som vilkår for tenkning: En studie av muligheter for underliggjøring i barnelitteraturen
(Master thesis, 2023)Dette er en masteravhandling skrevet innenfor studieprogrammet Master i kultur- og språkfagenes didaktikk, med fordypning i norsk. Avhandlingen har en litteraturteoretisk forankring, og dreier seg om barnelitteratur. Viktor ... -
Bildebokens potensial for utvikling av sosial handlingskompetanse
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan bildeboken egner seg for utvikling av sosial handlingskompetanse på ungdomstrinnet. Gjennom nærlesing og analyse av bildeboken Odd er et egg (2010) av Lisa Aisato, har jeg sett på ... -
Confident Speakers: What Does It Take for Students to Become Condifent English Speakers?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som hensikt å undersøke hvordan elever i videregående skole definerer det å være komfortabel med å utrykke seg muntlig på engelsk, samt hva elevene trenger fra lærerne sine for å oppnå dette. ... -
Den komplekse Paul Simon : en intermedial studie av "Still crazy after all these years" og "American Tune"
(Master thesis, 2009)Norsk: Oppgaven En intermedial studie av "Still crazy after all these years" og "American Tune" er en analyse av to av Paul Simons mest kjente melodier. Sentralt i oppgaven er å undersøke storstrukturene i sangene, det ... -
"Det er som ei livslinje" - om musikalsk aktørskap på musikklinja
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgåva undersøker omgrepet musikalsk aktørskap sin plass i programfagundervisinga på musikklinja i programområdet Musikk, dans og drama i vidaregåande utdanning. Kvalitativ empiri er produsert i intervju av ... -
Det økologiske musikkfaget: En kartleggingen av musikkens økologiske tilknytning til natur, miljø og bærekraft
(Master thesis, 2023)Med fagfornyelsen ble bærekraftig utvikling innført som et tverrfaglig tema i læreplanen for den norske skolen. I grunnskolens musikkfag er det derimot ikke eksplisitt nevnt, og musikklærere er derfor ikke forpliktet til ... -
Digital Learning - Before, During, and After Covid-19. A study on teaching methods based on digital tools in an EFL classroom in a lower secondary school in Norway.
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøkte hvordan Covid-19 pandemien kan ha påvirket lærernes undervisningsmetoder i engelskfaget basert på digitale verktøy. I tillegg undersøkte den hvordan fjernundervisning og digital undervisning kan ... -
Digital sjibbolett? Testing av andrespråksskriving med penn og PC.
(Master thesis, 2016)Norsk: Delferdigheten skriftlig produksjon på Norskprøven for innvandrere, arrangert av Vox, ble digitalisert i 2014. Antall elever som nådde nivå B1 (fra Det felles europeiske rammeverket for språk) i denne delferdigheten ... -
«Egentlig er det jo to helt forskjellige ting» En kvalitativ analyse av ungdommers skriving i to kontekster
(Master thesis, 2014)Norsk: Temaet for denne masteroppgaven er ungdommers skriving i to kontekster: på skolen der ungdommene skriver tekster i norskfaget og på fritida der de skriver blogg. Problemstillingen min er todelt. Det første spørsmålet ... -
En didaktisk studie av lærerrespons av elevtekster produsert av andrespråksskrivere
(Master thesis, 2019)Norsk: I denne didaktiske masteroppgaven har responsanalyse vært hovedstudieobjektet, og problemstillingen lyder som følger: Hva kjennetegner norsklæreres respons på elevtekster produsert av andrespråkselever, og hvordan ... -
En kvalitativ forskningsundersøkelse av musikkforskeres, musikklæreres og en musikkelevs perspektiver på fenomenet EKSISTENSIELLE ERFARINGER I KLASSEROMMET.
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne kvalitative forskningsstudien tar for seg fenomenet: Eksistensielle erfaringer i klasserommet. Vet du hva musikklærer, jeg så både fortiden og fremtiden på en gang! Også så jeg en klokke, og viser`n gikk ... -
En musikklærer uten gehør; «det blir litt som en norsklærer med dysleksi».
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven handler om hvilken selvoppfatning og mestringsforventninger musikklærere i ungdomsskolen har til egne gehørferdigheter, og hvordan dette påvirker undervisningen deres. Gjennom intervjuer med musikklærere ... -
En refleksiv studie av avgangsprøver som diskursiv posisjonering.
(Master thesis, 2017)Norsk: Studier av avgangsprøver etter endt grunnskole har vist at en diskursiv endringsprosess har virket inn på oppgaveformuleringer og elevbesvarelser i norskfaget. Gjennom en studie av læreplanhistorie, eksamensoppgaver ... -
Endrende lyttevaner i den nye digitale mediehverdagen
(Master thesis, 2021)Norsk: I denne studien har jeg undersøkt hvordan musikere- og musikkinteressertes lyttevaner har blitt endret i overgangen fra CD, vinyl og kassett, til strømmetjenester. De fire informantene jeg har intervjuet, har alle ... -
English Classroom Dialogues. A study of teacher-class interaction in one English language classroom in upper secondary school
(Master thesis, 2008)Norsk: Utgangspunktet for denne masteroppgaven har vært å belyse forholdet mellom muntlig interaksjon og andre/fremmedspråklæring innefor det utdanningspolitiske feltet. Oppgaven fokuserer spesielt på lærer-klasse interaksjon ...