Blar i Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH på tittel
Viser treff 42-61 av 127
-
How English language literature is taught in the Norwegian upper secondary school
(Master thesis, 2010)Norsk: Dette prosjektet forsøker å finne ut hvordan engelskspråklig litteratur brukes i norsk videregående skole. Dataene er samlet i form av intervjuer med dem som står midt i dette arbeidet – engelsklærerne, og i form ... -
«Hver dag på skolen så var det sånn – du kommer til å klare det!» Om nyankomne elever og opplæring i grunnleggende norsk - et elevperspektiv
(Master thesis, 2021)Norsk: Formålet med denne studien har vært å søke kunnskap om nyankomne elevers opplevelse av opplæringen i grunnleggende norsk. I en norsk kontekst er det behov for økt kunnskap om nyankomne elever generelt og elevperspektivet ... -
Hvordan forstås fagfornyelsens dybdelæringsbegrep i tre nye lærebøker i norsk?
(Master thesis, 2021)Hovedmålet med denne avhandlingen er å undersøke hvordan dybdelæring, slik det er definert i fagfornyelsen, forstås i tre lærebøker i norsk. Mitt utgangspunkt er opplevelsen av mange og uklare oppfatninger av hva dybdelæring ... -
Hvordan tre lærlinger med norsk som andrespråk investerer i lærebedriftenes praksisfelleskaper
(Master thesis, 2022)Sammendrag I dette prosjektet undersøker jeg problemstillingen: Hvordan tre lærlinger med norsk som andrespråk investerer i lærebedriftenes praksisfelleskaper. Problemstillingen er utarbeidet på grunnlag av observasjoner ... -
I kva grad har UiU gjort lærarane meir bevisste på skriving? Intervju av ressurslærarar med vekt på utvikling og suksessfaktorar.
(Master thesis, 2018)Norsk:Føremålet med denne oppgåva er å finne ut om satsinga Ungdomstrinn i utvikling (UiU) har gjort lærarane på tre skular meir bevisste på skriving. For å finne ut av dette har eg intervjua tre ressurslærarar som har ... -
I skvis mellom dannelsesidealer - om romanen Blind og didaktiske utfordringer i skolen
(Master thesis, 2013)Hovedmålet med masteroppgava har vært å gå inn i hvordan både ulike lesninger av Lars Ove Seljestads roman Blind (2005) og didaktiske utfordringer i skolen kan betraktes som deler av en strid mellom dannelsesidealer. ... -
" I'm sorry, but your English is too African: A study on language, mobility and space.
(Master thesis, 2023)I lys av globalisering, er det en pågående diskusjon og skifter angående språk, mobilitet og rom som medfører et behov for å revurdere den etablerte meningen om språk. Dette manifesterer seg særlig ved fokuset på engelsk ... -
Identitet og norskfaget. En kritisk diskursanalyse av ordet identitet i tre læreplaner i norsk.
(Master thesis, 2017)Norsk: Formålet med denne masteroppgaven er å framstille noe av historisiteten til ordet identitet i sammenheng med norskfaget. Med utgangspunkt i Norman Fairclough (2003) sin tilnærming til kritisk diskursanalyse, utfører ... -
Identity, Culture and Literature: Hanif Kureishi’s The Buddha of Suburbia in Norwegian upper secondary classrooms
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen undersøker hvordan lesing av flerkulturelle litterære tekster, i motsetning til andre typer tekster, kan fremme interkulturell kompetanse i norsk videregående engelskfaglige klasserom. Nærmere bestemt ... -
Identity, Disability and Myth in Heroes of Olympus
(Master thesis, 2022)The paper explores genre, worldbuilding, myth, identity and disability in the Heroes of Olympus series. They are explored by analyzing three books from the series: The Lost Hero, The Son of Neptune and The House of Hades. ... -
Incorporating The Hate U Give in the English language classroom to promote critical thinking and ethical awareness regarding racism and social justice
(Master thesis, 2022)Det overordnede målet med denne oppgaven er å diskutere fordelene ved å lese og jobbe med ungdomsromanen The Hate U Give (2018) av Angie Thomas i engelskfaget på videregående skole. Oppgaven undersøker om med denne romanen ... -
iPad i musikkundervising: Kreativitet og meining i praksis.
(Master thesis, 2016)Norsk: iPad er i dag nytta i musikkundervising av mange pedagogar, på ulike måtar og alderstrinn. Denne masteravhandlinga har som mål å finne ut noko om dei ulike applikasjonane og metodane som er nytta i musikkundervising, ... -
Ironi og posisjoner i Kjell Askildsens «Thomas F’s siste nedtegnelser til almenheten».
(Master thesis, 2016)Norsk: Avhandlingen gir en fortolkning av Kjell Askildsens «Thomas F’s siste nedtegnelser til almenheten». Det legges opp til en pragmatisk holdning der terminologi fra ulike teoretiske retninger kan tjene til å belyse ... -
It is easier to mend when you know what you are mending. A study of variables that influence students´ oral participation in an EFL classroom and how to mend low oral participation.
(Master thesis, 2017)English: This study investigates variables that increase and decrease students´ oral participation. It also investigates how to mend low participation. The research questions were 1) what increase and decrease oral ... -
"Jeg mislikte at jeg liksom ikke fant fasiten...": En undersøkelse av ungdoms forståelse av to samtidsnoveller og hvordan litteraturdidaktiske arbeidsmåter kan påvirke deres forståelse
(Master thesis, 2010)Norsk: Målet med denne masteroppgaven har vært å studere utvalgte elevers lesninger av novellene Kino (2005) og Det var bare herr og fru Kvist (2009) og å vurdere hvordan litteraturdidaktiske arbeidsmåter kan påvirke ... -
”Jo mer du forteller om deg selv, jo mer kamuflert blir du” Selvframstilling i Tomas Espedals Imot naturen (notatbøkene)
(Master thesis, 2014)Norsk: Forfatteren Tomas Espedal debuterte for over 25 år siden, men hadde ikke sitt kommersielle gjennombrudd før i 2006. Han har til nå gitt ut tolv bøker, og er i dag både prisbelønt og oversatt til flere språk, selv ... -
Kallet til å ville: En lesning av Hanne Ørstaviks kallet – romanen (2006)
(Master thesis, 2009)Norsk: I denne masteroppgaven har jeg tatt utgangspunkt i flere teorier for å belyse forskjellige sider av romanen kallet – romanen (2006) av Hanne Ørstavik. Jeg har blant annet brukt teori om metafiksjon utarbeidet ... -
Kamillas venn og Kamilla og tyven (del 2). En komparativ analyse.
(Master thesis, 2017)Norsk: Litteraturviter Jakob Lothe hevder at narrativ teori kan hjelpe oss til å forstå hva som knytter litteratur og film sammen, og hva som skiller disse to formene for narrativ presentasjon fra hverandre. Forholdet ... -
Kommunikasjon i band – en undersøkelse av en uformell bandpraksis.
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne oppgaven omhandler kommunikasjon i et band som en uformell lærings- og musiseringspraksis. Den undersøker hvilke former for kommunikasjon som oppstår i et band, i en samspillsituasjon. Bandet i undersøkelsen ... -
Kommunikativ funksjonalitet kontra formell korrekthet
(Master thesis, 2008)Norsk: Forståelighet og kommunikativ funksjonalitet er to sentrale kriterier innenfor vurderingen av ”Norskprøve 3”, som er prøven som skal måle hvorvidt kandidater har nådd det som i Felles europeisk rammeverk (2001) ...