Browsing Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH by Title
Now showing items 48-67 of 121
-
Identitet og norskfaget. En kritisk diskursanalyse av ordet identitet i tre læreplaner i norsk.
(Master thesis, 2017)Norsk: Formålet med denne masteroppgaven er å framstille noe av historisiteten til ordet identitet i sammenheng med norskfaget. Med utgangspunkt i Norman Fairclough (2003) sin tilnærming til kritisk diskursanalyse, utfører ... -
Identity, Culture and Literature: Hanif Kureishi’s The Buddha of Suburbia in Norwegian upper secondary classrooms
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen undersøker hvordan lesing av flerkulturelle litterære tekster, i motsetning til andre typer tekster, kan fremme interkulturell kompetanse i norsk videregående engelskfaglige klasserom. Nærmere bestemt ... -
Identity, Disability and Myth in Heroes of Olympus
(Master thesis, 2022)The paper explores genre, worldbuilding, myth, identity and disability in the Heroes of Olympus series. They are explored by analyzing three books from the series: The Lost Hero, The Son of Neptune and The House of Hades. ... -
Incorporating The Hate U Give in the English language classroom to promote critical thinking and ethical awareness regarding racism and social justice
(Master thesis, 2022)Det overordnede målet med denne oppgaven er å diskutere fordelene ved å lese og jobbe med ungdomsromanen The Hate U Give (2018) av Angie Thomas i engelskfaget på videregående skole. Oppgaven undersøker om med denne romanen ... -
iPad i musikkundervising: Kreativitet og meining i praksis.
(Master thesis, 2016)Norsk: iPad er i dag nytta i musikkundervising av mange pedagogar, på ulike måtar og alderstrinn. Denne masteravhandlinga har som mål å finne ut noko om dei ulike applikasjonane og metodane som er nytta i musikkundervising, ... -
Ironi og posisjoner i Kjell Askildsens «Thomas F’s siste nedtegnelser til almenheten».
(Master thesis, 2016)Norsk: Avhandlingen gir en fortolkning av Kjell Askildsens «Thomas F’s siste nedtegnelser til almenheten». Det legges opp til en pragmatisk holdning der terminologi fra ulike teoretiske retninger kan tjene til å belyse ... -
It is easier to mend when you know what you are mending. A study of variables that influence students´ oral participation in an EFL classroom and how to mend low oral participation.
(Master thesis, 2017)English: This study investigates variables that increase and decrease students´ oral participation. It also investigates how to mend low participation. The research questions were 1) what increase and decrease oral ... -
"Jeg mislikte at jeg liksom ikke fant fasiten...": En undersøkelse av ungdoms forståelse av to samtidsnoveller og hvordan litteraturdidaktiske arbeidsmåter kan påvirke deres forståelse
(Master thesis, 2010)Norsk: Målet med denne masteroppgaven har vært å studere utvalgte elevers lesninger av novellene Kino (2005) og Det var bare herr og fru Kvist (2009) og å vurdere hvordan litteraturdidaktiske arbeidsmåter kan påvirke ... -
”Jo mer du forteller om deg selv, jo mer kamuflert blir du” Selvframstilling i Tomas Espedals Imot naturen (notatbøkene)
(Master thesis, 2014)Norsk: Forfatteren Tomas Espedal debuterte for over 25 år siden, men hadde ikke sitt kommersielle gjennombrudd før i 2006. Han har til nå gitt ut tolv bøker, og er i dag både prisbelønt og oversatt til flere språk, selv ... -
Kallet til å ville: En lesning av Hanne Ørstaviks kallet – romanen (2006)
(Master thesis, 2009)Norsk: I denne masteroppgaven har jeg tatt utgangspunkt i flere teorier for å belyse forskjellige sider av romanen kallet – romanen (2006) av Hanne Ørstavik. Jeg har blant annet brukt teori om metafiksjon utarbeidet ... -
Kamillas venn og Kamilla og tyven (del 2). En komparativ analyse.
(Master thesis, 2017)Norsk: Litteraturviter Jakob Lothe hevder at narrativ teori kan hjelpe oss til å forstå hva som knytter litteratur og film sammen, og hva som skiller disse to formene for narrativ presentasjon fra hverandre. Forholdet ... -
Kommunikasjon i band – en undersøkelse av en uformell bandpraksis.
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne oppgaven omhandler kommunikasjon i et band som en uformell lærings- og musiseringspraksis. Den undersøker hvilke former for kommunikasjon som oppstår i et band, i en samspillsituasjon. Bandet i undersøkelsen ... -
Kommunikativ funksjonalitet kontra formell korrekthet
(Master thesis, 2008)Norsk: Forståelighet og kommunikativ funksjonalitet er to sentrale kriterier innenfor vurderingen av ”Norskprøve 3”, som er prøven som skal måle hvorvidt kandidater har nådd det som i Felles europeisk rammeverk (2001) ... -
«Kære, lad os ikke komme ind på følelser og sligt noget» - En studie av skjønnlitteraturens rolle i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring
(Master thesis, 2019)Norsk: Temaet for denne masteroppgaven er skjønnlitteraturens rolle i norskfaget i den nye læreplanen Fagfornyelsen. Oppgaven undersøker hvordan skjønnlitteraturens rolle kan legitimeres ved hjelp av det nye tverrfaglige ... -
Laryngeal physiology and terminology in CCM singing. A thesis investigating research on the underlying laryngeal physiology of CCM singing techniques, and experiences of teaching CCM genres to adolescents.
(Master thesis, 2018)English: As a singing teacher, one may find that thorough and consistent descriptions of the laryngeal physiology underlying various CCM singing techniques are hard to come by. Books, blogs and magazines concerned with ... -
Lesing av skjønnlitteratur i norskfaget på yrkesfag.
(Master thesis, 2016)Norsk: Hva kan en lærer gjøre for å fremme motivasjon for å lese skjønnlitteratur? Utfordringen til læreren kommer først og fremst til uttrykk gjennom møtene med umotiverte elever og konkrete verktøy for å endre dette. I ... -
Literature and ethics. Spiegelman’s Maus in the upper secondary English classroom.
(Master thesis, 2020)English: The core curriculum emphasizes the importance of critical thinking and ethical awareness. The overall aim of this thesis is to discuss how one can use literature to explore issues of ethics in the English language ... -
Livsmestring og egenomsorg i musikkundervisningen på kulturskolen
(Master thesis, 2021)Norsk: Denne masteroppgaven undersøker Rammeplan for kulturskolen (Norsk Kulturskoleråd, 2016). Bakgrunnen for prosjektet var at jeg ønsket å finne ut om kulturskolen legger til rette for at elevene skal kunne utvikle ... -
Lærarrefleksjonar og ordinnlæring. Korleis kan intensive språkkurs vere med på å auke det akademiske ordforrådet hjå elevar i 1.klasse?
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgåva har eg sett på lærarrefleksjonar om ordinnlæring hjå elevar i 1. klasse som deltek på eit intensivt språkkurs for å auke det akademiske ordforrådet. Bakgrunnen for dette er at ein kommune på austlandet ... -
Lærebøker og litteraturundervisning : en litteraturdidaktisk undersøkelse av tekstutvalg, presentasjonsmåte og arbeidsoppgaver i tre norskverk for ungdomstrinnet
(Master thesis, 2011)Norsk sammendrag Denne oppgaven tar for seg hva slags litteraturundervisning det legges opp til i tre norskverk for ungdomstrinnet. Norskverkene er Norsk 7-9 (1991-1993), Fra saga til CD (2004 og 2008) og Kontekst (2006). ...