Blar i Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH på emneord "MIKS"
Viser treff 1-20 av 86
-
2. verdenskrig i norsk barne- og ungdomslitteratur. En studie av tre barne- og ungdomsromaner på 2000- tallet.
(Master thesis, 2016)Norsk: Temaet i denne oppgaven er norske historiske romaner om 2. verdenskrig for barn og unge fra 2000-tallet. Studien går ut på å undersøke hva som karakteriserer et utvalg nyere norske historiske barne- og ungdomsromaner ... -
A postfeminist analysis of Katniss Everdeen as an action heroine in The Hunger Games trilogy
(Master thesis, 2015)English: In this master thesis, I have discussed and analyzed the female protagonist in The Hunger Games, Katniss Everdeen, in relation to postfeminist theory and perspectives concerning the phenomenon of the action heroine ... -
Alle kan spille sammen. En studie av flerbruksarrangement som metode i grunnskolen.
(Master thesis, 2021)Norsk: Denne masteroppgaven utforsker flerbruksarrangement som metode i praktisk musikkundervisning og i hvilken grad flerbruksarrangement kan bidra til å bedre musikkundervisningen i grunnskolen. Den setter også søkelys ... -
Applying Cognitive Linguistics in the EFL Classroom
(Master thesis, 2017)English: This thesis explores cognitive science and linguistics to connect theory and research on cognition to vocabulary teaching in the EFL classroom. In 2016, the Norwegian Ministry of Education and Research proposed ... -
Arbeidsretting av nybegynneropplæring i norsk: en komparativ analyse av ordforrådet i to utgaver av På vei
(Master thesis, 2021)Denne studien er en masteroppgave i andrespråksdidaktikk, levert på studieprogrammet Master i kultur- og språkfagenes didaktikk ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven er en komparativ analyse av ordforrådet i den 3. og 4. ... -
Argumenterende skriving på mellomtrinnet. En studie av et læringsforløp.
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteroppgaven handler om opplæring i argumenterende skriving på grunnskolens mellomtrinn. Første del av problemstillingen søker svar på hvordan et helhetlig undervisningsopplegg i argumenterende skriving ... -
”Å lese fakta, fortellinger og tall” : en studie av litterasitetshendinger og litterasitetspraksiser i naturfag, norsk og matematikk på åttende trinn
(Master thesis, 2008)Norsk: I denne masteravhandlingen har jeg benyttet meg av sentrale begreper hentet fra sosiokulturelle leseteorier og forsøkt å belyse den overordnede problemstillingen: ”Hvilke litterasitetshendinger er fremtredende i ... -
Den komplekse Paul Simon : en intermedial studie av "Still crazy after all these years" og "American Tune"
(Master thesis, 2009)Norsk: Oppgaven En intermedial studie av "Still crazy after all these years" og "American Tune" er en analyse av to av Paul Simons mest kjente melodier. Sentralt i oppgaven er å undersøke storstrukturene i sangene, det ... -
Digital sjibbolett? Testing av andrespråksskriving med penn og PC.
(Master thesis, 2016)Norsk: Delferdigheten skriftlig produksjon på Norskprøven for innvandrere, arrangert av Vox, ble digitalisert i 2014. Antall elever som nådde nivå B1 (fra Det felles europeiske rammeverket for språk) i denne delferdigheten ... -
«Egentlig er det jo to helt forskjellige ting» En kvalitativ analyse av ungdommers skriving i to kontekster
(Master thesis, 2014)Norsk: Temaet for denne masteroppgaven er ungdommers skriving i to kontekster: på skolen der ungdommene skriver tekster i norskfaget og på fritida der de skriver blogg. Problemstillingen min er todelt. Det første spørsmålet ... -
En didaktisk studie av lærerrespons av elevtekster produsert av andrespråksskrivere
(Master thesis, 2019)Norsk: I denne didaktiske masteroppgaven har responsanalyse vært hovedstudieobjektet, og problemstillingen lyder som følger: Hva kjennetegner norsklæreres respons på elevtekster produsert av andrespråkselever, og hvordan ... -
En kvalitativ forskningsundersøkelse av musikkforskeres, musikklæreres og en musikkelevs perspektiver på fenomenet EKSISTENSIELLE ERFARINGER I KLASSEROMMET.
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne kvalitative forskningsstudien tar for seg fenomenet: Eksistensielle erfaringer i klasserommet. Vet du hva musikklærer, jeg så både fortiden og fremtiden på en gang! Også så jeg en klokke, og viser`n gikk ... -
En refleksiv studie av avgangsprøver som diskursiv posisjonering.
(Master thesis, 2017)Norsk: Studier av avgangsprøver etter endt grunnskole har vist at en diskursiv endringsprosess har virket inn på oppgaveformuleringer og elevbesvarelser i norskfaget. Gjennom en studie av læreplanhistorie, eksamensoppgaver ... -
Endrende lyttevaner i den nye digitale mediehverdagen
(Master thesis, 2021)Norsk: I denne studien har jeg undersøkt hvordan musikere- og musikkinteressertes lyttevaner har blitt endret i overgangen fra CD, vinyl og kassett, til strømmetjenester. De fire informantene jeg har intervjuet, har alle ... -
English Classroom Dialogues. A study of teacher-class interaction in one English language classroom in upper secondary school
(Master thesis, 2008)Norsk: Utgangspunktet for denne masteroppgaven har vært å belyse forholdet mellom muntlig interaksjon og andre/fremmedspråklæring innefor det utdanningspolitiske feltet. Oppgaven fokuserer spesielt på lærer-klasse interaksjon ... -
English literature: How do college students prepare for class?
(Master thesis, 2017)English: The aim of this study is to describe and analyze how first year college students studying English literature in Norway prepare for class discussions/work. English literature I class is offered in the Foundation ... -
Farlege elskarar. Analyse av motivet farlege elskarar i litteraturen, med hovudvekt på Ibsens drama Fruen fra havet. Ei intertekstuell tilnærming med relevans for norskundervisning i vidaregåande skule.
(Master thesis, 2013)Norsk samandrag: Avhandlinga Farlege elskarar er ein skjønnlitterær analyse med didaktisk føremål. Den er ein intertekstuell motivanalyse, som samanliknar farlege elskarar frå ulike tekstar frå ulike tider. Verket som står ... -
Fellessang på Musikklinja – sangens funksjoner i et ungdomsmiljø.
(Master thesis, 2016)Norsk: «Fellessang på Musikklinja – sangens funksjoner i et ungdomsmiljø» er en masteroppgave som utforsker korsang, allsang og andre former for fellessang på den videregående opplæringen Musikk, dans og drama. Problemstillingen ... -
Fiolinopplæring og musikalsk litterasitet: komparativ analyse av norske fiolinlærebøker.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne avhandlingen er en komparativ analyse av fire fiolinlærebøker for nybegynnere. Tre av disse er skrevet av norske forfattere, og den fjerde er skrevet av en svensk forfatter og oversatt til norsk. Disse er for ... -
Flisa-seminaret: Et resepsjonsstudium
(Master thesis, 2021)Norsk: Flisa-seminaret var et lyrikkseminar som ble arrangert i Åsnes fra 1992-2003. Hvert seminar omhandlet ett eller to norske forfatterskap, og etter hvert seminar ble det utgitt en bok med akademiske artikler og essays ...