• «Sammen kan vi flytte fjell», om et tidlig skole-hjem samarbeid 

      Morch, Irene (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Temaet for denne oppgaven er hjem-skole samarbeidet og «Hvordan få en god start på skole-hjem samarbeidet?». Skole-hjem samarbeidets aktualitet er i stadig større fokus.. Målet for samarbeidet skal være elevenes ...
    • «Vi er alle spesielle» 

      Opsalhagen, Tonje (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan man kan realisere flest elevers potensiale for læring i den ordinære undervisningen i stedet for å gi spesialundervisning. Dette er også problemstillingen for oppgaven. ...
    • De stille barna 

      Sigvartsen, Jeanette E. (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Tema for denne bachelor oppgaven er innagerende atferd, hvilke kjennetegn vi kan se etter og hvordan vi som lærere kan hjelpe denne «gruppen» barn i hverdagen. Innagerende barn er ofte triste og ensomme på ...
    • Tilpasset opplæring for evnerike elever 

      Øiestad, Ann Kristin (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Denne oppgaven retter hovedfokuset mot de evnerike elevene i skolen. Den tar hovedsakelig for seg hvordan man som lærer kan tilpasse opplæring for disse evnerike elevene, med hovedvekt på differensieringsmetodene ...
    • Barn er motiverte 

      Senstad, Petter (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Motivasjon er et begrep som ofte brukes i skolesammenheng. I følge Manger (2010), kan motivasjon betraktes som en tilstand som forårsaker aktivitet hos individet, styrer aktiviteten i bestemte retninger og ...
    • Lesestrategier 

      Myrvold, Mona (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Denne teoretiske bacheloroppgaven tar for seg lesestrategier og søker svar på hvordan man kan undervise i lesestrategier for elever på mellomtrinnet. Gjennom teori som omhandler fremming av leseforståelse etter ...
    • Positiv fremtid 

      Leistad, Kristoffer Hansen (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Problemstillingen i oppgaven er: "Hvilke faktorer påvirker matematikkresultatene for sjettetrinns elever i Namibia?". Det er to underproblemstillinger for å styre oppgaven i ønsket retning, og de er: "Hvordan ...
    • Omsorgssvikt - hvor alvorlig er alvorlig nok? 

      Evensen, Katrine (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: I denne kvalitative studien ønsker jeg å undersøke hvordan lærere oppfatter og forstår meldeplikten de er pålagt til barnevernet ved bekymring rundt et barns omsorgssituasjon, og hvilke faktorer som kan føre ...
    • Våre evnerike barn 

      Vestby, Gro Anita (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Denne oppgaven har til hensikt å belyse kjennetegn ved de evnerike barna, metoder for identifisering samt strategier for hvordan undervisningen for disse barna kan organiseres slik at de får realisert sitt ...
    • Det ideelle er en lærerstil som fremmer læring 

      Myhre, Line Kirkelund (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Etter å ha vært i praksis i Namibia, i byen Tsumeb, har jeg skrevet denne bacheloroppgaven. Den omhandler temaet klasseledelse og min problemstilling har vært som følger: I hvilken grad har læreren en stil ...
    • God relasjonskvalitet. Lærerens ansvar i håndtering av problematferd i skolen 

      Børresen, Anne Marie (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Det kommer frem av forskningen at det er mye bråk og uro i norske skoler, at skoler som lykkes med å håndtere og forebygge problematferd har lite bråk og uro og lykkes bedre med elevenes utvikling og faglige ...
    • Vises nok kjærlighet? En besvarelse om påvirkningsfaktorer elever kan møte i den sørafrikanske utdanningen 

      Lund, Line (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Oppgavens mål var å kunne svare på hvilke faktorer som kunne påvirke elevens utdanning med tanke på hjemmemiljøet, skolemiljøet og elevforutsetninger som kunne medføre repetisjon av klasser, samt drop-out. Ved ...
    • Vurdering på veien til læring 

      Johansen, Hege (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Vurdering for læring handler om å gi elevene tilbakemelding om egen utvikling på en slik måte at de kan bruke det til videre læring. Det handler om å gi elevene de verktøy de trenger for å kunne vurdere seg ...
    • Ordinær undervisning I KonTekst 

      Pedersen, Eirik Moengen (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Hovedtema for oppgaven er IKT og ordinær undervisning. IKT er et stort felt som benyttes i arbeid, på fritiden og i skolekontekst. Det har også blitt et større trykk på dette området etter LK06 med de grunnleggende ...
    • My name is… - Når barna begynner å lære engelsk 

      Gravseth, Kari (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Temaet i denne bacheloroppgaven er begynneropplæring i engelsk, og hvorvidt det er hensiktsmessig å begynne med denne opplæringen allerede når elevene begynner på første trinn. Fokuset har vært på fordeler og ...
    • Klasseledelse 

      Nygard, Ole Kristoffer Grythe (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: ”Hva er klasseledelse og hvordan bidrar god ledelse til elevers læring?”. Klasseledelse handler om å skape gode betingelser for både faglig og sosial læring i skolen (Nordahl, 2012). Visible learning (Hattie, ...
    • Elevers bruk av vitenskapelige og hverdagslige begreper knyttet til grubletegninger 

      Sugaren, Unn Siri (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Denne oppgaven har satt fokus på elevers bruk av vitenskapelige og hverdagslige begreper knyttet til grubletegninger. I oppgaven blir følgende problemstilling belyst: Hvordan kan grubletegninger påvirke elevers ...
    • Elevers egenvurdering som strategi for faglig og sosial læring 

      Larsen, Benedicte Øverhaug (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Temaet for denne oppgaven er vurdering, og jeg kommer også innpå temaet sosial læring. Problemstillingen lyder som følger: Hvorfor involvere elevene i egenvurdering som en del av vurdering for faglig og sosial ...
    • Sosial kompetanse er et fundament i menneskelig utvikling 

      Strand, Angelika (Bachelor thesis, 2013)
      Denne bachelor oppgaven har rettet fokus på betydning av sosial kompetanse for elevers læring og personlig utvikling i de første skoleårene. Følgende problemstillingen er belyst: Hvilken betydning har sosial kompetanse for ...
    • “Hvorfor trenger vi Munch når vi har multiplikasjon?” 

      Nybakk, Cathrine (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Innenfor pedagogisk sosialiseringsteori har det lenge vært kjent at kultur spiller en avgjørende rolle for barnets identitetsutvikling. Kultur henviser her til et sett av normer og verdier som gjenspeiler ...