Viser treff 21-40 av 99

    • Barn av Jehovas vitner i Skolen 

      Medlie, Kristian Aagaard-Nilsen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven omhandler barn av Jehovas vitner i skolen, hvilke utfordringer de kan møte på og hvordan lærere kan møte disse utfordringene på skolen og i undervisningssammenheng. Lærerens rolle vil, gjennom ...
    • Likeverd som holdning 

      Borgen, Elin Fjeld (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan læreren kan fremme likeverd som holdning hos elevene. Oppgaven vil først ta for seg likeverd som begrep. Her vil jeg se hvordan likeverd ble praktisert og begrunnet i ...
    • Litteratur i norskfaget på ungdomstrinnet: En studie av fire læreres refleksjoner omkring valg av litterære tekster 

      Amundsen, Annika (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Oppgaven tar for seg følgende problemstilling: Hvordan reflekterer et utvalg lærere på ungdomstrinnet omkring valg av litterære tekster til norskundervisningen? Målet med denne studien var å få kunnskaper om hva ...
    • Nærhetsetikk knyttet til digital dannelse 

      Skau, Tom André (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Nærhetsetikk ved Emmanuel Lévinas og digital dannelse er det overordnede temaet for denne oppgaven. For å gjøre oppgaven relevant for en kommende lærer er den tilspisset dagens skole og utfordringene en står ovenfor ...
    • Mikro- og makronivå i kreative fortellinger 

      Øveraas, Aina Eydis Steinsdottir (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i et kvalitativt forskningsarbeid. Problemstillingen min er: «Hvordan bruker elevene mikro- og makronivå gjennom å skrive kreative fortellinger i naturfag, og hvordan viser ...
    • Vurdering for læring, en motiverende læringsprosess 

      Lunde, Lene Marie (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven tar for seg hva vurdering for læring er, og på hvilke måter det kan gi økt motivasjon for læring. Vurdering for læring kom som en nasjonal satsing i 2010, og er en prosessorientert måte å ...
    • Alle elever skal få muligheten til å lære 

      Nysæter, Mia Kristine Furuseth (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Hensikten med denne oppgaven var å undersøke ulike aspekter ved tilpasset opplæring. Jeg var interessert i å finne ut hva som lå i begrepet, finne ut hva teori sier om hva tilpasset opplæring er, hva som må til for ...
    • Selvregulert læring som livslang læring. Et studie om hvordan selvregulert læring formidles i styringsdokumenter og litteratur. 

      Lamborg, Kristine Wold (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Norges forskningsråd (2015) har funnet at selvregulerte elever klarer seg bedre i livet, både når det kommer til utdanning og til arbeidsliv. Denne påstanden var bakgrunnen for valg av tema. Følgende problemstilling ...
    • «La oss skrive sammen» - Samskriving på ungdomstrinnet 

      Lihovd, Jo Tormod Helstad (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Samskriving er alle former for tekstproduksjon der to eller flere personer skriver sammen på en tekst (Eritsland, 2008). Denne kvalitative undersøkelsen viser at det er flere måter å jobbe med samskriving på. Blant ...
    • Religiøse høytidsmarkeringer i skolen 

      Bråthen, Madelen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven handler om utfordringer og viktige prinsipper i markeringen av ulike religiøse høytider på skolen. I oppgaven har jeg valgt å legge særlig vekt på de muslimske høytidene id al-Fitr og id ...
    • Du er god nok! Litteraturstudie om tilrettelegging av mestring for elever med dysleksi. 

      Loktu, Thea Amanda Hansen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Temaet for oppgaven er mestring og dysleksi og omhandler hvorfor og til dels hvordan en særlig skal legge til rette for mestring hos elever med dysleksi. Oppgaven er fundert i både et samfunnsmessigperspektiv og ...
    • Digitalt forbedringspotensial hos lærere i ungdomsskolen. 

      Arnekleiv, Sjur Slettvold (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne kvalitative oppgaven bygger på problemstillingen «Hva slags forbedringspotensial ligger det i læreres bruk av digitale verktøy i skolen?». To lærere på ungdomstrinnet fra forskjellige skolekretser har blitt ...
    • Korleis fangar ein energi frå lærebøker i naturfag? 

      Himle, Kristin (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Dette studiet bygger på ei kvalitativ innhaldsanalyse om korleis to ulike lærebøker i naturfag nyttar språk og omgrep til å formidle omgrepsforståing for energi. Energi er eit omfattande omgrep, og det krever ein ...
    • Begrepsforståelse og arbeidsmetoder i naturfag. 

      Jørgensen, Hanne Westmo (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne oppgaven er det undersøkt hvordan begrepsforståelse kan øke elevenes begrepsforståelse gjennom ulike arbeidsmetoder. Jeg utførte en kvalitativ studie hvor jeg ved hjelp av rammeverket ”fra ord til begrep” ...
    • «Når enden er god, er allting godt» - en studie om læringsutbytter av lekser. 

      Jacobsen, Christian (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven handler om hvordan lekser kan øke elevenes læringsutbytte. I et forsøk på å finne ut av dette, setter oppgaven forskjellige resultater fra undersøkelser gjort om dette emnet, opp mot hverandre. ...
    • Et kritisk tenkende klasserom. Nøkkelen til visdom er gjennom spørsmål. Ved å tvile ledes vi til undersøkelse, og gjennom undersøkelse oppdager vi sannheten. 

      Helmersen, Jonatan (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I skolens styringsdokumenter står det at opplæringen skal fremme elevenes evne til kritisk tenkning. Dette var også hovedanliggende for Sokrates, som tok utgangspunkt i å stille sine studenter spørsmål for å finne ...
    • Uteundervisning og motivasjon på ungdomsskolen. 

      Gjelten, Anne Berit (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Problemstillingen i denne oppgaven er: «Hvordan vil elevenes motivasjon påvirkes ved å integrere uteundervisning i naturfag?». For å finne svar på problemstillingen har jeg benyttet meg av både kvantitativ og ...
    • Variasjon for variasjonens skyld? 

      Eriksen, Charlotte Myking (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Variasjon er en viktig faktor for å kunne tilpasse undervisningen til elevmangfoldet. Læreren har ofte et bredt utvalg av variasjonsmetoder som kan brukes for å variere innfallsvinkler, aktiviteter og arbeidsmåter ...
    • Å tenke i alle fag - Fundamentet for de grunnleggende ferdighetene. 

      Pedersen, Marthe Berger (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan filosofi som metode i grunnskolen skal kunne bidra til å fremme elevenes kritiske tenkning. Med støtte fra ulike kilder argumenteres det for hvordan kritisk tenkning er ...
    • Elever med særskilte behov. -Mental inkludering for å bli en del av fellesskapet. 

      Jernslett, Magnus (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I denne oppgaven fokuseres det på elever med særskilte behov, og hvorvidt de blir inkludert som en del av fellesskapet. Her er det et fokus ikke bare på den fysiske, men også den psykiske inkluderingen av eleven. ...