Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade: Recent submissions
Now showing items 41-60 of 99
-
Gjør naturfagen mer motiverende!
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Denne oppgaven handler om motivasjon hos elever, og hvordan ulike arbeidsmetoder motiverer elever i naturfag. Hvilken type motivasjon elever har, deres mestringsopplevelse og målsetting. Alt dette med en sammenheng ... -
”Karakterer på sånne ting går etter magefølelsen uansett” - en oppgave om vurdering i musikkfaget.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Musikk er et stort fag innholdsmessig, som igjen setter mange krav til vurderingen. Jeg har gjennom studier og praksis fattet stor interesse for vurdering i musikkfaget, og spesielt hvordan man kan vurdere elever ... -
Menneskeverd, anerkjennelse og den etiske fordringen.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Oppgaven undersøker sammenhengen mellom menneskeverdet, anerkjennelse og den etiske fordringen. Det gjøres ved å studere hvilken måte disse begrepene relaterer til hverandre, og om det er mulig å argumentere for ... -
Samarbeid mellom skole og hjem når foreldrene ikke bor sammen.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Denne oppgaven tar for seg problemstillingen Hvordan tilrettelegger og håndterer lærere samarbeid med foreldre som ikke bor sammen?, med tre underordnede forskningsspørsmål. Oppgaven har som hensikt å belyse hvordan ... -
Stasjonsundervisning.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Denne oppgaven tar for seg følgende problemstilling “Hvordan opplever elever på 9.trinn læring gjennom stasjonsundervisning i forhold til tradisjonell undervisning i temaet geometri?”. I følge opplæringsloven har ... -
Tilpasset opplæring og differensiering i styringsdokumenter og lærebøker.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Problemstillingen: Hva slags forståelse av tilpasset opplæring og differensiering får matematikklærere i møtet med styringsdokumentene og lærerbøkene i matematikk? Det blir først presentert et teorigrunnlag om ... -
Selvregulert læring på ungdomstrinnet.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Ved endringer i arbeids- og samfunnsliv, må skolen også endres. Å lære å lære blir omtalt som den viktigste evnen vi kan tillære dagens unge, slik at de kan fungere i et samfunn med stadig skiftninger, enorm ... -
Sammen lager vi gull av gråstein! En studie om samarbeid for sosial utjevning.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Til tross for at styringsdokumentene for norsk skole legger stor vekt på sosial utjevning, viser forskning at sosial reproduksjon allikevel finner sted i dagens samfunn. Denne studien trekker paralleller, og ser ... -
Dyrking av elevers indre motivasjon.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Oppgaven baserer seg på forskningsspørsmålet: Hvordan arbeider lærere målrettet for å fremme den indre motivasjonen hos gutter på 10. trinn i matematikk? For å svare på dette har jeg gjennomført kvalitative intervjuer ... -
Formativ vurdering på 9.trinn. Om vurdering, motivasjon og mestring.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Denne kvalitative og empiriske bacheloroppgaven bygger på problemstillingen: Hvordan påvirker formativ vurdering til økt motivasjon og mestring hos elever på 9.trinn? En forutsetning for optimal læring og utvikling ... -
Tilpasset opplæring for minoritetsspråklige elever.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Alle elever har rett til likeverdig opplæring, og vi som lærere er forpliktet i alle overordnede styringsdokumenter til at undervisning skal tilpasses elevenes forutsetninger. Formålet med min studie er å undersøke ... -
Streben etter suksess.
(Bachelor thesis, 2015)Norsk: Formålet med oppgaven var å undersøke hvilke faktorer som påvirker elevens evne til å gjøre lekser ved namibiske skoler. Ved bruk av kvalitativ metodeforskning har jeg innhentet data fra elever, lærere og rektor. ... -
Når veien er smal, er det lett å falle. Et studie om frafall i namibisk skole.
(Bachelor thesis, 2015)Norsk: Formålet med oppgaven var å finne ut om det eksisterte frafall og eventuelle årsaker til frafall på praksisskolen jeg var på i Namibia. For å kunne svare på dette så jeg på faktorer i hjemmemiljø, skolemiljø og ... -
Hjem-skole samarbeid i namibiske skoler.
(Bachelor thesis, 2015)Norsk: Denne bacheloroppgaven tar for seg hjem-skole samarbeid ved tre ulike namibiske skoler; en fattig, en relativt velstående og en velstående skole. Forskningen er basert på observasjon og intervju av ansatte ved ... -
Muntlige ferdigheter – digitale hjelpemidler som kilde til utvikling.
(Bachelor thesis, 2015)Norsk: Denne kvalitative oppgaven bygger på problemstillingen ”Hvordan kan digitale hjelpemidler fremme elevenes muntlige ferdigheter i engelskfaget?” Oppgaven undersøker hvordan tre lærere ved en ungdomsskole tar i bruk ... -
Et dydsetisk perspektiv på skolens moralopplæring.
(Bachelor thesis, 2015)Norsk: Denne bacheloroppgaven handler om på hvilken måte et dydsetisk perspektiv på skolens moralopplæring kan bidra til å fremme elevenes moralske karakterdannelse gjennom etikkundervisning. Bakgrunn for valg av tema ... -
Tilpasset opplæring for evnerike elever.
(Bachelor thesis, 2015)Norsk: Denne bacheloroppgaven er et kvalitativt studie om tilpasset opplæring for evnerike elever. Problemstillingen handler om hvordan dette praktiseres ved tre utvalgte norske grunnskoler. Oppgaven undersøker hvordan ... -
Sakprosa på mellomtrinnet.
(Bachelor thesis, 2015)Norsk: Oppgaven tar for seg problemstillingen: Hva tenker lærere om lesing av sakprosatekster på mellomtrinnet? Jeg har benyttet meg av en kvalitativ metode, og samlet inn data gjennom intervju med fire lærere på ... -
Learning by Dewey. Om praktisk tilnærming til opplæring og teori i skolen.
(Bachelor thesis, 2015)Norsk: Denne studien handler om to læreres erfaringer rundt tilretteleggingen for undervisningen i klasserommet. Mange elever sliter med det faglige i grunnskolen og kan senere droppe ut av videregående opplæring. Én ... -
På andre siden av speilet
(Bachelor thesis, 2015)Norsk: I denne oppgaven er det blitt utført en undersøkelse for å svare på hvorvidt musikkundervisningen har innflytelse på ungdomsskoleelevers identitet. Arbeidet med oppgaven har bestått av å intervjue ungdomsskoleelever ...