Browsing Master i pedagogikk deltid MAPED by Issue Date
Now showing items 21-40 of 112
-
Å lytte til barns erfaringer : tre elevers beretninger om å gå i spesialgruppe
(Master thesis, 2013)Aktualitet, formål og problemstilling: Norge har en uttalt politikk om at man ønsker en skole for alle, som følger prinsipper for inklusjon. Dette kommer frem både av nasjonale politiske dokumenter som NOU 2009:18 ”Rett ... -
Snart voksen: En kvalitativ studie av hva jenter med utviklingshemming kan og forstår om pubertet og seksualitet, og hvordan de tilegner seg dette
(Master thesis, 2013)Utgangspunktet for denne oppgaven har vært å belyse hva jenter med lett psykisk utviklingshemming kan og forstår om pubertet og seksualitet, og hvor de har lært det de kan. Jeg har gjennomført en kvalitativ undersøkelse ... -
En analyse av arbeid med oppfølging av ungdom utenfor skole og arbeidsliv.
(Master thesis, 2013) -
En kasusstudie av gode lærere : "forestillinger om "den gode lærer""
(Master thesis, 2013)«Den gode lærer» har vært omtalt og diskutert til alle tider og får i dagens samfunn stor oppmerksomhet av politikere og media. I vår oppgave ser i på fenomenet «den gode lærer» og forestillinger om hva dette kan innebære. Vi ... -
Bruk av alternative opplæringsarenaer for elever som sliter i den ordinære undervisningen: En analyse av alternative opplæringsarenaer og hvordan et slikt tilbud kan oppleves av elevene
(Master thesis, 2013)Alternative opplæringsarenaer er opplæring med en praktisk tilnærming som kan brukes for elever i forhold til ordinær undervisning, tilpasset undervisning og spesialundervisning. Slike tiltak har de senere årene økt i ... -
Tilpasset opplæring i yrkesfagene - er det veien å gå og hva skal til for å lykkes? : en kvalitativ undersøkelse av videregående skoles erfaringer med tilpasset opplæring i fag- og yrkesutdanningene
(Master thesis, 2014)I denne studien har jeg ønsket å se på hvordan yrkesutdanningene i videregående skole kan tilpasse opplæringen, slik at elever som strever med å fullføre, kan få kompetanse som kan føre til varig arbeid og verdsatt rolle ... -
Barns væremåte i klasserommet : 14 skoleansattes opplevelse av barndoms- og samfunnsrelaterte utfordringer i klasserommet
(Master thesis, 2014)Den moderne barndom og barns oppvekstsvilkår er fenomener som blir tatt opp til debatt med jevne mellomrom. Barns levekår og væremåte er noe som de fleste har et forhold til, kanskje fordi man jobber med barn eller fordi ... -
Gi meg en pause : om mindfulness i skolen
(Master thesis, 2014)Hvordan kan mindfulness bidra til mindre stress og uro på skolen? Forskningsspørsmålene er: Hvilke muligheter gir mindfulness på skolen? Kan mindfulness være en holdning som gir en effekt av mindre stress og uro i ... -
En kvalitativ undersøkelse om livskvalitet: “Det var så gøy, så gøy på skolen”
(Master thesis, 2014)Begrepet «livskvalitet» ble i Norge forbundet med begrepet «normalisering» innenfor sosialpolitikken sent på 1960- 70- tallet (St.meld. 88 (1966-67); St. meld. 23 (1977- 78)). Det vesentlige var å legge til rette tiltak ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling : en analyse av læreplan og tre lærebøker i Mat og helse for ungdomstrinnet
(Master thesis, 2014)Utdanning for bærekraftig utvikling skal som følge av et FN-initiativ og norske strategidokumenter være en del av norsk skole. Til tross for dette peker tidligere forskning på at dette i praksis ikke er tilfellet. ... -
Pedagogikk, bærekraftighet og estetikk : et økologisk perspektiv på fysiske læringsmiljøer for hele kroppen
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven handler om det fysiske læringsmiljøet i skolen: Hvordan en kan benytte seg av prinsipper for bærekraftig utvikling, estetisk forståelse og innsikt i arkitektur for å kunne si noe om ønskede idealer for ... -
En refleksjon over refleksjonens plass i sosialarbeiderens virke i NAV
(Master thesis, 2014)«En refleksjon over refleksjonens plass i sosialarbeiderens virke i NAV», er en masteroppgave i generell pedagogikk ved Høgskolen i Lillehammer. Bakgrunnen for studien er mitt eget virke som sosialarbeider i NAV, og en ... -
"Har du det i deg?" : korleis ser det ut å "ha det i seg" og kvifor eignar film seg som eit pedagogisk verktøy for å illustrera den gode læraren
(Master thesis, 2014)Oppgåva er ein kvalitativ studie av den gode læraren. Eg har brukt filmen ”Freedom Writers” som materiale for å visualisera kva det vil seia å ”ha det i seg” . Studien har fylgjande problemformulering: Korleis ser det ... -
Viten og vilje : en kvantitativ undersøkelse av vitensentre som inspirasjonskilde til ungdoms ønske om å velge realfaglig utdanning
(Master thesis, 2014)Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er hvorvidt vitensentrene i Norge inspirerer ungdom til et ønske om å velge realfaglig utdanning. Falk og Dierkings (2013) kontekstuelle læringsmodell bidrar til å se helheten ... -
Barnehagen som danningsarena - veivalg i et ullent danningslandskap : en studie av barnehageansattes forståelse av egen praksis med særlig fokus på danningsbegrepet
(Master thesis, 2014)Masterstudien er empirisk og handler om hvilken forståelse barnehageansatte har av egen pedagogisk praksis. Oppgavens utgangspunkt har vært implementeringen av danningsbegrepet i barnehagelovens formålsparagraf og det ... -
Danning i barnehagen : en analyse av sentrale dokumenter for barnehagen, med fokus på danningsbegrepet
(Master thesis, 2014)Denne masteravhandlingen handler om danningsbegrepet som kom inn i barnehagens formålsparagraf etter vedtak i Stortinget i 2008. Norske barnehager har i løpet av de siste tiårene fått status som en svært viktig ... -
Det «gode» foreldreskap : En analyse av normer, idealer og diskurser om foreldreskap i noen nyere fagtekster
(Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven ser jeg på hvilke diskurser som blir uttrykt i noen nyere fagtekster om foreldreskap. Dette gjør jeg med utgangspunkt i Laclau og Mouffes diskursteori og deres begreper om hegemoni og antagonismer ... -
E-læring og studenter : Studenters beskrivelser av og refleksjoner over et e-læringskurs i akademisk skriving
(Master thesis, 2015)Temaet for denne masteroppgaven er e-læring og studenter. Studentene fikk tilgang til et akademisk skrivekurs gjennom læringsplattformen Fronter. Kurset var basert på 7 temaer innen akademisk skriving: problemstilling, ... -
Ledermøtet – en arena for læring i organisasjonen?
(Master thesis, 2015)Denne studien har utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan reflekterer ledermøtene i barnehagen lærings- og utviklingsrelaterte temaer? Her fremkommer det at studien har fokus på lederskap og læring. For å besvare ... -
«Hva er digital mobbing blant barn og unge, og hva er årsakene til dette?»
(Master thesis, 2015)De senere års nye digitale medier gjør at barn og unge befinner seg på flere ulike arenaer, samtidig som de til enhver tid må forstå ulike koder som gjelder for disse (Østerud & Arnseth, 2008). Den moderne teknologien har ...