Blar i Master i lektorutdanning i språkfag LU2SPF på tittel
Viser treff 1-20 av 48
-
19th Century Monster Literature and its Didactic use in the English Second Language classroom
(Master thesis, 2021)English: This thesis aims to answer what the didactic benefits of using 19th century monster literature to promote the LK20 core values are by exploring how 19th century monster literature is relevant to the LK20 core ... -
“All forms of discrimination shall be combated”: Graphic representation of themes in Maus and its benefits to Bildung and Democracy and Citizenship in the Norwegian upper-secondary school
(Master thesis, 2023)Målet med denne oppgaven er å utforske den grafiske, multimodale representasjonen av temaer som etnisitet, brutalitet, traumer og historisk nøyaktighet i Art Spiegelmans Maus og dens fordeler for Bildung og demokrati og ... -
Approaches to Developing Written Academic Register Awareness in Upper Secondary School English Education in Norway: An Analysis of Current Practices and Corpus-Based Teaching Strategies
(Master thesis, 2023)Akademiske og formelle registermål har vorte ein del av dagens læreplan for videregåande skule sin engelskopplæring i Noreg. Sidan akademiske register er ei utfordring for EAL-elevar, må tilnærmingar for å betra forståing ... -
Assessing oral English in secondary school: challenges for novice English teachers.
(Master thesis, 2019)English: This study investigates how novice teachers of English, at lower and upper secondary level, work with the assessment of oral English. In addition, the study focuses on how the novice teachers perceive their own ... -
Bridging Fantasy Literature and Education: Bildung and Character Development in A Song of Ice and Fire
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven knytter bokserien A Song of Ice and Fire skrevet av George R.R. Martin med Bildung (dannelse) i med mål å undersøke hvordan temaer som kjønn, andre-gjøring, og makt, kan være verktøy for å oppnå dannelse ... -
Critical Literacy and 12 Angry Men
(Master thesis, 2021)English: This thesis examines how the film can be used to promote critical literacy, which is rooted in the Curriculum (LK20). The examination is exemplified through the critical analysis of the film 12 Angry Men (1957). ... -
Danning i og mellom rutene. En studie av fire norske dokumentariske tegneserier.
(Master thesis, 2018)Norsk: Temaet i denne oppgaven er dokumentariske tegneserier. Dokumentariske tegneserier kan defineres som tegneserier som omhandler virkelige hendelser. Slike tegneserier har økt både sin popularitet og sin kulturelle ... -
Developing Critical Literacy through Disability Studies: A critical analysis of disability in The Secret Garden and Wonder
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven utforsker hvordan skjønnlitteratur for ungdom kan øke bevisstheten om den hegemoniske diskursen til et funkofobisk (ableist) samfunn ved å demonstrere critical literacy gjennom en disability studies-basert ... -
Developing intercultural communicative competence through linguistic diversity in the English subject: A study of the impact of multilingualism in the Norwegian vocational classroom.
(Master thesis, 2022)Norge blir stadig et mer mangfoldig samfunn og dette reflekteres i den norske skolen. For å kunne imøtekomme alle elevene i skole må derfor våre pedagogiske og didaktiske tilnærminger tilpasses. In denne masteroppgaven har ... -
Doing Identity: Examining the Potential of the graphic novel American Born Chinese to foster identity development and Intercultural Competence in the EFL Classroom
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker potensialet i å bruke den grafiske novellen American Born Chinese som et didaktisk verktøy for å utvikle identitet og interkulturell kompetanse i engelsk klasserommet. Oppgaven viser hvor ... -
"Dude, I've got to get more money": Teachers' approaches to politeness in the Norwegian upper secondary EFL classroom.
(Master thesis, 2023)Målet med denne masteroppgaven har vært å få innsikt i norske engelsklæreres tilnærminger til høflighetsteorien (politeness theory) i klasserommene. De fleste studier om høflighet i det norske engelsk-klasserommet er forsket ... -
Educational reform: Is LK20 a crossroads for English language teaching in Norway?
(Master thesis, 2021)English: The topic of this master’s thesis is teachers’ perspectives and perceptions of LK20. The updated English subject curriculum in Norwegian upper-secondary school, and its implications for English teachers, as they ... -
EFL Teachers’ Orientations towards Pronunciation at the upper secondary level in Norway
(Master thesis, 2022)English: During the past few decades, pronunciation research has seen a stronger shift away from native speaker norms in language teaching (Council of Europe, 2018; Levis, 2020). Pronunciation is crucial for successful ... -
Exploring how the linguistic repertoires of three young adult newly arrived pupils influence their use of English when writing texts
(Master thesis, 2022)English: This thesis explores the linguistic repertoire of three young adult newly arrived pupils. Because of the increasing amount of linguistically diverse pupils in the Norwegian classroom, it is important for teachers ... -
Fagfornyelsen i lærebøker: en kvalitativ analyse av funksjonell grammatikkundervisning
(Master thesis, 2021)Norsk: Målet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan lærebøkene i norsk for vg1 studieforberedende linje har utformet sine grammatikkoppgaver, og hvordan eleven blir bedt om å jobbe med grammatikken. Det har vært ... -
Formative assessment at the intersection of principles, practice and perceptions
(Master thesis, 2018)English: Previous assessment research has focused on teacher assessment practice, or general understandings of what constitutes effective feedback. Furthermore, much of this research has been carried out in L1 contexts. ... -
Formgrepenes betyding i Jon Fosses dramatikk en komparativ analyse av Nokon kjem til å kome, Namnet og Eg er vinden
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne oppgaven er å vise frem ulike formgrep som gjenbrukes av Jon Fosse i hans dramatikk, formgrep som litteraturforskeren Pèter Szondi har definert og viser til i sitt eget arbeid. Formgrepene det gjelder ... -
Fostering critical literacy and intercultural competence through the graphic novel adaptation of Octavia E. Butler's Kindred
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg utviklingen av kritisk literacy og interkulturell kompetanse hos elever ved bruk av grafiske romaner i engelsk undervisning i videregående opplæring. Jeg benytter Duffy & Jennings’ ... -
"Jø, så nøfyse!" En sosiolingvistisk analyse av dialektbruk i to Flåklypa-filmer
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker i hvilken grad alvdalsdialekten er representert i to ulike Flåklypa-filmer fra to ulike tidsperioder: Flåklypa Grand Prix (1975) og Månelyst i Flåklypa (2018). Denne oppgaven studerer dialekten ... -
Learning what democracy means in practice: A study on how textbooks can help promote competencies in upper secondary school
(Master thesis, 2022)Dagens skoler må forberede elevene til å leve og jobbe i en raskt endrende verden. Fagfornyelsen kan bli sett på som et svar til dette, ved å introdusere nye temaer og fokusområder i overordnet del. Med denne oppgaven ...