Blar i Master i lektorutdanning i språkfag LU2SPF på tittel
Viser treff 32-51 av 58
-
«Når folk er forskjellig, da er folk forskjellig» Hvordan reflekterte identiteter spiller inn på elever med innvandrerbakgrunns investering i undervisning og skolefag
(Master thesis, 2024)Norsk sammendrag Denne studien ser på samspillet mellom identiteter og investering i undervisning og skolefag og undersøker problemstillingen: Hvordan opplever elever med innvandrerbakgrunn at deres identiteter reflekteres ... -
Norsk-samisk flerspråklighet fra et lærerperspektiv
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven innenfor master i språkfag tar for seg samspillet i norsk-samisk flerspråklighet. Formålet med oppgaven er å belyse norsk-samisk flerspråklighet gjennom lærernes refleksjoner, opplevelser og erfaringer. ... -
Nynorsk i eit bokmålsdominert samfunn. Ein kvalitativ studie av norsklæraranes praksis i eit av nynorskens kjerneområde.
(Master thesis, 2019)Norsk: Bakgrunnen for denne oppgåva er at elevane i Sogn og Fjordane har betre eksamenskarakterar i sidemålet, bokmål, enn i hovudmålet, nynorsk, tre år på rad (Udir, 2018). Målet med denne studien er derfor at analysen ... -
Oppression and Black American Identity in Angie Thomas’s The Hate U Give
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven sitt overordnede mål er å demonstrere hvordan The Hate U Give avslører undertrykkelse av den svarte amerikanske identiteten i de Forente Stater. Gjennom ulike temaer avduker romanen hvordan hoved ... -
Oral assessment in the English subject. Teachers’ understandings of what to assess.
(Master thesis, 2018)English: Previous research in high-stakes assessment indicate that teachers pay attention to different aspects of students performace in the assessment of oral English, both nationally and internationally (Bøhn, 2016; ... -
«Oshan er beste» En studie av språkbruk blant ei gruppe ungdommer på en flerspråklig skole i Oslo
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven tar for seg språkbruk blant ungdom i flerspråklige miljøer, det som i litteraturen blant annet blir omtalt som multietnolekt, multietnolektisk stil og kebab-norsk. Metodisk er oppgaven inspirert av ... -
Papers, Please and Critical Literacy Skills
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er en teoretisk gjennomgang av hvordan dataspillet Papers, Please kan brukes i undervisning for å utvikle critica literacy ferdigheter. Dette gjøres gjennom en kulturll analyse av dataspillet Papers, Please ... -
The possibilities of YA fantasy literature in upper secondary subject English when teaching the interdisciplinary topic “health and life skills”
(Master thesis, 2020)English: This thesis examines young adult (YA) fantasy literature and how it can be implemented in upper secondary school in the English subject classroom in Norway. More specifically, it focuses on how it can be used ... -
Pupils’ beliefs, attitudes, and notions on English elective subjects: a study on the decrease of English as an elective subject in upper secondary in Norway
(Master thesis, 2022)Den negative trenden i antall elever som velger engelsk som et av sine valgfag er skremmende, og må tas opp og undersøkes. Hvilke faktorer påvirker elevene til å velge valgfag, og hvordan korrelerer disse valgene med ... -
Reading democracy and ethics: educational values of Golding’s Lord of the Flies
(Master thesis, 2022)William Goldings roman fra 1954, Lord of the Flies, tematiserer menneskets naturlige ondskap og hvordan et sosialt system bryter sammen. Historien handler om hvordan et samfunn oppstår, og den demonstrerer hva som kan skje ... -
Representation matters: promoting intercultural competence through the interdisciplinary topic “health and life skills”
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker hvordan ungdomslitteratur kan implementeres i engelskfaget i videregående skole for å undervise i temaer fra det tverrfaglige temaet "folkehelse og livmestring" i LK20, og også hvordan denne ... -
Retorikk i skolen – hvorfor og hvordan? En undersøkelse av tre norsklæreres undervisning i retorikk ved to videregående skoler i Oppland
(Master thesis, 2018)Norsk: Siktemålet med min avhandling er å løfte frem hvordan norsklærere underviser i retorikk ved to videregående skoler i Oppland. I avhandlingen har jeg sammenlignet og drøftet lærernes retorikkundervisning. Min ... -
Selecting film in the upper-secondary classroom: teachers' reported beliefs
(Master thesis, 2023)I dette prosjektet har jeg utforsket kriterier lærere rapporterer å bruke når de velger film i en videregående skole, samtidig som jeg utforsker hvordan film blir brukt på både studiespesialiserende og yrkesfag for engelsk ... -
«Språk kan beskytte deg jeg tenker»: Ein etnografisk studie av investering i norsk som andrespråk
(Master thesis, 2023)Føremålet med studien har vore å søkje kunnskap om kva faktorar som ser ut til å påverke læringa av eit andrespråk. I ein norsk kontekst er det behov for auka kunnskap om språklæring og særleg frå eit innlæraraperspektiv. ... -
Teacher beliefs about chunks and their place in English vocabulary teaching
(Master thesis, 2021)English: Lexical chunks have recently been given more attention by researchers and scholars in relation to language learning. This study investigates teacher beliefs about chunks and their place in English vocabulary ... -
Teachers’ Attitudes Towards Multilingualism in Norwegian Lower Secondary School
(Master thesis, 2023)Gjennom engelskfaget i Fagfornyelsen LK20 kobles språklæringen blant annet til begreper som livsmestring, mangfold og relevans. Norge er svært mangfoldig med sine borgere av mange ulike kulturer og språk. I et mangfoldig ... -
Teachers’ beliefs on creative writing in English language teaching in Norway
(Master thesis, 2018)English: The use of creative writing in education has seen an upturn in the last decades due to increased knowledge about its area of use and application in the classroom. Whether or not this upturn is visible in the ... -
Texts to inspire learning about diversity in the Norwegian EFL classroom: An analysis of Citizens YF's promotion of intercultural competence
(Master thesis, 2024)Etter gjeldende læreplan, LK20, skal utdanning fremme kunnskap om kultur og interkulturell kompetanse. I tillegg viser tidligere forskning at mange norske engelsklærere kan være avhengige av lærebøker i undervisningstimene ... -
The death or revival of translation in the English subject in Norwegian upper secondary school
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag I dette prosjektet har jeg utforsket om oversettelse blir brukt og hvordan og hvorfor oversettelse blir brukt i engelskfaget i norsk videregående skole. For å belyse dette temaet, så har jeg har utført tre ... -
The Paradigm Shift and its Influence on English Pronunciation Expectations among Teachers and Students
(Master thesis, 2023)Målet med denne masteroppgaven har vært å utforske hvordan innholdsforventningene til engelsk uttale skiller seg fra lærere og elever i den norske videregående skole. For å få innsikt i dette temaet ble seks deltakere ...