Blar i Master i lektorutdanning i språkfag LU2SPF på tittel
Viser treff 15-34 av 58
-
Educational reform: Is LK20 a crossroads for English language teaching in Norway?
(Master thesis, 2021)English: The topic of this master’s thesis is teachers’ perspectives and perceptions of LK20. The updated English subject curriculum in Norwegian upper-secondary school, and its implications for English teachers, as they ... -
EFL Teachers’ Orientations towards Pronunciation at the upper secondary level in Norway
(Master thesis, 2022)English: During the past few decades, pronunciation research has seen a stronger shift away from native speaker norms in language teaching (Council of Europe, 2018; Levis, 2020). Pronunciation is crucial for successful ... -
Enhancing Reading Development and Comprehension for Secondary Students with Dyslexia and/or RD - Investigating teacher practices and differentiation strategies
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en studie av læreres lesepraksiser og strategier når det kommer til tilpasset opplæring for elever på 8. til 11. trinn med dysleksi og/eller lesevansker. Lesepraksisene og strategiene er ment å rette ... -
Exploring how the linguistic repertoires of three young adult newly arrived pupils influence their use of English when writing texts
(Master thesis, 2022)English: This thesis explores the linguistic repertoire of three young adult newly arrived pupils. Because of the increasing amount of linguistically diverse pupils in the Norwegian classroom, it is important for teachers ... -
Fagfornyelsen i lærebøker: en kvalitativ analyse av funksjonell grammatikkundervisning
(Master thesis, 2021)Norsk: Målet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan lærebøkene i norsk for vg1 studieforberedende linje har utformet sine grammatikkoppgaver, og hvordan eleven blir bedt om å jobbe med grammatikken. Det har vært ... -
Fantasy literature as a tool for challenging patriarchal gender norms by fostering critical literacy
(Master thesis, 2024)Denne master oppgaven utforsker de ulike måtene lærere kan jobbe med engelsk fantasy-litteratur på videregående skoler for å fremme feministiske perspektiver gjennom «Critical literacy». Jeg har derfor gjennomført en ... -
Formative assessment at the intersection of principles, practice and perceptions
(Master thesis, 2018)English: Previous assessment research has focused on teacher assessment practice, or general understandings of what constitutes effective feedback. Furthermore, much of this research has been carried out in L1 contexts. ... -
Formgrepenes betyding i Jon Fosses dramatikk en komparativ analyse av Nokon kjem til å kome, Namnet og Eg er vinden
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne oppgaven er å vise frem ulike formgrep som gjenbrukes av Jon Fosse i hans dramatikk, formgrep som litteraturforskeren Pèter Szondi har definert og viser til i sitt eget arbeid. Formgrepene det gjelder ... -
Fostering critical literacy and intercultural competence through the graphic novel adaptation of Octavia E. Butler's Kindred
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg utviklingen av kritisk literacy og interkulturell kompetanse hos elever ved bruk av grafiske romaner i engelsk undervisning i videregående opplæring. Jeg benytter Duffy & Jennings’ ... -
"Jø, så nøfyse!" En sosiolingvistisk analyse av dialektbruk i to Flåklypa-filmer
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker i hvilken grad alvdalsdialekten er representert i to ulike Flåklypa-filmer fra to ulike tidsperioder: Flåklypa Grand Prix (1975) og Månelyst i Flåklypa (2018). Denne oppgaven studerer dialekten ... -
Learning what democracy means in practice: A study on how textbooks can help promote competencies in upper secondary school
(Master thesis, 2022)Dagens skoler må forberede elevene til å leve og jobbe i en raskt endrende verden. Fagfornyelsen kan bli sett på som et svar til dette, ved å introdusere nye temaer og fokusområder i overordnet del. Med denne oppgaven ... -
Literatur’s Role in Intercultural Competence Acquisition
(Master thesis, 2021)This thesis seeks to evaluate the effects of reading literature and how reading literature can develop intercultural competence. The thesis uses a qualitative narrative analysis of third-year university students who have ... -
Mellom maskuliniteter: En studie av maskulinitetsuttrykk i Harry Potter og Mysteriekammeret (2000)
(Master thesis, 2018)Norsk: Temaet for denne oppgaven er karakteren Harry Potter og maskulinitetsuttrykk. Min undersøkelse tar for seg hvordan maskulinitet kommer til uttrykk gjennom karakteren Harry Potter. Det har vært en økende interesse ... -
Mind the Gap: A study of Cross-curricular use of English texts in Norwegian upper secondary school
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er en studie om tverrfaglig bruk av engelske tekster i samfunnsfag i norsk videregående skole. Teori og tidligere forskning rundt emnet viste at tverrfaglig bruk av engelske tekster kan ha didaktiske og ... -
The modern classroom – how teachers use digital tools to promote reading and digital literacy in upper secondary school
(Master thesis, 2021)English: With the arrival of digital media and the increasing collection of digital documents with ready availability in schools, there is a need to research how teachers in Norwegian schools utilize digital tools. This ... -
MONSTER LITERATURE AND THE CORE CURRICULAR VALUES
(Master thesis, 2020)English: In this thesis, I explore why and how monster literature can promote the core curricular values in the new revised core curriculum in Norwegian education. The three core values I have chosen to focus on are ... -
Muntlighet som verktøy
(Master thesis, 2023)Muntlighet har blitt et omdiskutert og svært viktig tema i norskfaget. Målet for de muntlige ferdighetene er at elevene skal være i stand til å takle fremtidens situasjoner, og det ligger dermed et stort ansvar på lærerne ... -
«Når folk er forskjellig, da er folk forskjellig» Hvordan reflekterte identiteter spiller inn på elever med innvandrerbakgrunns investering i undervisning og skolefag
(Master thesis, 2024)Norsk sammendrag Denne studien ser på samspillet mellom identiteter og investering i undervisning og skolefag og undersøker problemstillingen: Hvordan opplever elever med innvandrerbakgrunn at deres identiteter reflekteres ... -
Norsk-samisk flerspråklighet fra et lærerperspektiv
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven innenfor master i språkfag tar for seg samspillet i norsk-samisk flerspråklighet. Formålet med oppgaven er å belyse norsk-samisk flerspråklighet gjennom lærernes refleksjoner, opplevelser og erfaringer. ... -
Nynorsk i eit bokmålsdominert samfunn. Ein kvalitativ studie av norsklæraranes praksis i eit av nynorskens kjerneområde.
(Master thesis, 2019)Norsk: Bakgrunnen for denne oppgåva er at elevane i Sogn og Fjordane har betre eksamenskarakterar i sidemålet, bokmål, enn i hovudmålet, nynorsk, tre år på rad (Udir, 2018). Målet med denne studien er derfor at analysen ...