Browsing Master i lektorutdanning i språkfag LU2SPF by Title
Now showing items 25-44 of 58
-
Learning what democracy means in practice: A study on how textbooks can help promote competencies in upper secondary school
(Master thesis, 2022)Dagens skoler må forberede elevene til å leve og jobbe i en raskt endrende verden. Fagfornyelsen kan bli sett på som et svar til dette, ved å introdusere nye temaer og fokusområder i overordnet del. Med denne oppgaven ... -
Literatur’s Role in Intercultural Competence Acquisition
(Master thesis, 2021)This thesis seeks to evaluate the effects of reading literature and how reading literature can develop intercultural competence. The thesis uses a qualitative narrative analysis of third-year university students who have ... -
Mellom maskuliniteter: En studie av maskulinitetsuttrykk i Harry Potter og Mysteriekammeret (2000)
(Master thesis, 2018)Norsk: Temaet for denne oppgaven er karakteren Harry Potter og maskulinitetsuttrykk. Min undersøkelse tar for seg hvordan maskulinitet kommer til uttrykk gjennom karakteren Harry Potter. Det har vært en økende interesse ... -
Mind the Gap: A study of Cross-curricular use of English texts in Norwegian upper secondary school
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er en studie om tverrfaglig bruk av engelske tekster i samfunnsfag i norsk videregående skole. Teori og tidligere forskning rundt emnet viste at tverrfaglig bruk av engelske tekster kan ha didaktiske og ... -
The modern classroom – how teachers use digital tools to promote reading and digital literacy in upper secondary school
(Master thesis, 2021)English: With the arrival of digital media and the increasing collection of digital documents with ready availability in schools, there is a need to research how teachers in Norwegian schools utilize digital tools. This ... -
MONSTER LITERATURE AND THE CORE CURRICULAR VALUES
(Master thesis, 2020)English: In this thesis, I explore why and how monster literature can promote the core curricular values in the new revised core curriculum in Norwegian education. The three core values I have chosen to focus on are ... -
Muntlighet som verktøy
(Master thesis, 2023)Muntlighet har blitt et omdiskutert og svært viktig tema i norskfaget. Målet for de muntlige ferdighetene er at elevene skal være i stand til å takle fremtidens situasjoner, og det ligger dermed et stort ansvar på lærerne ... -
«Når folk er forskjellig, da er folk forskjellig» Hvordan reflekterte identiteter spiller inn på elever med innvandrerbakgrunns investering i undervisning og skolefag
(Master thesis, 2024)Norsk sammendrag Denne studien ser på samspillet mellom identiteter og investering i undervisning og skolefag og undersøker problemstillingen: Hvordan opplever elever med innvandrerbakgrunn at deres identiteter reflekteres ... -
Norsk-samisk flerspråklighet fra et lærerperspektiv
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven innenfor master i språkfag tar for seg samspillet i norsk-samisk flerspråklighet. Formålet med oppgaven er å belyse norsk-samisk flerspråklighet gjennom lærernes refleksjoner, opplevelser og erfaringer. ... -
Nynorsk i eit bokmålsdominert samfunn. Ein kvalitativ studie av norsklæraranes praksis i eit av nynorskens kjerneområde.
(Master thesis, 2019)Norsk: Bakgrunnen for denne oppgåva er at elevane i Sogn og Fjordane har betre eksamenskarakterar i sidemålet, bokmål, enn i hovudmålet, nynorsk, tre år på rad (Udir, 2018). Målet med denne studien er derfor at analysen ... -
Oppression and Black American Identity in Angie Thomas’s The Hate U Give
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven sitt overordnede mål er å demonstrere hvordan The Hate U Give avslører undertrykkelse av den svarte amerikanske identiteten i de Forente Stater. Gjennom ulike temaer avduker romanen hvordan hoved ... -
Oral assessment in the English subject. Teachers’ understandings of what to assess.
(Master thesis, 2018)English: Previous research in high-stakes assessment indicate that teachers pay attention to different aspects of students performace in the assessment of oral English, both nationally and internationally (Bøhn, 2016; ... -
«Oshan er beste» En studie av språkbruk blant ei gruppe ungdommer på en flerspråklig skole i Oslo
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven tar for seg språkbruk blant ungdom i flerspråklige miljøer, det som i litteraturen blant annet blir omtalt som multietnolekt, multietnolektisk stil og kebab-norsk. Metodisk er oppgaven inspirert av ... -
Papers, Please and Critical Literacy Skills
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er en teoretisk gjennomgang av hvordan dataspillet Papers, Please kan brukes i undervisning for å utvikle critica literacy ferdigheter. Dette gjøres gjennom en kulturll analyse av dataspillet Papers, Please ... -
The possibilities of YA fantasy literature in upper secondary subject English when teaching the interdisciplinary topic “health and life skills”
(Master thesis, 2020)English: This thesis examines young adult (YA) fantasy literature and how it can be implemented in upper secondary school in the English subject classroom in Norway. More specifically, it focuses on how it can be used ... -
Pupils’ beliefs, attitudes, and notions on English elective subjects: a study on the decrease of English as an elective subject in upper secondary in Norway
(Master thesis, 2022)Den negative trenden i antall elever som velger engelsk som et av sine valgfag er skremmende, og må tas opp og undersøkes. Hvilke faktorer påvirker elevene til å velge valgfag, og hvordan korrelerer disse valgene med ... -
Reading democracy and ethics: educational values of Golding’s Lord of the Flies
(Master thesis, 2022)William Goldings roman fra 1954, Lord of the Flies, tematiserer menneskets naturlige ondskap og hvordan et sosialt system bryter sammen. Historien handler om hvordan et samfunn oppstår, og den demonstrerer hva som kan skje ... -
Representation matters: promoting intercultural competence through the interdisciplinary topic “health and life skills”
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker hvordan ungdomslitteratur kan implementeres i engelskfaget i videregående skole for å undervise i temaer fra det tverrfaglige temaet "folkehelse og livmestring" i LK20, og også hvordan denne ... -
Retorikk i skolen – hvorfor og hvordan? En undersøkelse av tre norsklæreres undervisning i retorikk ved to videregående skoler i Oppland
(Master thesis, 2018)Norsk: Siktemålet med min avhandling er å løfte frem hvordan norsklærere underviser i retorikk ved to videregående skoler i Oppland. I avhandlingen har jeg sammenlignet og drøftet lærernes retorikkundervisning. Min ... -
Selecting film in the upper-secondary classroom: teachers' reported beliefs
(Master thesis, 2023)I dette prosjektet har jeg utforsket kriterier lærere rapporterer å bruke når de velger film i en videregående skole, samtidig som jeg utforsker hvordan film blir brukt på både studiespesialiserende og yrkesfag for engelsk ...