Blar i Master i spesialpedagogikk deltid MASPE på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 71
-
Hva kjennetegner tilrettelagte klasser/ grupper på den videregående skole i dag?
(Master thesis, 2018)Bakgrunn til valget i denne studien er relatert til min jobb som sos- og spesialpedagogisk rådgiver i den videregående skole. Gjennom mitt virke i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet ser jeg at disse tilbudene skiller seg ... -
En kvalitativ studie av praksisfeltet sosialpedagogisk rådgivning i videregående skole i Oppland, i lys av Self-Determination Theory : Eleven strever - hvordan ivareta elevens autonomi?
(Master thesis, 2018)En kvalitativ studie innenfor sosialpedagogisk rådgivning i videregående skole av hvordan ivareta elevens autonomi når eleven strever. Formålet med studien har vært å problematisere og drøfte hvordan man gjennom sos.ped ... -
Pedagogisk samarbeid mellom tospråklig lærer og klasselærer- En kvalitativ undersøkelse av praksisfeltets forståelse av tospråklig lærerens rolle og samarbeid med klasselærer
(Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven vil jeg presentere resultater ut fra studien om det pedagogiske samarbeidet mellom klasselærere og tospråklige lærere. Formålet med oppgaven er å belyse hvordan det pedagogiske samarbeidet mellom ... -
Spesialundervisning i klasserommet : Hvordan lykkes?
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne oppgaven er å få økt kunnskap om hvordan spesialundervisning kan foregå i klasserommet, med godt utbytte for alle elever. Temaet har vi belyst gjennom en praksisnær tilnærming der vi har gjort kvalitative ... -
Standpunktkarakter for elever med spesialundervisning : en umulig mulighet? SPE 3006,
(Master thesis, 2018)Tema i denne masteroppgaven er samarbeid om vurdering av elever med spesialundervisning i ungdomsskolen. Oppgaven tar for seg pedagogenes samarbeid for å sette standpunktkarakter for elever som får deler av undervisningen ... -
How might the co-creation of a situated working woodland begin to address some of the major pedagogical challenges of our time?
(Master thesis, 2019)This thesis was written alongside the practical realisation of a new working woodland provision for young adults with special educational needs (SEN) in the West Midlands of the United Kingdom. The thesis traces the journey ... -
”Noen ganger får vi lov til å bestemme litt” E n kvalitativ undersøkelse om medbestemmelse for ungdommer med spesifikke språkvansker
(Master thesis, 2019)Dette prosjektet er en kvalitativ studie som baserer seg på intervjudata, teori og relevant litteratur til å drøfte mennesker med spesifikke språkvansker sine erfaringer og opplevelser av medbestemmelse. Datamaterialet ... -
Jakten på den sensitive barnehagelæreren – i arbeidet med å avdekke seksuelle overgrep i førskolealder
(Master thesis, 2019)Denne forskningsoppgaven er skrevet ved masterstudiet i spesialpedagogikk ved Høgskolen i innlandet, avdeling Lillehammer. Det er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturerte intervju med tre ansatte ved tre ... -
Flerspråklige elevers opplevelse av teoretisk undervisning i ungdomsskolen
(Master thesis, 2019)Hovedmålet med denne kvalitative studien er å gi innsikt i flerspråklige elevers opplevelse av undervisning i en norsk ungdomsskole. Hensikten er å analysere elevenes egen opplevelse og forklare språkets, spesielt, morsmålets ... -
Forskjeller mellom spesialundervisning og ordinær opplæring - med fokus på trivsel, relasjon, motivasjon og sosial kompetanse
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven har som formål å rette søkelyset mot de elevene som mottar spesialundervisning i grunnskolen. Som en tilnærming til dette er det tatt utgangspunkt i et FoU-prosjekt kalt ”Kultur for læring” som er ... -
Hvordan påvirker tidstyvene i skolen pedagogens relasjonsarbeid?
(Master thesis, 2019) -
Sammen i dag, alene i morgen Om bruk av kartleggingsverktøy på småbarnsavdeling i barnehagen «Collaboration today, independently tomorrow” About assessment in kindergarten MASPE 2019
(Master thesis, 2019)Bakgrunn for prosjektet er en kommunes pålegg om samarbeid mellom kommunens helsestasjon og barnehagene hvor formålet er at pedagogisk personell i barnehagene deler sin kunnskap om alle toåringer sine ferdigheter. Mer ... -
Det spesielle som det ordinære : Hva slags muligheter ligger i montessoriskolens elevsyn og organisering av undervisningen i forhold til å imøtekomme mangler som har blitt løftet frem i den nyere spesialpedagogiske debatten i Norge omhandlende tidlig innsats, kompetanse og barnets stemme?
(Master thesis, 2020)Oppgavens formål har vært å undersøke om montessoriskolens organisering av undervisning kan representere et alternativ til hvordan spesialundervisningen organiseres i den offentlige norske skolen i lys av at sistnevnte har ... -
En mytologisk analyse av begrepet inkludering i et utvalg tekster med relevans for det spesialpedagogiske fagfeltet med utgangspunkt i Roland Barthes myte – og tekstteori.
(Master thesis, 2020)Hvorfor er det viktig å vite hva begrepene egentlig betyr? Hva er det som er med på å forme vår forståelse av begreper? Betyr begreper det samme for alle? I skolesektoren fikk vi på midten av 90 tallet en endring i bærende ... -
Ungdommers egen erfaring av skole innenfor et behandlingssenter
(Master thesis, 2020)Masterprosjektet er en fenomenologisk forankret oppgave i spesialpedagogikk som tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever ungdom som er i et behandlingsforløp i ungdomspsykiatrien betydningen av skole? Oppgaven ... -
Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i en yrkesfaglig utdanning: Opplæring i manipulasjon av egne tanker eller økt bevissthet om meningsskapingen som skjer i ulike kontekstuelle, posisjonelle, yrkesøvende og eksistensielle sammenhenger? Implementering av et opplegg utenfra eller fokus på de mulighetene som er i skolen? Søkelys på evidensen, debatten, politiske dokumenter og to ulike tilnærminger til folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen.
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven har jeg undersøkt og ønsket å belyse det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring som innføres i skolen høsten 2020. Det gjøres ved å se nærmere på belegget for at et slikt tverrfaglig tema trengs, ... -
Hvordan jobber lærere med å skape et godt psykososialt miljø med vekt på relasjonen?
(Master thesis, 2020)Elevenes rett til et godt psykososialt miljø har fått mye oppmerksomhet i Norge de siste ti-årene. Interessen for å kunne gi trygghet, trivsel og mestring til alle barn har ført til økt forskning innenfor psykososiale ... -
Skolefraværsproblematikk og hjem-skole samarbeid : «…det har jo vært et landskap å manøvrere i...»
(Master thesis, 2021)Skolefraværsproblematikk er en stadig økende utfordring i skolen i dag, og det er veldig utfordrende å fange opp denne type strev tidlig nok. Gjennom disse fire informantenes fortellinger kan det se ut til at skolene ikke ... -
En åpen fremtid? – spesialpedagogers refleksjoner rundt diagnostiske kategorier i barneskolen
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et tradisjonsrikt spesialpedagogisk tema som med tiden har endret retning og form, men tilsynelatende aldri mistet sin relevans. Med fokus på kategorisering, henholdvis diagnostiske ... -
Selvoppfatning, mestring og motivasjon i skolen
(Master thesis, 2021)Som elev i skolen plasseres en i et utdanningssystem. Her blir elevenes prestasjon, atferd og evner utsatt for vurdering, lett synlig for andre. For de elever som mestrer skolens mangfoldige krav, styrkes muligheten for å ...