Browsing Master i spesialpedagogikk deltid MASPE by Title
Now showing items 53-71 of 71
-
Resiliens og adferdsvansker i norske barnehager
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven i spesialpedagogikk er å undersøke og belyse hvordan utvikling av barns resiliens kan bidra til å forebygge adferdsvansker blant barn i barnehager i Norge. Oppgaven inneholder en analyse ... -
Samarbeid på tvers: PP-rådgiveres perspektiver på tverrfaglig samarbeid i skolen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven tar jeg for meg erfaringene PP-rådgivere har med tverrfaglig samarbeid med skolen. Sentrale temaer i oppgaven vil være tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon. For å få flere perspektiver rundt ... -
Sammen i dag, alene i morgen Om bruk av kartleggingsverktøy på småbarnsavdeling i barnehagen «Collaboration today, independently tomorrow” About assessment in kindergarten MASPE 2019
(Master thesis, 2019)Bakgrunn for prosjektet er en kommunes pålegg om samarbeid mellom kommunens helsestasjon og barnehagene hvor formålet er at pedagogisk personell i barnehagene deler sin kunnskap om alle toåringer sine ferdigheter. Mer ... -
"..så mye atferd, og ingen ekstra ressurset.." - En kvalitativ studie om pedagogiske lederes samarbeid med foreldre til barn med utagerende atferd
(Master thesis, 2024)I dagens barnehage, som har gått fra å være en ren omsorgsarena til å bli en del av utdanningssystemet, er det økt fokus på tidlig læring og inkludering. Til tross for dette har utagerende atferd blant barn økt, og pedagogene ... -
Selvoppfatning, mestring og motivasjon i skolen
(Master thesis, 2021)Som elev i skolen plasseres en i et utdanningssystem. Her blir elevenes prestasjon, atferd og evner utsatt for vurdering, lett synlig for andre. For de elever som mestrer skolens mangfoldige krav, styrkes muligheten for å ... -
Skaperglede, engasjement og utforskertrang. En kritisk analyse av doble formål og motsetningsfulle intensjoner knyttet til en inkluderende opplæring.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om doble formål og motsetningsfylte intensjoner knyttet til utdanningspolitiske målsetninger om en inkluderende opplæring. Den er en teoretisk analyse av læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 ... -
Skolefraværsproblematikk og hjem-skole samarbeid : «…det har jo vært et landskap å manøvrere i...»
(Master thesis, 2021)Skolefraværsproblematikk er en stadig økende utfordring i skolen i dag, og det er veldig utfordrende å fange opp denne type strev tidlig nok. Gjennom disse fire informantenes fortellinger kan det se ut til at skolene ikke ... -
Sosial bakgrunns betydning for elever i den spesialpedagogiske tiltakskjeden
(Master thesis, 2022)Sammendrag Sosial bakgrunns betydning for elever i den norske skolen har gjennom årene vært gjenstand for både interesse og forskning. Forskningen har gjerne vært knyttet til elevers skoleprestasjoner, frafall i videregående ... -
Speech-language pathologists and parents perceived challenges and opportunities of telepractice
(Master thesis, 2022)Tittel: Logopeder og foreldre sine opplevde utfordringer og muligheter med telehelse Forfatter: Rita Osei År: 2022 sider: 71 (uten vedlegg) Hensikt: Hensikten med denne studien er å forstå erfaringene til brukere av ... -
Spesialpedagogisk anerkjennelse i og av barnelitteraturen – et eksempel med et urolig barn i Lønneberget og et fagmiljø på Lillehammer med en opprørsk fortid
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg undersøkt det spesialpedagogiske kunnskapspotensialet som er å finne i barnelitteraturen ved å analysere Emil-bøkene av Astrid Lindgren i lys av Anne-Lise Løvlie Schibbye og Elisabeth Løvlies ... -
Spesialundervisning i klasserommet : Hvordan lykkes?
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne oppgaven er å få økt kunnskap om hvordan spesialundervisning kan foregå i klasserommet, med godt utbytte for alle elever. Temaet har vi belyst gjennom en praksisnær tilnærming der vi har gjort kvalitative ... -
Språk og begrepslæring - autentiske og estetiske erfaringer i begrepslæringen i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Språk omgir oss overalt og hvordan en forstår språkets prosesser og bakgrunn er ulikt. Vi lever i et stadig mer utfordrende samfunn i forhold til språklig samhandling, der denne er mer kompleks enn tidligere. Dette krever ... -
Standpunktkarakter for elever med spesialundervisning : en umulig mulighet? SPE 3006,
(Master thesis, 2018)Tema i denne masteroppgaven er samarbeid om vurdering av elever med spesialundervisning i ungdomsskolen. Oppgaven tar for seg pedagogenes samarbeid for å sette standpunktkarakter for elever som får deler av undervisningen ... -
Tidlig innsats for barn som viser utagerende atferd
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har temaet tidlig innsats for barn som viser utagerende atferd. Studiet tar utgangspunkt i en kvalitativ tilnærming, med forankring i et fenomenologisk og hermeneutisk vitenskapeligståsted. Tidlig ... -
Tidlig innsats og forsinket språkutvikling hos barn med Down syndrom
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Dette er en masteroppgave i Spesialpedagogikk, som handler om tidlig innsats og forsinket språkutvikling hos barn med Downs syndrom. Tematikken som er undersøkt i masteroppgaven tar utgangspunkt i ... -
Ungdommers egen erfaring av skole innenfor et behandlingssenter
(Master thesis, 2020)Masterprosjektet er en fenomenologisk forankret oppgave i spesialpedagogikk som tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever ungdom som er i et behandlingsforløp i ungdomspsykiatrien betydningen av skole? Oppgaven ... -
Vi møtes i bobla! En kvalitativ studie av hvordan tre musikkterapeuter bruker og opplever musikken som et spesialpedagogisk verktøy for å fremme trygge relasjoner, språk og kommunikative ferdigheter hos elever med autismespekterdiagnose
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervju - og observasjonsstudie av tre musikkterapeuter som jobber ved spesialpedagogiske grunnskoleenheter. Hensikten med studien har vært å undersøke musikkterapeutenes erfaringer, ... -
"Vi skal alle samme vei" en kvalitativ studie om tilrettelegging for dysleksi.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse for å finne svar på problemstillingen: Hvordan tilrettelegger lærere på mellomtrinn for elever med dysleksi for å bygge opp og opprettholde deres læringsmotivasjon? Formålet ... -
Å gjøre ADHD - En kvalitativ studie om kvinners opplevelser med å få diagnose ADHD i voksen alder.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler opplevelser knyttet til sen-diagnostisering av ADHD hos kvinner. Det blir poengtert at det er positivt og viktig å få diagnosen, for å vite hvordan ADHD kan påvirke hvordan man opplever å ...