Browsing Master i utdanningsledelse deltid M2ULED by Issue Date
Now showing items 21-38 of 38
-
Å lede forbedringsarbeid
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg ledelse av pedagogisk forbedringsarbeid i skolen. Hensikten med masteroppgaven er å vise hvordan skoleledere kan lede arbeidet med forbedring av pedagogisk praksis med sikte på å øke elevenes ... -
Tilpasset opplæring i Meld. St. 6 (2019-2020) og rektors ledelse av dette arbeidet.
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke hva rektor bør gjøre for å oppfylle intensjonene i Stortingsmelding 6 (Meld. St. 6 (2019-2020)) - Tett på, tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole ... -
Sammenhenger mellom profesjonelt lærende fellesskap, profesjonsfellesskap i fagfornyelsen og utviklingsprogrammet Collaborative leadership learning programme
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven inneholder to artikler og en overbyggende kappe. Formålet med denne oppgaven er å undersøke sammenhenger mellom profesjonelt lærende fellesskap, profesjonsfellesskapet i fagfornyelsen og utviklingsprogrammet ... -
Forståelse og ledelse av profesjonsutvikling i skoler; organisasjonenes oppfatninger og lærernes erfaringer
(Master thesis, 2022)Partene i arbeidslivet har gjennom avtaleverket forpliktet seg til å forbedre kvaliteten på tjenesten. Det betyr at lærere og ledere skal arbeide sammen som profesjonelle yrkesutøvere for å øke lærernes kompetanse og ... -
Skoleeierskap i spennet mellom kontroll og støtte
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å forske på spennet mellom kontroll og støtte som utøves fra skoleeier til deres rektorgrupper. Administrative skoleeiere er tett knyttet sammen med sine rektorgrupper gjennom ... -
Kollektiv læring i barnehagens teamsamarbeid
(Master thesis, 2024)Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver fastsetter at barnehagen er en lærende organisasjon, der personalet kontinuerlig utvikler sin kompetanse og forbedrer sin praksis til fordel for barnas trivsels- og læringsmiljø. ... -
Pedagogisk ledelse i barnehagen, en studie av pedagogiske ledere og styreres opplevelse av egen arbeidshverdag.
(Master thesis, 2024)Hensikten med oppgaven er å belyse og skape en bredere forståelse av lederrollene i barnehagesektoren. Masteroppgaven er basert på to artikler som bygger på ulike forskningsmetoder kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode ... -
Ledelse av forbedringsarbeid i skolen
(Master thesis, 2024)Skolens formål er elevens læring og utvikling (Opplæringslova, 1998, § 1-1). Læreplanverket LK20 stiller i tillegg krav til at skolen som organisasjon under rektors ledelse gjennom kollektive læringsprosesser arbeider for ... -
Skoleeierskap i spennet mellom kontroll og støtte
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å forske på spennet mellom kontroll og støtte som utøves fra skoleeier til deres rektorgrupper. Administrative skoleeiere er tett knyttet sammen med sine rektorgrupper gjennom ... -
Aktivitetsplikten- en plikt til å handle, et rom til å forandre
(Master thesis, 2024)Skolens aktivitetsplikt slik den framkommer i opplæringsloven kap 9A (1998) har vært utgangspunktet for denne masteroppgaven. Aktivitetsplikten utfordrer skolene, og opererer i skjæringspunktet mellom juridiske rettigheter ... -
Samarbeid om overgangen mellom barnehagen og skole og lekens plass i L97 og LK20
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven er å finne svar på følgende problemstillinger: Artikkel 1: Hvordan opplever barnehagestyrer og rektor samarbeidet om overgangen mellom barnehage og skole? Artikkel 2: Hvordan kommer lek ... -
Lederrollen i utviklingsarbeid: Ledelse av teammøter og ledergruppens kollektive mestringstro
(Master thesis, 2024)Kunnskapsdepartementet understreker at det er rektors ansvar å sikre høy kvalitet i skolens opplæring (Kunnskapsdepartementet, 2017). Skolelederens ansvar er omfattende, og rektor må sørge for at disse oppgavene blir ... -
Skolelederes og læreres erfaringer med utviklingsarbeid
(Master thesis, 2024) -
Håndtering av motstand og struktur som driver i utviklingsarbeid i skolen
(Master thesis, 2024)Skoleledelse kan kobles til og påvirke elevenes læringsresultat på flere og avgjørende måter og den samlede effekten av skoleledelse med kvalitet, kan utgjøre en betydelig forskjell i forhold til skoleutvikling og ... -
Ledelse av forbedringsarbeid i kulturskolen
(Master thesis, 2024)Denne studien er en kvalitativ undersøkelse basert på intervjuer av tre kulturskolerektorer, om ledelse av forbedringsarbeid i kulturskolen. Rammeplanen legger føringer for at kulturskolen er ressurssenter og samarbeidsaktør ... -
Fragmenteringsmekanismer i hybride skolekulturer Om kohesjon og fragmentering i sammenslåtte videregående skoler
(Master thesis, 2024)Sammendrag I følgende kvalitative studie belyses enkelte aspekt ved videregående skoler som har gjennomgått det som i det videre omtales som «sammenslåing» av ulike avdelinger, slik at skolenes struktur og kultur er ... -
Digitalisering av skulen – styringsdokument og skuleleiar si rolle
(Master thesis, 2024)Digitalisering har stor påverknad på samfunnet, og kvardagen vår har vorte meir og meir digitalisert. Den kanskje største endringa i norsk skule dei siste åra er digitaliseringa. Sjølv om det har vore betydeleg satsing og ... -
Koherens i skolens utviklingsarbeid
(Master thesis, 2024)Fylkeskommunens strategiplan og oppfølging av denne setter rammer for det pedagogiske utviklingsarbeidet gjennom hele skolesystemet. Det strategiske arbeidet blir avgjørende for om personalet opplever en sammenheng, koherens ...