Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 MGL217: Nye registreringer
Viser treff 41-60 av 66
-
Læreres arbeid med litterær kompetanse på småtrinnet
(Master thesis, 2023)Det er lite forskning på arbeid med litterær kompetanse på barnetrinnet, og særlig småtrinnet. Siden dette er en kompetanse det er viktig at elevene utvikler for at de skal få det utbyttet som er formålet med litteraturu ... -
Lærerveiledning - En lærers støtte for å gjennomføre matematiske samtaler i klasserommet.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg en innholdsanalyse av lærerveiledninger i matematikk på 1. trinn. Formålet med masteroppgaven er å se på hvilke kognitive krav oppgaver som legger opp til matematiske samtaler stiller. ... -
How do Norwegian teachers utilize multilingualism as a resource in the English as a Foreign Language classroom to teach vocabulary in Years 1 - 4?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker følgende forskningsspørsmål: Hvordan bruker Norske lærere flerspråklighet som en ressurs i Engelsk som et Fremmedspråklig klasseromm for å undervise i vokabular? Dette prosjektet har til ... -
Hvilke erfaringer har en 7.trinnslærer og en videregående lærer i matematikk med bruk av video i omvendt undervisning?
(Master thesis, 2022)Målet med denne masteroppgaven er å se på hvilke erfaringer en 7. klasse lærere og en videregående lærere har med bruken av video i en omvendt undervisning i matematikkfaget. For å finne svar på dette er det brukt en ... -
Tilpasset opplæring for nyankomne minoritetsspråklige elever i ordinært klasserom
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er utarbeidet som et prosjekt for å undersøke hvordan et utvalg lærere tilpasser opplæringen i møte med nyankomne minoritetsspråklige elever i ordinære klasserom. Antall minoritetsspråklige elever i ... -
En kvalitativ undersøkelse om fysisk aktiv læring i matematikk på 1. trinn
(Master thesis, 2022)Dette forskningsprosjektet har som formål å gjøre et dypdykk i hvordan en 1. klasse tilegner seg matematiske ferdigheter gjennom fysisk aktiv læring ved hjelp av matriser på bakken, og hvordan matematikklæreren deres kan ... -
The use of learners’ L1 in English lessons: a valuable resource or a source of interference?
(Master thesis, 2022)Gjennom bruken av intervju og spørreskjema har jeg utforsket læreres synspunkter og holdninger til å bruke elevers førstespråk som en ressurs. I tillegg har jeg utforsket hvordan både minoritets og majoritetsspråk kan bli ... -
Tilrettelegging og samarbeid for elever med utfordringer knyttet til psykisk helse: En kvalitativ studie av læreres og sosiallæreres erfaringer i arbeidet med psykisk helse
(Master thesis, 2022)Forskning viser at utfordringer knyttet til psykisk helse oppstår mens elevene enda er unge. Hensikten med denne kvalitative studien har vært å få innsikt i hvordan lærere og sosiallærere arbeider og samarbeider om ... -
Hvordan kan lærere tilrettelegge for lek i matematikkfaget? En kvalitiv forskningsstudie
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven har som formål å bistå til forskningen på tilretteleggingen av lek innenfor matematikkfaget. I lys av LK20 sine nye kompetansemål om læring gjennom lek og mer frihet til å arbeide med stoffet grundigere vil ... -
«Liker du meg?» En kvalitativ studie om relasjonens betydning i møtet med elever med problematferd - et lærerperspektiv
(Master thesis, 2022)Norsk Sammendrag Denne masteroppgaven handler om hva lærere gjør for å bygge relasjoner til elever, hvordan de anerkjenner elever og hvilken betydning relasjoner mellom lærer og elev har i møtet med elever som har en form ... -
Læreres opplevelse av å inkludere elever med stille atferd på 1.-4. trinn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om inkludering av elever med et stille atferdsmønster. Dette temaet har blitt undersøkt på bakgrunn av problemstillingen: Hva er læreres opplevelse av elever som viser stille atferd, og hvordan ... -
Ansvarlige valg for bærekraftig utvikling i KRLE-faget
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en litteraturstudie innen bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i KRLE-faget. Problemstillingen er «Hva vil det si å ta ansvarlige valg knyttet til bærekraftig utvikling i KRLE-faget for ... -
«Jeg har musikk i fagkretsen min, men jeg er ikke musikklærer» En intervjuundersøkelse om musikklæreres opplevelser av sin egen profesjon
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven belyser hvordan musikklærere i barneskolen opplever sin egen profesjon som musikklærere. Jeg bruker begrepet musikklærer om en som underviser i musikkfaget, og ikke en som har så og så mye utdanning ... -
How can digital games be used as a resource for adaptive teaching in English?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven viser hvordan digitale spill kan bli brukt som en ressurs i tilpasset opplæring i Engelsk. Denne studien tar for seg læreres perspektiv og meninger om digitale spill i undervisningen. Oppgaven er skrevet ... -
Læreres oppfatninger om bruk av Minecraft Education Edition i matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere bruker Minecraft Education Edition i matematikkundervisningen. Følgende problemstilling er satt for oppgaven; «Hvilke oppfatninger har tre lærere på mellomtrinnet om bruken ... -
Teaching Intercultural competence in the English subject: Teacher’s practices and perspectives from Norwegian primary schools
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Tittel: Undervisning i interkulturell kompetanse i engelskfaget: lærerens praksis og perspektiver fra norsk grunnskole Forfatter: Mariell Vesterås År: 2022 Sider: 100 (ikke medregnet vedlegg) Da fornyelsen ... -
Singing your way to better speaking skills
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning på bruk av sang til å lære språk, tilsier at sang i klasserommet kan forbedre elevenes språkinnlæring. Denne studien undersøker tre barneskolelæreres holdninger og syn på bruk av engelske sanger i det ... -
Inkludering og lesevansker–hva velger lærerne? En kvalitativ studie om tre læreres tilrettelegging for elever med lesevansker.
(Master thesis, 2022)Tittel: Inkludering og lesevansker – hva velger lærerne? En kvalitativ studie om tre læreres tilrettelegging for elever med lesevansker. Elevene i norsk skole skal oppleve et inkluderende læringsmiljø som tilpasses deres ... -
Lærernes integrasjon av digitale verktøy i matematikkundervisningen på 4. trinn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg lærernes integrasjon av digitale verktøy i matematikkundervisningen på 4. trinn. Studien baserer seg på kvalitative undersøkelser fra tre ulike skoler i Innlandet fylke. Det ble utført ... -
Anerkjennelse i den tilpassede opplæringen
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk blir begrepene anerkjennelse og tilpasset opplæring lagt vekt på, hvor følgende problemstilling blir besvart: Hvordan forstår og redegjør ansatte på en skole for ...