Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 138
-
En kvalitativ studie om skoleledere og kontaktlæreres møte med bekymringsfullt skolefravær
(Master thesis, 2024)I denne kvalitative studien har jeg forsket på skolelederes og kontaktlæreres møte med bekymringsfullt skolefravær og hvordan det håndteres på ulike nivå. Formålet med oppgaven er å få innsikt i deres oppfatninger, erfaringer ... -
"Europa rundt - et undervisningsopplegg i OneNote med likninger"
(Master thesis, 2024)I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et didaktisk produkt innenfor det matematiske temaet likninger på 8. trinn. Undervisningsopplegget går ut på at elevene skal bruke Microsoft OneNote, heretter kalt ... -
Europa Rundt - et undervisningsopplegg i OneNote med likninger
(Master thesis, 2024)I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et didaktisk produkt innenfor det matematiske temaet likninger på 8. trinn. Undervisningsopplegget går ut på at elevene skal bruke Microsoft OneNote, heretter kalt ... -
Historisk empati i lærebøker på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven ser på historisk empati gjennom lærebøkers fremstilling av temaene første og andre verdenskrig. Fokuset i denne oppgaven er på hvordan historisk empati kommer til uttrykk gjennom lærebøkenes fremstillinger ... -
«Uansett nærmiljø så er det alltid noe som kan brukes» En kvalitativ tilnærming til læreres bruk av uteskole i undervisningen for å fremme et bærekraftig perspektiv
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven ser på hvordan et utvalg lærere benytter seg av uteskole i undervisningen for å fremme et bærekraftig perspektiv. Jeg ser på hvilke syn og forståelse fire ulike lærere har på termen uteskole, samt ... -
Kritisk tekstkompetanse i norskfaget på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven presenterer en kvalitativ studie med fokus på kritisk tekstkompetanse på ungdomstrinnet. Deltakerne i denne studien består av tre norsklærere på ungdomstrinnet, og datamaterialet i studien er innhentet ... -
Naturfaglige fenomener kombinert med programmering
(Master thesis, 2024)I dette undervisningsopplegget kalt naturfaglige fenomener kombinert med programmering, kombineres Scratch-programmering med temaet drivhuseffekten for å fremme samarbeid og algoritmisk tenking blant ungdomsskoleelever. ... -
Integrering av NOS i ungdomskolen
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne entreprenørielle masteren har jeg laget en nettside med et verktøy som lærere kan bruke for å bygge undervisningen sin rundt NOS. Det er beregnet for bruk på ungdomskolen og skal bidra til at elever får ... -
Kjønn og seksualitet i lærebøker i samfunnsfag – en kritisk diskursanalyse
(Master thesis, 2024)Kjønn og seksualitet blir stadig tematisert både i medier, forskning og i skolen. Etter Kunnskapsløftet 2020, etter 7. trinn, skal samfunnsfag gi elever de redskapene de trenger for å kunne reflektere over variasjoner i ... -
«Jeg hadde jo ingen anelse, og ble jo egentlig bare kastet ut i det» En kvalitativ studie av nyutdannede norsklæreres erfaringer knyttet til egne muligheter for kompetanseutvikling om lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvilke muligheter nyutdannede norsklærere har for kompetanseutvikling når det gjelder lese- og skrivevansker. Studiens problemstilling lyder som følger: Hvilke muligheter erfarer ... -
Design av kroppslige aktiviteter med fokus på trygghet og positive opplevelser for elever med særskilte behov
(Master thesis, 2024)Dette dokumentet er den delen av vår entreprenørielle masteroppgave som heter “skriftlig begrunnelse og refleksjon”. I dokumentet reflekterer vi omkring produktet vi har utviklet. Gjennom pedagogisk designforskning har ... -
Summativ vurdering i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å få et innblikk og forståelse av ungdomsskoleelevers meninger og erfaringer med karaktervurdering i kroppsøving. Det finnes mange ulike vurderingspraksiser i faget basert på hvordan læreplanen ... -
Design av kroppslige aktiviteter med fokus på trygghet og positive opplevelser for elever med særskilte behov.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Dette dokumentet er den delen av vår entreprenørielle masteroppgave som heter “skriftlig begrunnelse og refleksjon”. I dokumentet reflekterer vi omkring produktet vi har utviklet. Gjennom pedagogisk ... -
Matematikklæreres oppfatninger og utfordringer ved integrering av programmering i matematikkundervisningen i ungdomsskolen
(Master thesis, 2024)Programmering ble innført høsten 2020 i den nye læreplanen (LK20). Vi finner programmering i ulike fag som matematikk, naturfag og kunst & håndverk gjennom blant annet kompetansemål, kjerneelementer og problemløsningsmetoden ... -
En vurdering av ungdomsskoleelevers celleteorikunnskaper
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker ungdomsskoleelevers forståelse av celleteori, en viktig bærende ide i naturfag. Ved hjelp av en metodisk triangulering, bestående av skriftlige oppgaver, tegneoppgave og intervju, har studien ... -
Tilrettelegging for elever med dysleksi på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie av tre norsklæreres erfaringer
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse med følgende problemstilling: «Hvordan erfarer tre norsklærere på ungdomstrinnet å tilrettelegge undervisningen for elever med dysleksi?». Basert på kvalitative intervjuer ... -
Matematisk argumentasjon i det tenkende klasserommet
(Master thesis, 2024)Sammendrag Formålet med studien er å undersøke hvordan matematisk argumentasjon kommer til syne ved bruk av undervisningsmetoden kjent som tenkende klasserom på ungdomstrinnet. Graden av argumentasjon som uttrykkes gjennom ... -
Hvilke tanker, definisjoner og metoder har to lærere på mellomtrinnet med arbeidet med misoppfatninger i naturfag?
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilke kunnskaper lærere på mellomtrinnet har om misoppfatninger. Da ser jeg etter hvordan de definerer misoppfatninger, hvilke tanker de har rundt begreper og hvilke metoder ... -
Stasjonsbasert brøkundervisning utenfor klasserommet – utvikling av en ressurs i arbeidet med elevers forståelse, innlæring og anvendelse av brøk
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utarbeidet et stasjonsbasert undervisningsopplegg i brøk, til bruk på mellomtrinnet. Undervisningsopplegget består av fem stasjoner til bruk i matematikkundervisning utenfor ... -
Ungdomsskolelæreres møte med samtaleroboter
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har vi undersøkt læreres opplevelser med samtaleroboter i skolen. Tittelen for oppgaven er Ungdomsskolelæreres møte med samtaleroboter. Gjennom seks semistrukturerte intervjuer har vi forsøkt å forstå ...